Pleegde Tiësto plagiaat?

Tja ik hoor zowieso al duidelijk 1 noot verschil.
Ik denk dat er eerder een klassieke song aan deze melodie ten grondslag ligt.

Geert Huinink lijkt de maker en bedenker van elements of life. Is het dan het label wat het uitbrengt wat plagiaat zou plegen of de componist?
Geert produced many of DJ Tiësto's tracks and remixes. For example Forever Today, A Tear In The Open, Magik Journey, Elements Of Life etc... are produced by Geert Huinink.
http://www.discogs.com/artist/Geert+Huinink

Deze uitspraak daar op het forum vind ik geniaal::mega:
"Trance is zoiezo al dood maar dat het zo dood was dat ze bij gebrek aan inspiratie maar nummers gaan kopieren das wel heel triest !"
Louie Vega 24-07-08 @ 12:17

Het eerste stuk van de melodie heeft een kleine overeenkomst wat bij zoveel dancetracks voorkomt,terwijl het 2de stuk compleet verschillend is.
Om daar je slaap voor te laten,of om er ziek van te worden???

Tsja de kudt reaguurders van geenstijl schuwen het niet om zichzelf volkomen voor schut te zetten.

Maar klagen op internet helpt niet. Daar moet gewoon een rechter aan te pas komen als je echt wat wilt bereiken.

Om daar je slaap voor te laten,of om er ziek van te worden???

Sterker nog dit is vandaag een item in "shownieuws" van SBS6. Dus hij laat het er niet bij zitten.

Persoonlijk denk ik niet zo snel aan plagiaat. toch is de kans wel heel klein dat iemand op nagenoeg "hetzelfde" idee komt. Aan de andere kant is Trance ook weer veelal een herhaling en herkenning van akkoordenschema's. Ik hoor nagenoeg weinig overeenkomst in de melodie. Eerder in het akkoordenschema.
Allicht dat de ontvanger van de demo zich heeft laten inspireren.

Ander voorbeeld uit het verleden is wel "Sash", maar die is daar nooit voor veroordeeld.

Ten tijde van de eerste successen werd Sash! regelmatig beschuldigd van plagiaat. Faithless beweerde dat Encore Une Fois te veel op Salva Mea en Insomnia leek, Kaleid (Andrew Hagerty) dat Stay van zijn track Durrel komt en als laatst La Primavera, wat duidelijk gelijkenissen vertoont met Chariots Of Fire van Vangelis. Rechtbanken wezen deze beschuldigingen echter af.

toen het filmpje was afgelopen stond er een advertentie link onder om kaartjes te kunnen kopen voor Tiesto Ibiza.
heel netjes.

Nee ik vind het best duidelijke plagiaat.
Alleen is het idee door de tiesto crew wel veel beter uitgewerkt,maar daar zit natuurlijk ook veel meer ervaring
en knowhow achter.

Toch moet ik ook zeggen dat toen ik deze track van tiesto hoorde toen ie net uit was ik deze heel erg cliche vond.
En het akkoorden schema is ook heel standaard voor vele trance tracks.

Sterker nog,het schiet me opeens te binnen,de originele componist van dit stuk is niemand minder dan

HANS "Maximus" ZIMMER

luister maar naar de soundtrack van Gladiator!!!

Het Gladiator thema en het Tiesto nummer lijken heel erg veel op elkaar.
Dus ik denk in al mijn bescheidenheid dat beide partijen Gladiator hebben gezien(wie niet)
en die soundtrack die bij bijna alle kut programma's als Idols e.d.is gebruikt hebben gehoord.
Je kon jaren geen "spannend"programma (vooral reality troep) zien zonder dat Gladiator er weer eens onder was gezet.
We zijn dus allemaal een beetje gehersenspoelt met Zimmers Gladiator denk ik.

Wat Michiel de Jong betreft zou ik zeggen,gewoon doorgaan met tracks produceren en zo snel mogelijk weer de draad op pakken!!!

Als je het mij vraagt is trance gewoon een lead, een bas en een arpeggiator ergens tussen gestopt.

Dit plagiaat noemen gaat wel iets te ver.

die track van michiel de jong klinkt me meer mineur in de oren en de tiesto track heeft dezelfde kadans en een vergelijkbaar verloop in melodie maar dan meer majeur (correct me if Im wrong).

Waar michiel de jong zijn track wat droeviger klinkt, klinkt de tiesto track wat vrolijker en opbeurender.

't blijft klote natuurlijk is het geen plagiaat, dan is het denk ik wel een inspiratiebron geweest.

