Frontplaten

Wmonk

Hout bevat ook elektronen
Beste,

Ik heb nu een aantal synth achtige dingen gemaakt (de Soundlab-minisynth, een klein mixertje en wat gitaareffecten), maar heb nog geen een in een kast met frontplaat gestopt.
Dat heeft een reden: ik weet niet waar ik moet beginnen ;)
Ik wil de effecten in een rack zetten, want ik wil ze niet alleen gebruiken voor de gitaar, maar ook voor mn cello en mn (toekomstige) synths.
Dat gaat dus een modulair achtig gebeuren worden.
Enfin, het gaat dus om de frontplaten. Hoe maak ik zo iets? De schaeffer panelen zijn erg mooi, maar dat is voor mij wat te duur.
Wat zijn goede materialen, is betaalbaar en ziet er goed uit?

Groeten,
Woody

Aluminium plaatmateriaal is betaalbaar en zeer geschikt. Evenals kunstof plaatmateriaal. Beide zijn goed te bewerken. Aluminium heeft denk ik wel de voorkeur omdat dit iets stijver is dan (de meeste) kunstof.
Ik zou aluminium van 2mm dik nemen voor een modulair systeem. Dat is wat robuuster dan 1 of 1,5 mm. Ikzelf heb de luxe een CNC-frees te bezitten. Dus tekening maken op de PC en de machine maakt alle gaten in je frontplaat. Strakker krijg je het niet.
Als je het met de hand moet doen kun je om het enigszins makkelijker te maken het oppervlakte vol plakken met schilderstape. Hierop kun je je ontwerp uittekenen. Vervolgens met een centerpunt je gaten centeren. Zo werk je nauwkeuriger als met een kraspen.

Succes ermee !!!

Laatst gewijzigd:
Back