Klinkt een Nord Modular beetje als een Clavia Nord Rack 2? Heeft Nord een bep. sound?

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Klinkt een Nord Modular beetje als een Clavia Nord Rack 2? Heeft Nord een bep. sound?

Aloha,

Ik heb nog nooit tegoei een Nord synth gehoord (wel demo sounds op hun site geluisterd maar dat zegt me weinig) en vroeg me af, heeft Nord een bepaald typische klank ofzo?
En zoja valt die mss beetje te beschrijven?

Ik heb vrijdag een micro modular ter aanvulling van mijn virus ti snow. De Nord Rack 2 zou door anderen in mijn scene vaak gebruikt worden ter aanvulling (op gebied van klanken) van hun virus. En vroeg me nu dus af of een nord (micro) modular ook zo'n beetje die klanken van een Nord Rack 2 heeft, of toch klanken die de virus goed aanvullen.

Thanks!

Ja, ik vind van wel en wat ik er over gelezen heb.
de nm is de nl2 en veel meer... tenzij je gaat mierenneuken natuurlijk en ander puristisch gelul (ik dek me even in)

Ik heb zelf de nm1 en 2 en daar zit ook al heel wat verschil tussen.
na veel wikken en wegen en luistertest vind ik de nm1 rauwer klinken dus wellicht wel meer richting de nl

Als je nog nooit een goede nl klank hebt gehoord dan is dat ding wellicht nix voor jouw. ik vind het een van de leukste va synths around, alleen jammergenoe een beetje simpel en karig vergeleken met de nm.

de nm1 micro is zo'n beetje monofoon... erge leuke toy!

nord (micro) modular ook zo'n beetje die klanken van een Nord Rack 2 heeft

Een Nord Rack 2 is na te maken als modular patch (is trouwens sneller om de patch te dl) en zal dan erg dicht in de buurt komen (qua klank). Persoonlijk vind ik de viri (de non-ti in ieder geval) iets minder gedefineerd klinken dan de nords.

In het verleden heb ik een Nord MicroModular gehoord en miste altijd de polyfonie. Je kan wel polyfone patches maken, maar deze zijn dan vrij simpel. Een ingewikkelde patch kost meer CPU resources en dan liep de polyfonie terug naar 2 of 1 voice.

Ga je voor polyfonie dan moet je in ieder geval geen MicroModular hebben. Wel is de grote Nord Modular dermate in prijs gezakt dat het een serieus alternatief is.

Merci voor de reacties! Ben trouwens blij dat te horen! :)

Een Nord Rack 2 is na te maken als modular patch (is trouwens sneller om de patch te dl) en zal dan erg dicht in de buurt komen (qua klank). Persoonlijk vind ik de viri (de non-ti in ieder geval) iets minder gedefineerd klinken dan de nords.

Ja ik heb ze (de patches) al gedownload en klaar staan voor vrijdag. :D Maar wist niet of dat nu hetzelfde was of een emulatie. Ben net een klein kind op studio materiaal gebeid.

Ik heb zelf de nm1 en 2 en daar zit ook al heel wat verschil tussen.
na veel wikken en wegen en luistertest vind ik de nm1 rauwer klinken dus wellicht wel meer richting de nl

Kun je ook een vergelijk maken tussen een nm1 - virus en een NM2 - virus ?
Ik heb een nm1, maar qua mogelijkheden is de nm2 natuurlijk nog veel interessanter... Als de nm2 veel warmer/wolliger klinkt dan een nm1, dan is hij echter wel minder interessant (als upgrade, als erbij natuurlijk niet :D).

In het verleden heb ik een Nord MicroModular gehoord en miste altijd de polyfonie. Je kan wel polyfone patches maken, maar deze zijn dan vrij simpel. Een ingewikkelde patch kost meer CPU resources en dan liep de polyfonie terug naar 2 of 1 voice.

Ga je voor polyfonie dan moet je in ieder geval geen MicroModular hebben. Wel is de grote Nord Modular dermate in prijs gezakt dat het een serieus alternatief is.

Polyfonie draait toch om het geluid voller te laten klinken, of?
Want ik wil 'm meer als een goede aanvulling gebruiken dus zo vol mag 'm niet zijn.

En ik wil enkel nog goed draagbare kastjes kopen, daarmee dat ik echt de micro modular wil.

Merci voor de info!

Polyfonie is het aantal stemmen dat tegelijkertijd kan klinken, dus vaak (niet altijd) gelijk aan het aantal toetsen dat je tegelijkertijd kunt indrukken op het keyboard.

Voor (simpele) akkoorden heb je 3 of 6 (voor doorklinkende envelopes) stemmen nodig.

Polyfonie is het aantal stemmen dat tegelijkertijd kan klinken, dus vaak (niet altijd) gelijk aan het aantal toetsen dat je tegelijkertijd kunt indrukken op het keyboard.

Voor akkoorden heb je al 3 of 6 (voor doorklinkende envelopes) stemmen nodig.

Achja. Bij mijn virus gebruik ik het wel omdat ik meerdere geluiden tegelijk deruit haal, maar als ik toch maar 1 patch at a time kan doen heb ik met 1 a 2 genoeg. In mijn sequencer staat zelden meer als 1 noot tegelijk. (ken dan ook (nog) niks van notenleer). Thx!

