monitor speakers

Status
Please reply by conversation.

olaf

Ouwe rot
he hallo,
na een tijdje te hebben afgemixed op mijn hoofdtelefoon heb ik er genoeg van. ik ben op zoek naar redelijk goede monitor speakers (evt met amplifier). ik heb er zo'n 200 euro voor over. iemand een idee wat goede zijn en heeft iemand nog een setje te koop staan?

200 euro ?

200 euro ?

Beste Olaf,

Ik zou je heel graag willen helpen, maar het wordt tijd dat mensen eens wakker geschud worden. "Goeie' monitors voor 200 euro bestaan gewoonweg niet! Doe me nou een lol en ga eens naar de prijs van een 'goeie' losse 10 of 12 inch RCF of JBL speaker kijken. Dat is zelfs voor die prijs bijna niet te vinden.

Ik kreeg op het forum al eens uitgebreid op m'n dak omdat ik beweerde dat je van 'goed' kan spreken vanaf 1500 euro nieuw en liefst meer, of beter vanaf 1500 euro 2de hands. Geloof me nou, met al de rest nemen ze kopers van zogezegde 'monitors' in de zeik, zelfs als het om van die kompakte dingen gaat.

En als je me niet gelooft, dan kom je maar eens luisteren naar die goedkope KRK's en dan zet ik daar Quested H108 naast die ik 2de hands voor dezelfde prijs kon kopen, en trek zelf je conclusies.

Bovendien wil je graag actieve monitors...??? Voor 200 euro ??? Kom nou.

Nogmaals, ik weet dat velen mij voor gek verklaren en mij een hufter vinden, maar diezelfde mensen geven dan wel 700 euro aan een TB 303...jongens waar zijn we in godsnaam mee bezig ????

Ik wens je veel succes. Koop meteen deftige spullen, die heb je immers voor de rest van je leven, al moet je daar soms veel langer voor sparen, net als ik.

Ik heb een set Tannoy DMT 15 te koop...2000 euro.

Succes.

Laatst gewijzigd:
Re: monitor speakers

Origineel geplaatst door olaf
ik ben op zoek naar redelijk goede monitor speakers (evt met amplifier). ik heb er zo'n 200 euro voor over

whahahahahaaaaa:D
wihihihiiiiii.....woehaaaaa:D

ghehehe grapjas !!!!!!!

afmixen

afmixen

Nog even voor alle duidelijkheid >

Op een hoofdtelefoon KAN je niet mixen. Diegene die beweren dit wel te kunnen weten niet waar ze mee bezig zijn.

Ik heb echter wel begrip voor het feit dat je uit noodzaak (burengerucht enzo) bent aangewezen op het gebruik van headphones...

Re: 200 euro ?

Re: 200 euro ?

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Nogmaals, ik weet dat velen mij voor gek verklaren en mij een hufter vinden, maar diezelfde mensen geven dan wel 700 euro aan een TB 303...jongens waar zijn we in godsnaam mee bezig ????
Ola!

Waar ben jij eigenlijk mee bezig? Ik wil vragen of jij iedereen's mening wil respecteren. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar om nu overal over die 303 te beginnen te posten, dat is nu ook weer niet nodig. Stel je eens voor dat ik dat zou doen over digitaal, softsynths en Yamaha.. Dan wordt het geen leuk forum. :smeris:

Als je vragen hebt dan PB me maar...

Ik ben het wel eens met de heren dat goede monitoren gewoon goed geld kosten,
maar ik denk aan de andere kant dat er best redelijke monitors te krijgen zijn voor
tussen de 200-300eu. Ik wil daar zelf ook mee beginnen, je kan vandaar altijd nog
groeien naar betere en duurdere monitors.
En een redelijke monitor is nog altijd beter dan een hifi-speaker die ook her en der
wel zullen staan.

Dus qua instap vind ik een goedkopere monitor (nearfield) niet onverstandig, maar
idd verwacht een beetje de kwaliteit gerelateerd aan de prijs, alhoewel...

kijk hier eens. Ik ben er al een tijd over aan het denken ze te halen (en lees
op het web de reviews maar eens)

-Yorkville (kijk voor de YSM-1)

De spirits absolute zijn mijns insziens prijs/kwaliteit zeer goed. Helderder in het laag dan de Tannoy Reveals, goed stereobeeld, goed uitgebalanceerd frequentiespectrum en voldoende helder globaal. Tannoys zijn meer gedefinieerd in mid en hoog. Beiden zijn te gebruiken om goede mixes op te maken.

Grappig zeg, ik wist dat dit op een rel uit ging lopen. Maar goed. Olaf heeft gewoon niet meer dan 200 euro over voor monitors. Dan krijgt hij ook iets wat die 200 euro waard is, simpel zat.

Voor dat geld kun je bijv. die Absolute 2's kopen (ik zit er zelf aan te denken om ze te verkopen) en dan nog een losse versterker erbij. En uiteraard zijn die niet te vergelijken met hele dure speakers. Maar je hoort dan je mix op een paar speakers waar een redelijk aantal mensen tevreden mee zijn.