Maar als het zo'n big deal is, ik neem aan dat je als je serieus bezig wilt je tracks bij buma/stemra oid onderbrengt?
Heeft dit nog zin voor plagiaat / copyright issues of zijn ze net zo nuttig als mn vakbond?!

edit: dit genereert wel een hoop publiciteit over de rug van tiesto voor michiel de jong. Wie gebruikt wie nu? Of is dit een soort van muzikaal standje 69?!

Een ander ding waar ik nog aan zit te denken is rock en blues schema's. Dat is ook een soort van blauwdruk voor veel muziek in dat genre. En denk eens aan oudere housenummers met vergelijkbare verlopen.

Nog een leuk staaltje:
http://www.youtube.com/watch?v=gb0sCE7leEg (soundlovers - runaway)

en alex C ft Y-ass - Du hast den schÖnsten arch in den welt
http://www.youtube.com/watch?v=OVDiSjrXKUQ

zéér zwaar geinspireerd?! OF misschien wel uit dezelfde stal en de midi file gerecycled voor een leuk appeltje voor de dorst?

-C-

ik zou er niet van staan te kijken als het inderdaad een 1 : 0,9 kopie zou zijn. dat gebeurt aan de lopende band.
er wordt zoveel nagespeeld en uitgebracht. dat gebeurt al sinds jaar en dag met nummers, covers en weer nieuwe nummers en weer covers daarvan. of niet uitgebrachte of afgewezen ideeen van onbekende en in de schaduw staande beginners of artiesten zien ineens het licht als een iets bekendere artiest het toch eens uitbrengt op een inspiratieloze dag.

ook op dit forum zijn al een aantal topics langsgekomen over melodietjes gebruiken die je vindt op de computer op je stageplek, of je notenschema's mag veranderen en hoe ver je mag gaan bij bepaalde zaken, tot aan mp3's en muzieksoftware downloaden aan toe. het komt steeds op hetzelfde neer:

er zijn personen die gebruik van materiaal van anderen fel tegengaan, en er zijn personen die ervan leven. wie het uiteindelijk het beste bekijkt?

.. :koffie:

Goeiendag zeg dat eerste stuk klinkt als een Trance tutorial uit de Computer Music en het tweede stuk van de melodie gaat al weer totaal anders. Laf 909 open hihatje fantasieloos tussen de tel in geprogrammeerd, een clapje op de twee. Ik kan me niet voorstellen dat ze er echt langer als tien seconden naar geluisterd hebben. If at all.

Plagiaat of niet, het blijft zeer zuur voor Michiel. Zowel credits als
een uitgebrachte zeer succesvolle track gaat aan zijn neus voorbij
waar de beste man een zeer groot aandeel in had te weten de
inspiratiebron.

Het verbaast me alleen niets als michiel ook een 17de eeuwse
componist als inspiratiebron had gebruikt.

Als ik het zou moeten beoordelen zou ik zeggen:

Ze hebben absoluut wel geluisterd naar Michiel's track, kan haast niet anders, maar heel slim er een paar andere akkoorden onder gespeeld en de melodie enigszins aangepast, zodat het absoluut niet meer aangerekend mag worden als plagiaat!

Dus helaas voor Michiel... deze ga je niet winnen!

Als ik het zou moeten beoordelen zou ik zeggen:
Ze hebben absoluut wel geluisterd naar Michiel's track, kan haast niet anders, maar heel slim er een paar andere akkoorden onder gespeeld en de melodie enigszins aangepast, zodat het absoluut niet meer aangerekend mag worden als plagiaat

Ik hoor weinig melodie in de track van Michiel. De melodie van Geert Huinink is overduidelijk een melodie. Het zijn de akkoorden, met zelfs nog een valse noot middenin. Wel meer muziek is te overlappen met elkaar. Dan is het nog niet direct plagiaat. IK denk wel wat subgroover zegt "ze hebben er wel goed naar geluisterd"

Het begin is trouwens echt uit 1 van de stukken van Scarlatti, Händel, Corelli of Bach. Weet alleen niet welke!!

Nog een leuk staaltje:
http://www.youtube.com/watch?v=gb0sCE7leEg (soundlovers - runaway)

en alex C ft Y-ass - Du hast den schÖnsten arch in den welt
http://www.youtube.com/watch?v=OVDiSjrXKUQ

Kijk... hiervan zou ik zeggen: Duidelijk een letterlijke kopie. Zelfde akkoordenschema, melodie is in de hoofdlijn letterlijk hetzelfde en zelfs de manier van zingen (mannenvocaal) is afgekeken.

Waarschijnlijk zijn ze niet gek geweest en hebben ze hier wel clearing voor aangevraagd bij de originele publisher... (dat is na te zoeken, maar daar heb ik nu geen zin in :))

Back