Het verschil tussen filter en EQ?

Oxi

Nieuwkomer
Bij het maken en mixen van een track zorg ik er altijd voor dat bij alle softsynths de lage frequenties eruit zijn. Hiervoor gebruik ik meestal Fabfilter Simplon, een filter dus. Erg makkelijk in gebruik en ik krijg het beoogde resultaat ermee.

Bij de bass gebruik ik altijd een eq, omdat ik er goede resultaten mee boek maar niet zo zeer omdat het zo handig is maar meer omdat iedere producer daar op hamert. Ik zou in mijn visie wellicht hetzelfde kunnen bereiken met een goede filter, waar ik de allerlaagste frequenties wegwerk en de lage wat ophoog. Ik heb dat ook geprobeerd en dat werkt prima alleen het oogt voor mij wat onnatuurlijk om een filter te gebruiken.

Ik heb meerdere vragen.

1. Zou ik met een goede filter hetzelfde kunnen bereiken als een EQ?
2. En wat is dan beter, een filter of EQ (in welke gevallen) ?

En de allerbelangrijkste vraag:

3. Wat is het (baanbrekende?) verschil tussen een filter en een EQ?

Ik hoop op educatieve reacties,

Ed

Filters klinken anders dan eq's.
Het best kan jezelf luisteren en vergelijken.

Een equalizer is een filter. Beiden kappen ze een bepaald deel uit het frequentiespectrum. Wat verschilt is de toepassing.

Bij een filter speelt het karakter een rol - bijv. de vervorming/drive. Bij een EQ wil je die vervorming over het algemeen niet.

Een filter is vaak resonant en dat effect is daar juist gewenst - maar dit is iets wat je bij een equalizer ook weer niet echt wil. Verder is er natuurlijk het verschil (al is dat met software en controllers niet echt meer van toepassing en het hoeft ook niet zo) dat je een synthesizer-filter kunt aansturen met een envelope of LFO, terwijl je dat normaal niet met de EQ gaat doen.

Bij een EQ stel je niet alleen de piek in, maar ook de breedte daarvan. Is het een scherpe punt of een lage hobbel? Traploos regelbare breedte heb je bij filters over het algemeen niet.

1) Ja, alleen zal een filter hoogstwaarschijnlijk wat bruter te werk gaan.
2) Welk effect wil je bereiken? Kleuring of transparantie?
3) http://www.rane.com/note101.html legt dit uit :)

Filteren betekent bepaalde frequenties verwijderen (eruit filteren) in een spectrum van meerdere frequenties. EQ betekent eigenlijk dat je ale frequenties binnen het spectrum gelijkwaardig wilt maken (equalize = Gelijkmaken).

Praktisch gezien gebruik je filtering om bepaalde "storende" frequenties te verwijderen. EQ gebruik je om een gebalanceerde frequentie weergave te krijgen. Dit kun je doen door bepaalde freq's zachter of juist harder te maken.

dank jullie wel voor jullie reacties en bijbehorende links.

Als ik het goed begrijp (en kort gezegd) kan je met een eq subtieler omgaan met de frequenties terwijl je met een filter bepaalde frequenties gewoon afkapt met een side-effect terwijl je dat met een eq dus niet hebt, tenzij je dat effect juist wilt.

Maar bij gewoon de lage frequenties wegwerken bij softsynths, kan je dan een filter gebruiken of kan dat leiden tot een vervorming van de sound?

Ik maak een klein beetje op uit de antwoorden dat je met EQ je altijd op save speelt, maar is dat ook zo?

ik ga vaak uit van het volgende: kleine bewerkingen op frequenties maak ik gebruik van EQ.
Voor grotere drastischere bewerkingen of voor speciale effecten gebruik ik filters.

Bij het totaal weghalen van frequenties kan je het beste filters gebruiken.

Wat bedoel je met kleine bewerkingen? Met welke instrumenten in een track? En met drastrische bewerkingen, waar doel je dan op? Welke instrumenten en in welke fase in de track?

Ik weet dat dat een kwestie van smaak is maar ik ben benieuwd wanneer mensen eq's gebruiken in een track en wanneer filters.

