AX-7 pimpen (andere kleur)

Als het jaren mee moet gaan zonder te slijten:
Dat is nogal een werk, zeker als je het goed wilt doen.
Ik denk dat je zowiezo moet beginnen met het netjes te schuren en een goede primer.
Het beste is coaten maar dat is niet goedkoop.

Maakt me niet uit, als die maar oranje is:

Een spuitbus met oranjeverf kopen en daarna misschien een transparante lak erover

Ik heb geld en wil het goed laten doen:

http://customsynth.co.uk/

:D

Vraagje: ik heb een Roland AX-7. Wat voor spul moet je gebruiken als je em bv oranje wil spuiten? Wie heeft er wel eens een synth een andere kleur gegeven? Alle tips zijn welkom :)

verf?!

maar serieus, draai hem uit elkaar en spuit alleen de dingen die je oranje wilt hebben (dus niet knoppen en schermpje en toetsen afplakken dat wordt gegarandeerd lelijk!).

Blanke lak er over zou ik zeker doen!

-C-

verf?!

maar serieus, draai hem uit elkaar en spuit alleen de dingen die je oranje wilt hebben (dus niet knoppen en schermpje en toetsen afplakken dat wordt gegarandeerd lelijk!).

Blanke lak er over zou ik zeker doen!

-C-

Nee, wees maar gerust, ik ga mijn AX-7 niet afplakken alsof het een kozijn van een raam is :D Dat zou zonde zijn toch? Maar ik heb geen idee wat voor primer/lak ik er op moet aanbrengen en ik wil hem zeker niet verkloten. Schuren? Tis kunstof dus ja... Dus ik was eens benieuwd wie dat al eens eerder heeft gedaan en wat het resultaat is geweest. Ik heb ooit eens een groene AX-7 gezien...vorig jaar of zo.

Of eentje met koeie vlekken of zo...dan zou ik enkel koeienstikkers moeten zoeken :eureka:

Ik zou de synth helemaal demonteren zodat alleen het (plaat-)werk wat je gekleurd wil hebben over blijft.

Eerst ontvetten (anders schuur je vettigheid het materiaal in en dat krijg je praktisch niet meer eruit). Daarna nat schuren (ik raad 3M schuurpapier aan) met (minimaal) korrel 800. Daarna wit spuiten. Vervolgens de kleur die je hem wil geven en blank aflakken als je echt flinke hoogglans of extra bescherming wil. Voor een gelikte laklaag aflakken in zoveel mogelijk dunne lagen (minstens 5 ofzo) en tussen de lagen opschuren met korrel 1000 of 1200. Achteraf polijsten met korrel 1500 - 2500 en polijstmiddel. Een showauto zou er niet voor onderdoen.
Ik zou het plaatwerk niet kaal maken; teveel werk. Dit zou ik alleen doen als de laklaag heel erg slecht is (metaal degelijk primeren vind ik erg lastig en met de bestaande laklaag heb je al een hele goede ondergrond).
Met de airbrush en spuitbus kun je overigens je eigen motiefje eraan geven om hem helemaal custom te maken.

(Tip: Montana spuitbussen zijn en goedkoop en ongelooflijk veel kleuren. Als je de gold lijn hebt zou ik er wel blanke lak overheen doen. Dit geeft overigens een heel strak resultaat (mits netjes uitgevoerd).

Geen slecht idee overigens om je synth een eigen kleurtje te geven.

Success ermee!!!

Aanvulling:

Tis kunstof dus ja...

Oei... kunstof. Kunstof primer gebruiken!!! anders hecht verf totaal niet op kunstof. verder eerst wit, dan kleur. Kleur is vaak iets transparant namelijk.

Yep, kunstof. Een standaard AX-7 ziet er zo uit
AX-7_DR_FNL_L.jpg

Zijn er nog meer websites waar je gemodde synths kunt bekijken? Ik heb er vroeger wel eens een aantal gezien, maar kan ze nergens meer vinden..

Lijkt ook tof om mn masterkeyboard te modden, maar dan moet je toch wel hulp zoeken van iemand die daar tenminste een beetje ervaring in heeft...