Maar er zijn zo gruwlijk veel monitor speakers en er zijn zoveel gruwlijk eigenwijze mensen. Al praat je tot het einde der tijden, je komt er toch niet uit. Gewoon van jezelf uitgaan en dan komt het allemaal wel goed.

En om heel even tegen sKeLeTvM in te gaan ben ik wel van mening dat je op een hoofdtelefoon kunt mixen. Niet alleen uiteraard, maar je komt er een heel eind mee. En als je dan na een halfjaar of zo aan dat geluid gewend bent kun je de kleuringen etc compenseren. Het is niet ideaal en vergt veel meer tijd, maar het kan IMO wel met een goede hoofdtelefoon.

Ik werk nu met de Mission 701 speaker en een Rotel geintrigeerde versterker en ben daar wel tevreden mee, wat ik daar mee mix dat is acceptabel voor de drive-inn, band artiest, enz enz.

Een luidsspreker is zo smaak gevoelig, ik vind dat je niet kunt zeggen van die moet je hebben of die is goed, want je eigen oren beslissen voor jezelf.

Oja, duurkoop hoeft het niet altijd te zijn.

(wel overweeg ik om eens te gaan kijken naar genelic, maarrr duurrrrr)

Origineel geplaatst door fuse
Voor dat geld kun je bijv. die Absolute 2's kopen

de Absolute 2's zijn goeie monitors. ik werk er zelf al jaren gelukkig mee.
[en durf eens te zeggen dat mijn mixen verkeerd klinken! :( ]
als bezige amateur kun je geen 2000 euro aan Tannoys uitgeven. schijt aan knokige audiobetweters olaf.

Please...

Please...

Ik heb best respect voor iemand die maar 200 euro wil uitgeven aan 'speakers'
Maar neem dan alsjeblieft de term 'goede monitor' niet in de mond.

Betweter ? Ik werk nu eenmaal als professional al 20 jaar bij Belgies grootste PA en Studio-bedrijven en durf daarom te zeggen hoe een fout idee mensen soms hebben over 'goeie klank'. (wat geen punt is, je kan maar bijleren) Daarbij zou ik nogmaals willen vermelden dat het enige verschil tussen professioneel en amateur zijn het gegeven is dat je als professioneel betaald wordt om aan de knoppen te draaien, waarbij de amateur het voordeel geniet dat hij kan doen wat hij wil.
Maw, in mijn home-studio ben ik ook amateur...

Ik ken genoeg amateurs die studio's hebben die vaak in grote lijnen niet veel meer schillen van een professionele omgeving. Het is maar hoeveel je kan en wil uitgeven...akkoord.

Vroeger was ik werkzaam in 1 van Belgies gekendste muziekzaken. Te vaak zag ik mensen in hun zoektocht naar goede spullen maar dingen kopen en weer verkopen zodanig dat ze op het eind beter hadden gewacht tot ze voldoende geld hadden. Het resultaat was dat ze op het eind van het verhaal dikwijls meer hadden uitgegeven...goed voor de zaak...slecht voor hun geldbeugel !

Doe me nou een lol beste Olaf en hou die 200 euro bij en spaar verder. Want het is toch zo dat een stel echt goeie monitors een leven lang meegaat. Zelf ben ik als amateur de gelukkige bezitter van 2 paar steengoeie monitors waarvan ik weet dat ik ze nooit zal verkopen...en geloof me, de aankoop van die kastjes heeft me veel bloed zweet en tranen gekost...niet op vakantie gaan...een keertje minder uit enz enz...

Ik wil me niet langer uitspreken over bepaalde types monitors, maar bij nazicht halen de Spirits Absoluut II 'slechts' 90 db@ 1w/1m. Bovendien schijnen ze op sommige plaatsen meer dan 300 euro te kosten...en passief.

En verder, hoe verklaar je dat ik vind dat de beste mixen die ikzelf maakte, toevallig op nearfield Genelec en mainfield met dubbele 15" inch drivers werden afgemixt...helaas niet de mijne :(

Ga ervan uit dat je over 'goed' mag beginnen spreken als je liefst meer dan 102 db haalt. En geloof me, dat verschil hoor je !

En iedereen mag van mij best schijt hebben aan knokige audio-betweters, maar met die houding leer je meestal niets. Ikzelf heb tijdens mijn loopbaan heel veel geleerd door open te staan voor suggesties van mensen die geen blad voor de mond nemen als het over kwaliteit gaat en die de valkuilen in de markt kennen. Hoewel ik ook vaak dacht dat het snoevers waren, heb ik hun achteraf vaak gelijk moeten geven en heb ik heelwat van hen opgestoken.
Diegene die blijft geloven in de goede kwaliteit van een stel 'monitors' voor 200 euro, dat is mijn insziens een betweter die liever blind wil blijven voor de realiteit.