Waarom gebruik je bij softsynths alleen filters? Nogmaals Een filter doet niks anders dan het "uitfilteren" van bepaalde frequenties. Een EQ kan frequenties versterken of verzwakken. Als je op een EQ een bepaalde freq zachter maakt dan ben je die freq in feite aan het filteren.

Welk apparaat (filter of EQ) je waar toepast is niet interessant. Het gaat om het doel dat je ermee wilt bereiken.

Je kunt bijv op een bass alle hoge freq's boven 5 kHz filteren (weghalen) omdat daar vaak geen interessante informatie zit. Je kunt dan vervolgens het gebied rond de 100 / 200 Hz versterken (met een EQ) om de bass wat meer "Body" te geven.

Dat filteren kun je overigens ook met een EQ doen.

Filteren = Weghalen
EQ-en = klankkleur aanpassen (versterken óf weghalen)

(is misschien een beetje kort door de bocht maar dat is ongeveer het principe)

En het is inderdaad een kwestie van smaakt. ER ZIJN GEEN REGELS VOOR!!

Ik weet dat dat een kwestie van smaak is maar ik ben benieuwd wanneer mensen eq's gebruiken in een track en wanneer filters.

Het is niet zozeer een kwestie van smaak ;).

Een EQ gebruik je per track. Da's de reden dat er ook op elk kanaal van een mengpaneel eentje zit.

Van een EQ blijf je over het algemeen af nadat je 'm hebt ingesteld, van een filter niet.

Een filter stuur je aan met een envelope, een EQ niet.

Een filter wil je laten resoneren, een EQ kan dat ook, maar dat wil je over het algemeen niet.

Hier in de bijlage heb ik even wat screenshots gemaakt.

attachment.php

De bovenste EQ is een equalizer in neutrale stand. Dit is hetzelfde als een filter op bypass zetten - er gebeurt niks met het geluid (stiekem toch, want het geluid moet door een circuit of algoritme heen, maar we negeren dit even).

De tweede en derde EQ verschilt conceptueel gezien niet van een laagdoorlaat filter. Als ik de positie van de (1) verplaats (horizontaal) is dat gelijk aan de filter dichtdraaien. Als dat genoeg is om een kanaal in je track aan te passen, waarom niet? Maar de EQ is al ingebouwd bij bijv. Cubase, dus waarom zou je dan met een filter gaan werken? Nou - de reden is heel simpel, en dat is dat je de EQ van Cubase niet lekker genoeg vindt klinken.

Bij de derde zie je een bult. Dat is bij een filter resonantie - een bepaald gebied aan frequenties wordt versterkt. Dat is iets wat je bij een equalizer over het algemeen niet wilt.

Bij de vierde zie je een complexe curve. Dat is iets wat je met een filter gewoon niet kunt maken, of je moet een hoop bandpass/bandrejectfilters naast elkaar zetten met ieder hun eigen resonantie en cutoff.... maar da's precies wat een equalizer al -is-. Doordat je bij een EQ de keuze hebt uit steilheid en precieze positie (aangegeven in Hz in plaats van een betekenisloze waarde van 0 tot 127) is er met een EQ makkelijker te werken - je kunt presets of profielen maken voor specifieke instrumenten.

http://xerol.org/h/img/1401 < hier, probeer dat maar eens voor de gein voor een filter op te schrijven. Het vertaalt zich veel makkelijker van de ene EQ naar de andere dan voor filters.

Attachments

• eq_filter.png
    eq_filter.png
    27,5 KB · Bekeken: 115
Wat bedoel je met kleine bewerkingen? Met welke instrumenten in een track? En met drastrische bewerkingen, waar doel je dan op? Welke instrumenten en in welke fase in de track?

Kleine bewerkingen als de hihat een beetje meer hoog geven of eraf halen, de bassdrum meer punch geven of meer/minder sub. Een synth wat meer body geven of een stem minder schel maken (mits de schelheid constant is, anders gebruik ik een multibandcompressor).

Filters kunnen, als je wilt, een groter frequentiebereik hebben dan de meeste eq's, die vaak vast staan op bepaalde frequenties of in het geval van parametrisch, een bepaald klein bereik hebben.

