synth + gitaar fx (levels & impedantie)

Eentonig

Stamgast
Ik heb de lol van gitaar pedalen (her)ontdekt, en nu probeer ik er een paar te gebruiken met mijn synths. Ik krijg alleen de indruk dat deze 2 niet persee altijd goed samen gaan. Zijn er verschillen in impedantie en levels waar ik rekening mee moet houden?

Even een praktisch voorbeeld:

De fx loop van de Moog Voyager zit tussen de audio mixer en de VCF. Als ik daartussen een gitaar effect hang, dan moet ik in de mixer de levels wat omlaag draaien om niet elk pedaal kompleet de kop te laten gaan. Prima, op zich geen probleem.
Nu wil ik met de output van de fx het filter van de voyager een beetje laten oversturen, maar het blijkt dat zelfs de maximale output van een - voor gitaar normen - luide fuzz, niet in staat is om dat level te bereiken.

Ik ben wat gaan rondzoeken naar clean boost pedalen, maar ik krijg de indruk dat deze nog steeds op "gitaar niveaus" werken, en dus niet persee hard genoeg gaan voor wat ik wil.

Nu ben ik aan het kijken naar DI en re-amp (soort omgekeerd DI) apparaten. Dit soort spul is erg bruikbaar als je gitaar pedaaltjes als outboard fx wilt gebruiken, bijvoorbeeld met de i/o van je audio interface. Ik vraag me nu dus af of dit ook een oplossing bied voor het gebruik van gitaar fx met synthesizers.

In het kort:
* Moet ik een impedantie aanpassing maken als het signaal over en weer gaat tussen gitaar fx en synthesizers?
* Hoe kan ik de i/o levels van gitaar pedalen het beste aanpassen op wat analoge synths gebruiken?

Cheers

Ik heb onlangs de nodige moeite gehad om 'n aantal Electro Harmonix pedalen in m'n setup te integreren, alsof het normale send/return effecten waren.

Een EH Smallstone wilde nog wel goed gaan, maar bijv. een Polychorus bleek behoorlijk gevoelig voor oversturen (ook volgens z'n eigen cliplampje). Omdat ik Cubase 4 hardware integratie gebruik, in combinatie met een RME ADI-8 pro ADAT converter, heb ik eerst zitten spelen met levels in Cubase en op de RME. Al snel bleek dat uitsturen op -10 en terug laten komen op +4 wel beter werkte, en helemaal als je in Cubase het uitgaand volume verder reduceerde. Echter, het terug boosten naar het gewenste volume werkte onvoldoende goed (ook door beperkingen van Cubase, waarbij je maximaal 6 dB bij kan boosten in hardware integratie).

Nou ja, dan maar verder gekeken naar oplossingen. Kom je inderdaad op een zgn. reamp uit voor het uitsturen en een DI voor het terug insturen. Die reamps zien er mooi uit, maar ik zat zelf nogal tegen de extra kosten (al gauw 125 euro+) aan te hikken.

Eerst dus maar eens geprobeerd met een tussen-oplossing, te weten een Behringer (ja...) DI-800 multichannel DI die ik van een vriend kon lenen.
En zowaar heb ik daar heel behoorlijke resultaten mee geboekt. Genoemde Behringer kan namelijk naast +30 dB boosten ook nog -20 dB padden (attenuaten / verzwakken). En dus gebruik ik één kanaal met een pad van -20 uitgaand naar het pedaal, en één kanaal met een boost van +30 terug naar m'n adat converter. Die kan daardoor lekker op 'normale' levels blijven staan. Vervolgens (afhankelijk van pedaaltje) nog een beetje volume erbij of eraf in cubase, en je bent helemaal klaar.

Het verhaal van impedantie heb ik me aanvankelijk nogal zorgen over gemaakt, maar ik moet zeggen dat het uiteindelijk resultaat van de DI-800 voor mij (erkend zeikerd) in ieder geval goed genoeg was.
De hele excercitie blijft overigens wel een geklooi... Onlangs een paar Moogerfooger pedalen erbij gekocht, en dat werkt pas écht fijn met die onafhankelijke input- en output-trim (en in geval van de delay zelfs een external loop-trim). Zelfs in bypass werkt het.
Was alles maar zo makkelijk!

Het volgende plan is trouwens gewoon eens een gitaarpedaaltje tussen twee Moogerfoogers zetten en zien wat me dat brengt...

Bedankt jongens :okdan: dat was precies de info die ik nodig had.

Die DI van Behringer valt qua prijs natuurlijk niet te kloppen, al krijg ik toch wel een beetje jeuk als ik aan Behringer denk :D

Voor het combineren van pedalen met synths lijkt zo'n ding als de Barber Launch Pad me wel ideaal. Erbij pakken, inpluggen en klaar. Genoeg gain ook om andere inputs te oversturen.

Dat van die Moogerfoogers is inderdaad handig. Ik heb even gekeken en ze hebben het blijkbaar niet allemaal. Sommige hebben alleen een input drive. Ik zat toevallig al wel over een freqbox te denken en die heeft wel een output level regelaar.

Doh! ik bedenk me ineens dat ik nog een preamp heb liggen. (ART tube mp) Hij heeft een aparte input en output regeling. Even getest en het lijkt te werken. :biertje:

Voor output vanaf de computer is zo'n re-amp ding misschien toch de moeite waard. Wel een beetje prijzig inderdaad maar die dingen van Redial zijn ook wel weer lekker flexibel en klein. Nouja ik kom er wel uit zo.

Cheers

En toch klinkt het effect veel anders wanneer je er een gitaar op aansluit. En dat komt volgens mij vooral door de dynamiek, natuurlijk attack enzovoort.

:peukie:

Da's waar. Een gitaar heb ik gelukkig ook:)

Soms kunnen die effecten nogal saai klinken op synths in vergelijking, maar dat heb je denk ik zelf in de hand. Gitaar heeft een veel complexer spectrum en dynamiek dan bijvoorbeeld een standaard VCO. Maar synths kan je natuurlijk ook zo interessant maken als je wil, of je setup mogelijk maakt.

Het is vast ook leuk om andere (akoustische) instrumenten te vernaggelen met pedalen. Bijvoorbeeld piano of blaasinstrumenten 8~ Ik noem maar wat. Als mijn audio interface nu eens terug kwam van reparatie...:(

Back