aardfout

Kaftoeter

Doet ook reparaties...
Als ik mijn moog satellite op mijn mengtafel (yamaha pm-700) aansluit en ik schakel mijn moog aan (terwijl de mengtafel al aan staat) dan vliegt de aardlek eruit. Trek ik de kabel tussen de mengtafel en de moog los dan kan ik de moog wel aanschakelen zonder problemen. Mijn mengtafel is geaard. De moog niet.
Hetzelfde probleem treed op als ik mijn oscilloscope aan de moog hang. Eingelijk zou dit toch niet mogen kunnen omdat de voedingstrafo van de moog als scheidingstrafo zou moeten werken.
Als ik de aarde helemaal losmaak (stopcontact) werkt alles wel gewoon (en veiligheid enzo ben ik wel van op de hoogte dus... :) ).

Wat zie ik over het hoofd?
Alle suggesties zijn welkom.

Mijn mengtafel is geaard. De moog niet.

Probeer het een beetje in deze hoek te zoeken, klinkt als een aardlus maar dan niet met audio maar dan op netspanning nivo.
Meet voor de gein is het potentiaal tussen de aardes, ik gok dat je daar een behoorlijk hoge spanning meet.

maar wel vreemd dat je aardlek eruit klapt in ieder geval.

maar wel vreemd dat je aardlek eruit klapt in ieder geval.

Tja, technologie staat niet stil, he?! lol :D

Het zou bijv. best kunnen dat de scheiding tussen de twee wikkelingen in de transfo niet meer 100% is ... of de print waarop de voeding zit ... na meerdere decennia ... dit komt wel vaker voor.

Die trafo zat ik ook al aan te denken. Niet dat het ertoe doet, maar het is niet de originele trafo lijkt het. Volgens mij is dit een europees model wat er hier in is gezet om hem op 220V te laten werken.

Hoe kun je de scheiding van een trafo meten/bepalen. En als deze niet meer 100% is, hoe moet ik mij dit voorstellen? wordt dit bij geen scheiding een sluiting (als lak van koperdraad af is?). Of treedt er capacititeve/inductieve koppeling op? (inductief is eigenlijk natuurlijk wel logisch voor trafo).

Kan het zo zijn dat bij slechtere scheiding de nul van de secundaire kant contact gaat maken met de nul van de primaire kant. De scoop zorgt dan voor de doorverbinding tussen nul en aarde. (of mijn mengtafel dat ook doet? moet ik nakijken.)

Nee, er zit geen netfilter in. De kabel gaat rechtstreeks via de schakelaar naar de trafo. rechtoe rechtaan. Dan zou het dus de trafo moeten zijn.

Dit kan je het beste doormeten met een isolatieweerstandtester. Eventueel een MegOhmmeter ...
Maar met een isolatieweerstandtester ben je zeker, omdat deze de isolatie (en dus ook een eventuele doorslag) kan meten met bijv. 250V op de meetpunten. Bij een multimeter of MegOhmmeter is de gebruikte meetspanning mogelijk te laag voor een 100% diagnose.

Een aarlek schakelaar schakeld de stroom uit als er een verschil in stroomsterkte zit (uit m'n hoofd meer dan 30mA verschil) tussen de fase en de nul.

Het kan zijn dat er spanning op de behuizing staat. Raak je dat apparaat aan, dan voorkomt de ALS dat je dood gaat. Sluit je zo'n apparaat aan op een geaard apparaat, dan gaat de ALS ook uit. Het kan ook zijn dat de signaalaarde niet 0V is, dan gaat bij aansluiting op een geaard apparaat ook de ALS uit.
De fout zit dus hoogstwaarschijnlijk in de bedrading van de voeding.

De trafo even gedesoldeerd. Bij gebrek aan een isolatieweerstandmeter (ik heb ooit op het punt gestaan er een aan te schaffen en nu weet ik waarom ik dat toch had moeten doen) toch maar even met de multimeter aan de slag gegaan. Alles lijkt ok na vergelijking van de meting met die van een andere trafo die nog nieuw is.

Dan zal ik toch maar eens op zoek gaan naar een nieuwe trafo in de hoop dat dat iets oplevert. Dat is in ieder geval goedkoper dan een isolatieweerstandmeter :P.

Wordt vervolgd :walker:

:mega:

Trafo vervangen (gelukkig had ik nog iets liggen) en het probleem is opgelost. Benieuwd hoelang hij het deze keer volhoud tot het volgende defect. Als ik een toets indruk hoor ik een pitch envelope die er volgens mij niet hoort te zijn. En af toe hapert het geluid (zouden er toch nog meer elco's defect zijn?). Afijn. we zullen zien.

IEDEREEN BEDANKT VOOR DE HULP !!! :biertje::biertje::biertje:

Deze mag op :slotje:.

opgeblazen elco's zijn gemakkelijk te herkennen. :eureka:
Bovenkantje gaat dan bol staan en vaak scheurt deze nog uit ook.
success verder. :mega:

Back