Bij het masteren van tracks gebruik ik filters voor het hoog en laag (eraf halen) en eq voor alles wat ertussen zit (al dan niet in combinatie met multibandcompressie)

Voor muzikale effecten op samples gebruik ik filters omdat je die kan toewijzen aan verschillende controllers of aanslaggevoeligheid bijvoorbeeld. Zeker in combinatie met resonantie.
Als je eq zou toepassen is het effect een stuk eenvoudiger en dus minder spannend, behalve als je gaat oversturen, dan kunnen vooral parametrische eqs bijna hetzelfde bereiken als met filters.

Ok het is mij helemaal duidelijk. Tnx again voor jullie reacties en tnx yoozer voor de screenshots.

Tot de volgende vraag ;)

Ed

Het is niet zozeer een kwestie van smaak ;).

Een EQ gebruik je per track. Da's de reden dat er ook op elk kanaal van een mengpaneel eentje zit.

Van een EQ blijf je over het algemeen af nadat je 'm hebt ingesteld, van een filter niet.

Een filter stuur je aan met een envelope, een EQ niet.

Een filter wil je laten resoneren, een EQ kan dat ook, maar dat wil je over het algemeen niet

Sorry Yoozer, maar dat vind ik onzin. Hoezo stuur je een filter aan met een envelope? Een Eq gebruik je per Track?

-Als ik een High pass filter over een vocal track heb staan dan ga ik daar toch geen envelope aan hangen?
-Een filter hoeft toch niet te resoneren?
-Ik kan toch ook een EQ over een totaal mix plaatsen?
-Ik mag toch die EQ aanpassen zolang en wanneer ik wil?

Zoals ik al zei: Er zijn geen regels!

Ik denk dat jij het filter principe hier toepast op een synth, en niet op audio mixen.

Sorry Yoozer, maar dat vind ik onzin. Hoezo stuur je een filter aan met een envelope?
Als 'ie op een synth zit is dit over het algemeen al hardwired. Nou is het hele gedoe van aansturen eigenlijk min of meer vervaagd door automation, maar wat je natuurlijk overhoudt is polyfone aansturing.
Een Eq gebruik je per Track?
Zoals ik al zei, op elk kanaal van je mengpaneel zit er een. Nou hoeft het niet zo te zijn dat die aan staat of dat je uberhaupt aan de knoppen hoeft te draaien, maar hij zit er wel!
-Als ik een High pass filter over een vocal track heb staan dan ga ik daar toch geen envelope aan hangen?
Nee, maar waarom dan de moeite doen voor een filter als je toch al een EQ hebt die hetzelfde doet? Of het moet, zoals gezegd, een kwestie van het karakter van het ding zijn.
-Een filter hoeft toch niet te resoneren?
Nee, dat staat toch ook in m'n screenshots :)
-Ik kan toch ook een EQ over een totaal mix plaatsen
Ik zeg ook nergens dat dat niet mag :P
-Ik mag toch die EQ aanpassen zolang en wanneer ik wil?
Ja, dat ook, maar zoals je zegt - je gooit een highpass filter over vocalen (oftewel een low cut wat een drukknop is op je mixer, oftewel een vaste filter met een vaste cutoff die in je microfoon zit waar je niks mee kan doen). Die raak je dan voor de rest van de track over het algemeen niet meer aan. Ergo, als er al een EQ -zit- die de klus voor je doet en je -weet- dat je er niet aan hoeft te zitten, dan is het vrij dwaas om nog een extra plugin erbij te gooien die toch hetzelfde doet.
Zoals ik al zei: Er zijn geen regels!
Ja en nee.

Waarom gooi je een highpass over je vocalen? Omdat je laag anders te modderig zou kunnen worden en dan klinkt het niet echt leuk meer. Het feit dat er een low cut op je mengert zit of op de microfoon zelf is daar een afspiegeling van - een trucje dat zo vaak nodig is en consequent wordt toegepast dat het onderdeel van de hardware is geworden.

Het is een van de dingen die het dichtste in de buurt van een regel kunnen komen; het idee "regel" houdt in dat er iemand achter je staat en je op je kop mept als je iets doet wat volgens die persoon niet door de beugel kan. Maar dat willen we niet - echter, aan de andere kant willen we effectief mixen. Het moet open klinken, het moet kont schoppen, het moet een lekker geheel vormen. In dat geval is neerkijken op regeltjes eerder een last dan een hulp, omdat dat soort fratsen in de afgelopen tientallen jaren is opgelost door er over na te denken en te experimenteren.

