board of module?

pluisje

Nieuwkomer
hoihoi, ik wil mijn klanken uitbreiden, maar neem ik daarvoor best een toetsenbord of een module? wat zijn de voor- en nadelen? ik heb gehoord dat een module bijna evenveel kost als een board..

Als het puur gaat om uitbreiden van klanken gaat, lijkt een module me bijna altijd de beste optie. Over het algemeen (een stuk) goedkoper en neemt minder ruimte in! Dat een moduleversie van een synth bijna even duur is als de keys versie is meestal niet waar, over het algemeen kan daar echt wel een paar honderd euro tussen zitten. En dat is toch zonde als je geen extra keyboard nodig hebt!

Nadeel is dat het wat minder gebruikersvriendelijk is, want je hebt vaak minder hands-on controls en je zult iets van een controller/mastertoetsenbord aan moeten sluiten met alle instellingen vandien.

Dus hoe handig/belangrijk is een extra toetsenbord voor jou?

Hi,

Ikzelf werk met een module en naar gebruiksgemak is het inderdaad een stuk minder, maar het voordeel is dat het inderdaad een heel pak minder plaats inneemt, en het weegt ook minder. Als je veel op de baan moet met je instrumenten is dit wel heel positief.
De prijs is natuurlijk ook een pak minder. Zo kan je toch voor hetzelfde bedrag heel wat beters krijgen.
Natuurlijk is de vraag, moet je veel sleuren met alles of blijft het rustig bij je thuis staan. En heb je werkelijk nood aan een extra reeks toetsen.
Wat het je nu staan van toetsen? Is het iets waarmee je makkelijk de rest kan mee sturen?

Een board is - in mijn ervaring - inderdaad veel fijner qua gebruiksgemak, programmeren en instellen, etc.
Als je nog maar één board hebt, zou ik er zeker een tweede bijnemen. Als je al twee boards hebt, dan komt de optie 'module' meer in zicht, want dat is idd vaak wel wat goedkoper en sowieso handiger in het vervoer.

Succes.

Over het algemeen zijn inderdaad de modules goedkoper, maar minder goed te controleren. Maar dat hangt wel af van welke module je koopt. Zoals Nord, en volgens mij ook Virus en Waldorf hebben gewoon modules met dezelfde controllers als de toetsenversies alleen dan zonder toetsen, dat werkt dan wel heel mooi. Als je bijvoorbeeld een module neemt als de Yamaha Motif ES/XS of iets van Roland werkt dat weer een stuk minder (minder controlknoppen op de module) dan de toetsenversies van die Synths.
Zoals al eerder gezegd is het belangrijk om je af te vragen of je een klavier handig vind, of juist niet. En om te kijken naar het prijsverschil.

Soms is het zo, wanneer je de synthmodule koopt en er een mooi masterkeyboard bij haalt, je nog goedkoper bent als je de toetsenversie van de desbetreffende synth
Zo heb ik nu een Nord Electro Rack, met een Korg K 61 midikeyboard, dat bij elkaar een nieuwprijs heeft van e1349 tegenover een Nord Electro 61 toetsenversie van e1599.
Scheelt toch 250 euro.

eum, iemand vroeg welk toetsenbord ik nu heb: ik heb een roland rs 70... ik weet niet of ik daar andere klanken/modules makkelijk mee kan sturen? ik wil idd live veel klanken kunnen spelen en die snel kunnen afwisselen, dus volgens mij is een tweede toetsenbord toch handiger dan n module.. tot nog toe heb ik immers maar 1 toetsenbord.. ik koop mijn dingen meestal in duitsland, daar is het sowieso al goedkoper dan bij ons.. ik twijfel tussen drie modellen, maar dat vind je in mijn andere topic :)

In dat geval zou een keyboard versie wel beter zijn. Ik zou zelf nooit voor een (nieuw) masterkeyboard + module kiezen als het je toch om het keyboard te doen is, want waarom moeilijk doen als je voor een paar centen extra een prachtige geintegreerde oplossing hebt?

eum, iemand vroeg welk toetsenbord ik nu heb: ik heb een roland rs 70... ik weet niet of ik daar andere klanken/modules makkelijk mee kan sturen?

Op zich wel: de RS70 heeft gewoon MIDI OUT, en er zitten wat van die draaiknoppen op, dus je kunt zelfs wat MIDI-controlling doen vanaf de RS70 (filter, modulation, etc).

ik wil idd live veel klanken kunnen spelen en die snel kunnen afwisselen, dus volgens mij is een tweede toetsenbord toch handiger dan n module.. tot nog toe heb ik immers maar 1 toetsenbord..

Dat denk ik ook (zie mijn eerdere post). Een 61- of 73-toetsenbord eronder (het laatstgenoemde zou mijn idee zijn). Zie de andere thread.

Back