Daarom hoeft deze discussie geen rel te zijn, want het gaat niet over beter weten.Laat het misschien een aanzet om eens verder na te denken dan het geld dat je op dat ogenblik wil en kan uitgeven...maar eigelijk verloren investeringen zijn waar alleen de muziekzaak beter van wordt.

Tot slot durf ik zonder schroom te stellen dat ik vind dat de realiteit helemaal zoek is als ik merk dat er op ditzelfde forum prijzen tussen 1300 en 1900 euro (hallooo??) worden gevraagd en uitgegeven voor een domme hype als een TR 909. Dat mag dan wel kunnen... sorry, maar dan ik niet meer volgen.

Laatst gewijzigd:
:stupid 1) Olaf is waarschijnlijk 25 jaar jonger als jij (bij wijze van spreken)

:stupid 2) Olaf wil muzikant worden en wil dus dat zijn mixen voor hem goed klinken. Eventuele uitgebrachte platen zullen toch opnieuw gemixt en gemasterd moeten worden in pro-studios, aangezien Olaf geen pro-mixerjob ambieert.

:stupid 3) Olaf weet ook best dat er een verschil is tussen monitors van 120 euro en 15000 euro...

:stupid 4) Jij hebt toch ook pas goed leren neuken, nadat je heel wat geoefend had op je allereerste liefjes? Dat hoop ik althans...

:geslaagd:

thanx nick! klopt helemaal. ik wil gewoon van mijn koptelefoon af en een paar redelijk goede (in vergelijking tot de kwaliteit die ik tot nu toe gewend ben) monitors. en ik heb er niet meer dan 200 euro voor over dus daar zit inderdaad een bepaalde, minderde kwaliteit aan vast. daar kies ik nu bewust voor. ik ben pas een driekwart jaar bezig en ik weet dat ik waarschijnlijk over een jaar of anderhalfjaar die monitors weer doorverkoop en betere koop.

maar skeltvm, bedankt voor je mening. ik sta absoluut open voor dit soort commentaar omdat het inderdaad verhelderend kan werken als je zelf even op een verkeerde manier bezig bent en iemand anders dit herkent en aangeeft. maar eigenlijk wist ik het al, maar dat kan jij weer niet weten.

:biertje:

Hey Olaf,

Op ebay.nl staan een paar Tannoy Reveals te koop-.
minimumbod is geboden: 150 euro.
loopt morgen af, dus zal niet zoveel meer stijgen

Ik denk dat dit ongeveer is wat je zoekt.

succes

Re: Please...

Re: Please...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Betweter ? Ik werk nu eenmaal als professional al 20 jaar bij Belgies grootste PA en Studio-bedrijven

ja betweter ja. sorry hoor maar het boeit me echt geen ruk waar je allemaal gewerkt hebt. ik begrijp ook wel dat je er verstand van hebt, maar als je op een dergelijke manier met een beginnend musicus omgaat dan vind ik betweter nog een vrij vriendelijke benaming. groeten!

Re: Re: Please...

Re: Re: Please...

Origineel geplaatst door cyan_circle
ja betweter ja. sorry hoor maar het boeit me echt geen ruk waar je allemaal gewerkt hebt. ik begrijp ook wel dat je er verstand van hebt, maar als je op een dergelijke manier met een beginnend musicus omgaat dan vind ik betweter nog een vrij vriendelijke benaming. groeten!

hahaha..ja dat zijn we wel van meneer skeleton gewend ....... het was een tijdje rustig maar he's back, with a vengeance! ;)

Ik was inderdaad vergeten dat mensen een persoonlijke smaak hebben en dus ook een verschillende interpretatie hebben van het woordje goed . Ik bevoorbeeld vind een 909 goed, misschien iemand anders niet. Misschien houdt die meer van een sample van een 909 of een machine die een 909 na probeert te doen. Maakt verder niet uit, maar toch. En over die rotte 303s, als je acid wil maken is het wel erg handig om dat met een 303 te doen. Je hebt dan wel meteen het acid geluid. Met andere synths kan het ook, maar dan kun je vaak niet te extreem aan knoppen draaien omdat ze veel uitgebreider, lees beter, zijn dan ander. Maar wat is vervolgens beter? Ik vind het handig om er een 303tje bij te hebben, omdat ik lui ben en heb er dus veel geld voor over.
Ik had persoonlijk niet door dat jij in professionele stuido's werkten, dus nu begrijp ik je argumenten ook. Ik dacht dat je net van de basisschool kwam en dat je toevallig op een recording forum ergens iets gelezen had. Zou toch ook kunnen.

peace? :)

Ik vind bijvoorbeeld monitoring niet zo boeiend, want ik vind toch niets goed genoeg om serieus op te nemen. Misschien komt dat wel doordat ik geen monitors heb... Misschien moet ik deze thread eens beter gaan lezen... ;)

Status
Please reply by conversation.
Back