Waarom kun je van een EQ een kaart tekenen met gebieden waar je per instrument kunt aangeven - "zet dit omhoog voor effect X, zet dit omlaag voor effect Y"? Zo'n gitaar is al 50 jaar niet meer veranderd, de karakteristieken van een EQ wel, maar waar het om gaat is dat als je die gitaar wil inpassen in de mix je een stel frequenties moet wegmikken en als je een aspect van een gitaar wil benadrukken je bepaalde frequenties moet opkrikken.

En da's ook gelijk het enige waar we hier over praten - frequenties moeten een cut of een boost krijgen. Een filter is geen ander apparaat dan een EQ, het verschilt voornamelijk in de aansturing en het gebruik. Als er al een EQ zit is het daarom ook een beter idee om die te gebruiken voor waar 'ie voor bedoeld is in plaats van er een filter over te smijten die hetzelfde doet en waar je mixtechnisch minder controle over hebt. Use the right tool for the right job, en da's gewoon een kwestie van het jezelf niet onnodig moeilijker maken als dat geen merkbare verbetering geeft in het eindresultaat.

Laatst gewijzigd:
Ik reageerde op het feit dat boven in je post een aantal dingen stonden opgesomd die niet persé waar zijn. En ik had het idee dat er wat dingen door elkaar werden gehaald. Een filter op een mengtafel heeft geen resonantie. Dus het is een beetje vreemd om te zeggen dat je een filter wilt laten resoneren. Dat wil ik niet in een Mixer. Het kan natuurlijk wel in een synth maar da's iets anders.

Een filter op een mixer stuur je ook niet aan met een envelope. In het synth KAN dit wel, maar hoeft niet! Daarom vind ik het vreemd dat er staat: Een filter stuur je aan met een envelope, een EQ niet.

Een filter is weldegelijk iets anders dan een EQ. Een EQ kan frequenties Cutten én Boosten. Een filter kan dat niet. (Het woord zegt het al). Een filter kan wel de cutoff freq boosten maar dat heet dan Resonantie.

Uiteraard zijn er een aantal feiten waar je bij het mixen en gebruiken van EQ's / Filters vaak vanuit kunt gaan maar er ligt niks vast. Ik weet gewoon dat ik vaak een highpass filter (met variabele freq instelling) kan toepassen om vocals op te schonen. Maar soms moet ik juist een EQ gebruiken om het tekort aan laag in een vocal op te krikken. Hangt helemaal van de situatie af. Er zal niemand tegen mij kunnen zeggen dat ik op vocals "altijd een HP filter" moet gebruiken om laag gerommel weg te halen. En bijna altijd blijf ik tijdens mixen nog kleine aanpassingen maken aan de EQ's / Filters.

Natuurlijk kun je met een EQ ook filteren. Alleen de begrippen EQ-en en filteren zijn twee wezenlijk verschillende dingen. Dat een filter anders klinkt dan een EQ is logisch.

En da's ook gelijk het enige waar we hier over praten - frequenties moeten een cut of een boost krijgen. Een filter is geen ander apparaat dan een EQ, het verschilt voornamelijk in de aansturing en het gebruik. Als er al een EQ zit is het daarom ook een beter idee om die te gebruiken voor waar 'ie voor bedoeld is in plaats van er een filter over te smijten die hetzelfde doet en waar je mixtechnisch minder controle over hebt. Use the right tool for the right job, en da's gewoon een kwestie van het jezelf niet onnodig moeilijker maken als dat geen merkbare verbetering geeft in het eindresultaat.

Ook met deze conclusie ben ik het niet eens. Waarom zou het beter zijn om een EQ te gebruiken dan een filter? Wie zegt dat ik minder controle heb over een filter dan een EQ? Als ik bepaalde freq's wil wegsmijten en ik heb daar een knop voor waarom die dan niet gebruiken?

Een EQ is een soort filter. Maar dan anders. :D

Er is gewoon overlap wat je er mee kan. Maar een filter kan je met resonance gruwlijk laten schreeuwen. Een EQ kan dit weer niet. Daarintegen heb je wel 31-bands EQ's maar geen 31-polige filters.

Dynamische EQ is ook weer zo'n tussengeval bij EQ, multiband compressie en compressie.

Back