Sorry Yoozer, maar dat vind ik onzin. Hoezo stuur je een filter aan met een envelope?
Als 'ie op een synth zit is dit over het algemeen al hardwired. Nou is het hele gedoe van aansturen eigenlijk min of meer vervaagd door automation, maar wat je natuurlijk overhoudt is polyfone aansturing.
Een Eq gebruik je per Track?
Zoals ik al zei, op elk kanaal van je mengpaneel zit er een. Nou hoeft het niet zo te zijn dat die aan staat of dat je uberhaupt aan de knoppen hoeft te draaien, maar hij zit er wel!
-Als ik een High pass filter over een vocal track heb staan dan ga ik daar toch geen envelope aan hangen?
Nee, maar waarom dan de moeite doen voor een filter als je toch al een EQ hebt die hetzelfde doet? Of het moet, zoals gezegd, een kwestie van het karakter van het ding zijn.
-Een filter hoeft toch niet te resoneren?
Nee, dat staat toch ook in m'n screenshots
-Ik kan toch ook een EQ over een totaal mix plaatsen
Ik zeg ook nergens dat dat niet mag
-Ik mag toch die EQ aanpassen zolang en wanneer ik wil?
Ja, dat ook, maar zoals je zegt - je gooit een highpass filter over vocalen (oftewel een low cut wat een drukknop is op je mixer, oftewel een vaste filter met een vaste cutoff die in je microfoon zit waar je niks mee kan doen). Die raak je dan voor de rest van de track
over het algemeen niet meer aan. Ergo, als er al een EQ -zit- die de klus voor je doet en je -weet- dat je er niet aan hoeft te zitten, dan is het vrij dwaas om nog een extra plugin erbij te gooien die toch hetzelfde doet.
Zoals ik al zei: Er zijn geen regels!
Ja en nee.
Waarom gooi je een highpass over je vocalen? Omdat je laag anders te modderig zou kunnen worden en dan klinkt het niet echt leuk meer. Het feit dat er een low cut op je mengert zit of op de microfoon zelf is daar een afspiegeling van - een trucje dat zo vaak nodig is en consequent wordt toegepast dat het onderdeel van de hardware is geworden.
Het is een van de dingen die het dichtste in de buurt van een regel kunnen komen; het idee "regel" houdt in dat er iemand achter je staat en je op je kop mept als je iets doet wat volgens die persoon niet door de beugel kan. Maar dat willen we niet - echter, aan de andere kant willen we effectief mixen. Het moet open klinken, het moet kont schoppen, het moet een lekker geheel vormen. In dat geval is neerkijken op regeltjes eerder een last dan een hulp, omdat dat soort fratsen in de afgelopen tientallen jaren is opgelost door er over na te denken en te experimenteren.
Waarom kun je van een EQ een kaart tekenen met gebieden waar je per instrument kunt aangeven - "zet dit omhoog voor effect X, zet dit omlaag voor effect Y"? Zo'n gitaar is al 50 jaar niet meer veranderd, de karakteristieken van een EQ wel, maar waar het om gaat is dat als je die gitaar wil inpassen in de mix je een stel frequenties moet wegmikken en als je een aspect van een gitaar wil benadrukken je bepaalde frequenties moet opkrikken.
En da's ook gelijk het enige waar we hier over praten - frequenties moeten een cut of een boost krijgen. Een filter is geen ander apparaat dan een EQ, het verschilt voornamelijk in de aansturing en het gebruik. Als er al een EQ zit is het daarom ook een beter idee om die te gebruiken voor waar 'ie voor bedoeld is in plaats van er een filter over te smijten die hetzelfde doet en waar je mixtechnisch minder controle over hebt. Use the right tool for the right job, en da's gewoon een kwestie van het jezelf niet onnodig moeilijker maken als dat geen merkbare verbetering geeft in het eindresultaat.