Grandmix maken...

Mindhunter

Ouwe rot
Tot nu toe heb ik me alleen bezig gehouden met nummers te maken in Cubase met softsynths... Zonder bestaande samples.

Nu gaat iemand die ik ken met carnaval optreden en vroeg of ik ook een mix kon maken van verschillende nummers (hollandse kroegennummers)

Ik zou dus zoiets willen maken zoals de Grandmix... Alles op dezelfde beat en toonsoort..

Ik ben eens wat gaan klooien en ben eigenlijk op de volgende manier uitgekomen en ik zou graag weten of dit ongeveer de juiste manier is.

Ik heb wat nummers uitgekozen die bij elkaar passen, deze heb ik op de maat in stukken geknipt en als Audiofile ingeladen in cubase. Via audiowarp zet ik de stukjes op hetzelfde tempo en plak ze dan achter elkaar (met wat tussensampletjes)

Soms klinken bepaalde samples wat "tikkerig"

Dus ik vroeg me af hoe jullie dit doen?

Als je hebt over ben liebrand, die werkte met stukjes tape die hij knipte en plakte in combi met samplers (akai s950). Maar nu werkt ie met minstens 4 pioneer cdj 1000's en zijn eigen geheugen kaartjes om alle losse vooraf ingestelde stukjes te cue'en. Daarbij maakt ie vaak gebruik van de "mastertempo" functie om de pitch gelijk te houden, maar niet meer dan + en - 2% ivm de "foutjes/tikken" die optreden (waar jij dus nu ook last van hebt in cubase). De toonsoorten mixt hij 1 op 1 of op quint of omgekeerde quint zodat je altijd kan veranderen van toonsoort na een aantal nummers, mits je niet al gebruik kan maken van een abruptere overgang als de tracks je die ruimte geven.

Andere producer die ik ken die hiphop mixen maakt doet dat geheel met alleen soundforge (geen multitrack) door tracks te bewerken en creatief over elkaar te plakken.

Ikzelf zou zo min mogelijk gebruik maken van timestretching/pitchcorrection ivm de genoemde foutjes/tikken.
Hoe je het verder anpakt is geheel je eigen vrijheid, je kan met bijna alles een goei mix maken. Zoals werken met een hardware sampler, cd spelers, cubase audio, soundforge, cooledit (adobe audition), ableton, renoise, fasttracker etc. Verder heb je heel veel dj software tegenwoordig die alles bijna automatisch kunnen. Ik hoor veel goeds over mixmeister: http://www.mixmeister.com/ maar heb het zelf niet gebruikt omdat ik veel liever echt mix met cd spelers, al dan niet in combi met soundforge.

Oké bedankt, dan weet ik dat ik dat "tikken" niet kan verhelpen.

Ik kan via google niet zo 1 2 3 vinden wat je bedoeld met "Daarbij maakt ie vaak gebruik van de "mastertempo" functie om de pitch gelijk te houden" wat is mastertempo precies? Is dat gewoon het tempo van het nummer?

Dan hou ik het lekker bij Cubase maar dan zorg ik dus dat ik stukjes heb die ongeveer dezelfde snelheid hebben.

thanx

mastertempo zit onder een knopje, waarbij de cd speler de toonhoogte aanhoud van de originele snelheid.
Soort van realtime timestretchen. Zit vaak boven de pitchfader.
De naam hadden ze beter "masterpitch" kunnen noemen.

Pioneer cdj 800
CDJ800MK2b.jpg

Ik dacht dat Ben Liebrand tegenwoordig zijn Grandmixen met Ableton Live maakt, dat zag ik laatst op een filmpje.

Probeer Mixmeister eens. Heel eenvoudig in gebruik.

Voor beginners is Mixmeister inderdaad een erg goed alternatief. Als je de wat professionlere kanten op wilt met je mix, dan kan ik je toch het beste Ableton Live adviseren. Veel Succes met het mixen!

Appleman!

Back