NordModularKey, NordModularRack, NordModularMicro, NordLead2 en NordRack2 hebben dezelfde componenten en hebben bijna een gelijke klank... De NordModularMicro heeft een wat afwijkende D/A converter.

Ten opzichte van de NordLead2 zijn in de NordModular conversie in de Micro helaas maar 2 voices beschikbaar, terwijl de Lead er toch 16 heeft. Verder zijn de Patches NordLead1 opgezet, dus geen RingModulator (Het betreffende module wordt als Amp controller gebruikt) en ook geen Distortion. Het NordLead Secret Filter ontbreekt natuurlijk. Ook is LFO1 niet volledig.

Verder is van belang dat de Micro geen Sustain en ControlPedal ingangen heeft.

Met betrekking tot de Micro, raadpleeg het archief op http://nm-archives.electro-music.com/010_NordModular/
Daar staan meer dan 25 000 Patches (geen dubbele, trouwens :)

Ga eens lezen op
http://nm-archives.electro-music.com/010_NordModular/015_Workshops/

en ook

http://nm-archives.electro-music.com/010_NordModular/014_Interesting_Threads/

Als je een pagina opent en op de plaatjes klikt, dan laadt de Patch automatisch in de synth.

Er is nog meer, maar dit is voor een jaar of twee studeren wel genoeg, dacht ik zo...

Wout

NordModularKey, NordModularRack, NordModularMicro, NordLead2 en NordRack2 hebben dezelfde componenten en hebben bijna een gelijke klank... De NordModularMicro heeft een wat afwijkende D/A converter.

Ten opzichte van de NordLead2 zijn in de NordModular conversie in de Micro helaas maar 2 voices beschikbaar, terwijl de Lead er toch 16 heeft. Verder zijn de Patches NordLead1 opgezet, dus geen RingModulator (Het betreffende module wordt als Amp controller gebruikt) en ook geen Distortion. Het NordLead Secret Filter ontbreekt natuurlijk. Ook is LFO1 niet volledig.

Verder is van belang dat de Micro geen Sustain en ControlPedal ingangen heeft.

Met betrekking tot de Micro, raadpleeg het archief op http://nm-archives.electro-music.com/010_NordModular/
Daar staan meer dan 25 000 Patches (geen dubbele, trouwens :)

Ga eens lezen op
http://nm-archives.electro-music.com/010_NordModular/015_Workshops/

en ook

http://nm-archives.electro-music.com/010_NordModular/014_Interesting_Threads/

Als je een pagina opent en op de plaatjes klikt, dan laadt de Patch automatisch in de synth.

Er is nog meer, maar dit is voor een jaar of twee studeren wel genoeg, dacht ik zo...

Wout

Bedankt! Jouw patches vanop de clavia site staan trouwens ook al klaar om out te checken.

Groeten

EDIT: Damn, je hebt er precies ook al veeeeel tijd ingestoken. Thx!!

nordrack2 hoeveel kost dat tegenwoordig?

Een blofeld is nu mss wel interessanter denk ik.

nordrack2 hoeveel kost dat tegenwoordig?

Een blofeld is nu mss wel interessanter denk ik.

nord rack 2[x] is met meer stemmen ]is denk ik 350.- enidd is een blofeld veel spannender,...alleen die specs al ,...whoo

de nords missen audio in ,....best leuk met va syncable lfos op filters loslaten
denk dat een virusje b al intressanter is ,..3osc meer filters
audio in
kvond de ms2000 al leuker dan ,..maarja wie ben ik ??????????????????
R-ond:gaap:

Kun je ook een vergelijk maken tussen een nm1 - virus en een NM2 - virus ?
Ik heb een nm1, maar qua mogelijkheden is de nm2 natuurlijk nog veel interessanter... Als de nm2 veel warmer/wolliger klinkt dan een nm1, dan is hij echter wel minder interessant (als upgrade, als erbij natuurlijk niet :D).

sorry ik heb geen virus, ik heb een blofeld :D

Mar als ik moest kiezen, virus of g2... de g2! maar dat is persoonlijk. de virus is natuurlijk een zeer uitgebreide polysynth.

Ola...

Ik heb een Virus Kb...en een Nord Modular Rack...en...inderdaad vind ik dat de NM en de Virus Kb elkaar goed aanvullen...helemaal nu ik ook realtime fx gebruik op de Modular.

En...ik weet ook nog een winkel bij mij in de buurt, waar nog een aantal 2nd hand NL's en NM's te koop staan.

nord rack 2[x] is met meer stemmen ]
de nords missen audio in ,....best leuk met va syncable lfos op filters loslaten
denk dat een virusje b al intressanter is ,..3osc meer filters
audio in

Dat zijn inderdaad leuke opties, maar die heeft de Nord Modular familie ook. Vooral met de G2 is er een hoop te doen met audio in enzo. Ik ken de Nord Lead familie niet heel intiem, maar de enkele keren dat ik ermee heb gespeeld was ik zelf niet bijster onder de indruk van het geluid. Ik heb zelf een G2 Engine en die vind ik wel heel erg leuk, vooral omdat je gewoon van scratch je eigen synth/effectenbak kan bouwen (inclusief audio in! :okdan:)

Elektrovolt heeft een gave track gebouwd die grotendeels drijft op de audio in opties van de Micro met envelope followers enzo. Maanantenne heet 'ie. Volgens mij is 'ie wel ergens te vinden op het forum/internet, en anders wil 'ie hem misschien wel even posten hier.

Back