Diepe bas uit ableton + monitor vraag

SelkiesJS

Nieuwkomer
Ik ben nu al een tijdje bezig met het producen van tracks.
Wat me echter steeds niet lukt is het maken van een mooie bas
in de muziek. Ik gebruik hiervoor novation bass-station (zou daarmee toch moeten lukken zou ik zo zeggen) en soms andere softsynths. probleem is echter als ik in een bepaald octaaf zit klinkt het niet echt diep en rond en als ik een octaaf lager gaat komt er niets anders dan een gepruttel uit de synth en weinig bas.

Dan kom ik dus meteen op mn volgende vraag:
Kan het misschien aan mijn geluidssysteem liggen. Ik heb nog geen monitors en ik hoor van iedereen dat dit wel erg belangrijk is. Ben nu gewoon bezig met mijn computerspeakertjes. En kan iemand me misschien goede (niet aaaal te dure ) monitors aanraden. Ik moet er wel op wijzen dat als ik een nummer aanzet van een proffesionele productie, ik er geen moeite mee heb om de vloer te doen trillen.
Ik maak muziek in de stijl van: digitalism, justice daft punk.
alvast bedankt

Dan kom ik dus meteen op mn volgende vraag:
Kan het misschien aan mijn geluidssysteem liggen. Ik heb nog geen monitors en ik hoor van iedereen dat dit wel erg belangrijk is. Ben nu gewoon bezig met mijn computerspeakertjes.

Ja, dat maakt wel verschil. Zelfs met zo'n 2.1 systeempje waar dan een sub bij zit is het huilen.

En kan iemand me misschien goede (niet aaaal te dure ) monitors aanraden.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=26693

Hier even vragen, en vermeld wat jij goedkoop/duur vindt als een geheel cijfer in euro's. ;)

Ik maak muziek in de stijl van: digitalism, justice daft punk.
Het idee achter een monitor is dat je hoort wat de fouten in je mix zijn. Het maakt dus ook niks uit wat je genre is :P.

maar hoe kan t dan dat je bij een goede productie genoeg bas krijgt?
ik heb idd wel een niet zo mooi 5.1 systeempje.
Maar ik denk in de eerste plaats dat ik ook niet zo weet hoe je een goede bas kan maken.
Maar ik ga iig even kijken naar een set goede monitors want die moet ik toch uiteindelijk hebben :)

Gooi er eens Voxengo SPAN overheen en kijk of je andere sporen ook in dat frequentiegebied zitten waar je bas zit.

Kwestie van weten wat je moet doen (ervaring). Juiste afluistering, niet alleen juiste monitors maar zeker een goede akoestiek, goede oren(!), juiste balans van de totale mix, de juiste sounds, dynamiek enz....
Maar ik denk in de eerste plaats dat ik ook niet zo weet hoe je een goede bas kan maken.
...Dat valt dus onder de noemer "ervaring". Probeer veel informatie te vinden over deze materie. Frequenties, spectrum, dynamiek, akoestiek, staande golven, etc... Als je begrijpt hoe al deze zaken werken en elkaar beïnvloeden dan kun je er beter mee omgaan.

Laat je niet wijsmaken dat je een goede (bas)klank kunt maken door bepaalde plugins, VSTi's, software of speakers te kopen. Het komt allemaal neer op de kwaliteiten van de persoon die het mixt!!

De balans tussen je verschillende geluiden is minstens zo belangrijk als de 'kracht' van je basgeluid zelf. Frequenties hebben de neiging elkaar in de weg te zitten of uit te sluiten dus het is belangrijk dat je je bassen de ruimte geeft en niet met allerlei andere geluiden in hetzelfde gebied gaat zitten.

Ik weet niet hoe je mixt en of je EQ gebruikt, maar probeer eens al je EQ op '0' (in het midden) te zetten en dan bij alle kanalen behalve je bas de lage frequenties terug te draaien. Je zal merken dat 'ie er opeens 'uit komt schieten', ook al verander je helemaal niets aan de instellingen van je basgeluid.

Die cheapass kutboxen van je hebben een of andere resonantie freq. waarbij bepaalde lage tonen dramatisch versterkt worden.
Pak eens een subbas en kijk bij welke noten het extra hard klinkt en je pakt er dan zo uit waar het 'fout' gaat.

Hm misschien inderdaad eens wat research doen over het afmixen van tracks8~. Maar ik vroeg me ook af hoe je uberhaupt een subbas kan krijgen. Ik las wel dat je daarvoor onder bepaalde frequenties moet gaan zitten en is een subbas een sine wave of een square ?

Back