bc204 vs bc308

bur buk boom

Stamgast
hallo allemaal,

weet iemand of je een bc204 zomaar kan vervangen voor
een bc308? bij het electronicapannekoekenhuis radio rotor
zeiden ze van wel, maar ik heb zo m'n twijfels..

alvast bedankt.

Ja daar zijn ze goed in......maar die BC204 is wel een hele oude pnp.....de datasheets komen wel behoorlijk met elkaar overeen.

En het is iets wat ik me ook al heel lang afvraag is wanneer je welke transistor voor wat gebruikt. Op welke specs moet je nu eigenlijk letten.

Ik let altijd op maximale collectorstroom (altijd naar boven afronden), maximale collector emitterspanning, maximale basisemitterspanning, versterkingsfactor, vermogen en wat ik nu nog over het hoofd zie (oftewel het tabelletje absolute maximum ratings). En ik probeer een transistor te zoeken die zo goed mogelijk in de buurt komt. Dus bv Uce = 40V voor origineel en ik heb de keuze tussen Uce = 38V, Uce = 45V en Uce = 60V dan ga ik voor de 45V.
Ook kun je nog letten op zaken als signaal/ruis verhouding.

De BC205/BC206 kun je vervangen door de BC308/BC309. De BC204 kan worden vervangen door de BC307. Volgens mij heeft de verkoper dus niet goed in de datasheet gekeken.

Kijk zelf maar:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/fairchild/BC308.pdf
http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/DataBooks/Book602-100.pdf

ik dank jullie wel.
zo zie je maar weer, wel pannekoeken verkopen en
niet eens weten waar 't beslag uit bestaat.

groetjes.

Ik weet niet waar jullie zo moeilijk over doen? Misschien moet je je eens afvragen waarvoor je hem wilt gebruiken. Die datasheets komen behoorlijk overeen maar ik zou er gewoon een BC557 in stoppen. Die is overal verkrijgbaar. Het zijn allemaal GP transistors die vaak over gedimensioneerd worden. En afhankelijk van het jaar waarin ze gebruikt worden was dat in die tijd de BC204

hallo, moeilijk doen? jij bent toch ook niet geboren met al die kennis
die je nu hebt. dit forum is bedoeld voor mensen die (in jouw ogen) 'moeilijk doen'. als jij al je antwoorden dusdanig formuleert durft straks niemand meer wat te vragen.
dus volgens mij ben jij de enige hier die moeilijk doet.

Misschien moet je je eens afvragen waarvoor je hem wilt gebruiken. Die datasheets komen behoorlijk overeen maar ik zou er gewoon een BC557 in stoppen. Die is overal verkrijgbaar. Het zijn allemaal GP transistors die vaak over gedimensioneerd worden. En afhankelijk van het jaar waarin ze gebruikt worden was dat in die tijd de BC204

Precies, maar vroeg ik dat nou ook niet???? Maar als het goed is weet jij dus het antwoord.
En waarom zijn er dan allemaal verschillende transistors als het volgens jouw toch geen reet uitmaakt? Kom maar op met je antwoorden, ben benieuwd.:okdan:

Back