Yep, kunstof. Een standaard AX-7 ziet er zo uit

Na het demonteren (wat me een hels karwei lijkt) de kappen schuren met korrel 600 NA het ontvetten. Kunstofprimer opbrengen (bv motip), laten drogen. Lichtjes opschuren met korrel 800. Witte verf opbrengen (bv motip autowit), laten drogen. (Neem een matte wit, dan hecht de vervolglaag beter). Lichtjes opschuren met korrel 800. Kleur opbrengen, laten drogen. Lichtjes opschuren met korrel 1000. Blanke lak opbrengen (bv acryllak), laten drogen. Klaar.

Ik heb hier heel goede ervaringen mee op scooterkappen (ook kunstof).

Voor de rest: beter tien dunne lagen spuiten dan een dikke laag (ook ivm lopers (kom je overal mee binnen :P) ). Laagje spuiten ff wachten weer spuiten weer wachten enz. Dunne lagen drogen snel en zijn overspuitbaar als stofdroog (10 - 20 min voor nitrocellulose lak). Het schuren tussen de verflagen is om een strakker resultaat te krijgen.
Het schijnt dat als je vuilniszakken ophangt rond je werkstuk dat deze stof aantrekken zodat er minder in je lakwerk komt. Verder vloer nat maken zodat neergevallen stof niet terug kan opdwarrelen, want het is o zo vervelend als je strakke lakwerk vervuild wordt met stof.

Success!!

Zo heb ik mijn AX-1 vorig jaar gepimpt.

Ik heb hem niet geschuurt, maar wel eerst primer, verschillende dunne lagen blauw metalic en vervolgens een paar lagen blanke lak.

Ik moet er wel bij zeggen dat je er daarna voorzichtig mee moet omspringen.

Dus niet stoten tegen harde zaken anders beschadigd het vrij snel.
Mocht het echt te erg worden, dan doe ik het helemaal opnieuw en dan wel eerst schuren e.d.

Maar tot nu toe houdt die het van mij het prima.

Heb al wel geinformeerd bij Roland wat eventueel een nieuwe behuizing kost, mocht ik hem ooit weer in oude staat willen herstellen. +/- 150 euro.

Attachments

• Ax-1.jpg
    Ax-1.jpg
    82,6 KB · Bekeken: 106
  • 28102007017.jpg
    28102007017.jpg
    96 KB · Bekeken: 108
Ook de keys natuurlijk.

Attachments

• 16092007162.jpg
    16092007162.jpg
    122,9 KB · Bekeken: 119
Dus niet stoten tegen harde zaken anders beschadigd het vrij snel.

Schuren zorgt dat het oppervlakte waar de verf op hecht vergroot wordt. Tevens wordt enige oxidatie (ook kunstof oxideert/verweert) verwijderd.

De eerst volgende keer zal ik inderdaad eerst gaan schuren.

Hey DaftMax, welke verf heb je gebruikt? En hoe blijft de verf op de toetsen zitten?

gewoon spuitbussen van de Halfords. Wel eerst een goede laag primer natuurlijk. Daarna net zoveel lagen gespoten totdat de spuitbus leeg was (4 a 5 lagen) en toen 2 lagen blanke lak.

Zorg dat de toetsen eerst goed ontvet zijn anders pakt de verf niet.

Maar blijft het een beetje goed zitten?

Het zit er nu een jaar op en ik zie geen slijtage.

Zo'n ax7 kan je veel beter in originele staat laten. Er worden nu al belachelijke prijzen voor geboden

Voor de prijs waarvoor ik deze AX1 gekocht heb.........pff....100 euro :W

Trouwens de originele lak zag er slechter uit toen ik hem kocht, kennelijk waren er ooit hele stukken afgetrokken omdat deze met tape beplakt waren.
Ook de originele lak beschadigd snel als je hem ergens aan stoot.

Trouwens, als ik hem in originele staat terug breng (dus nieuwe behuizing en nieuwe toetsen), en ik verkoop hem door dan draai ik zowiezo alsnog quite of zelf nog winst met de huidige prijzen.......Gekkenwerk. ;)

Back