Tracks af en nu?

elohssa

Nieuwkomer
Sinds een paar maanden ben ik bezig in Cubase. M'n eerste plaatjes (house/electro) zijn af (voor zover iets ooit af kan zijn dan :P)

Nou is dit allemaal nogal nieuw voor mij. Wat is de volgende stap? Moet ik eerst dingen laten masteren en dan labels zoeken, en zomaar CD'tjes gaan rondsturen. Of is er een ander manier?

Ik ben al een een tijdje op internet aan het zoeken hierover, maar word er niet duidelijker op. Wie kan mij vertellen wat ik het beste kan doen nu?

Alvast bedankt,

Grtz, J

Volgens mij draait het allemaal om je connecties.
Dus veel uitgaan, praten met Dj's, langs platenzaken gaan, demo's weggeven, plaatje laten persen, labels aanschrijven, myspace:D etc etc
Dit kan ontzettend helpen.

Probeer anders eens wat feedback te krijgen over je producties??

Ik zet ze meestal op Dance Industries,
maar 'k heb verder geen plannen om er iets aan te verdienen of zo..

Je moet idd. je muziek zoveel mogelijk aan de man zien te brengen in wat voor vorm dan ooit....dat is natuurlijk als je je muziek serieus op een CD of plaat wilt terug zien op de "markt".

Dus zoveel mogelijk je muziek pluggen om te zien ofdat er een platenlabel toevallig er geinteresseerd is...of anders onder eigen beheer gaan uitbrengen.

Wil zelf verder goed geloven dat er op een forum zoals hier wel her en der een klein platenlabel rondneust die misschien interesse hebben.

Lijkt me heel sterk, letterlijk honderden artiesten tegenwoordig tegenover een paar tientallen labels.

Ik geloof zelfs niet meer in het oude adagio: "kwaliteit komt vanzelf bovendrijven"

Denk dat netwerken en promoten het enige is dat werkt... (en dan nog nauwelijks kans op een release)

Ga zelf ook promo'tje sturen naar zo'n 50 labels:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=101519

Wil zelf verder goed geloven dat er op een forum zoals hier wel her en der een klein platenlabel rondneust die misschien interesse hebben.

Een passende vraag die velen ook zal bezighouden: 'Hoe doen de meesten van jullie het om muziek te beschermen?'. Waar we vroeger onszelf een envelope met het werk toestuurde. Welke mogelijkheden gebruiken we nu?

Op de vraag van deze thread: Netwerken, netwerken! Zet je materiaal op een site zodat men ook kan luisteren als men een demo niet meteen opzet (even een site bezoeken kan sneller zijn).
Visitekaartjes. Houdt ze simpel, maar duidelijk. Als je track is willen ze je vooral kunnen bereiken, het grafische geweld is vast prachtig, maar vaak weinig toevoeging.

Extra tip: Als een demo eens niet meteen opgepakt wordt (wat geheid gebeurt!) blijf je ding doen. Als jij niet gelooft in je werk kan een ander dat ook niet.

Success!

Een passende vraag die velen ook zal bezighouden: 'Hoe doen de meesten van jullie het om muziek te beschermen?'. Waar we vroeger onszelf een envelope met het werk toestuurde. Welke mogelijkheden gebruiken we nu?

Dat heeft nooit gewerkt en ook nooit juridische voeten in de aarde gehad, er zijn 2 belasting kantoren waar je werk kan/kon laten registreren maar dat is naar wat ik gehoord heb inmiddels ook alweer voltooid verleden tijd.

Als je serieus wilt releasen kom je niet onder Buma/Stemra uit, eventueel in combinatie met Creative Commons licenties.

Verder heb je een publisher of eigen publishing fonds nodig :) En is het verstandig je aan te sluiten bij FNV Kiem.

Hey,

bedankt allemaal alvast voor de vele reacties, top!

Dat netwerken heel belangrijk is dat weet ik en daar stop ik de nodige tijd en moeite in.

OK, m'n eerste vraag is nu zo goed als beantwoord. Samenvattend: Als ik denk een plaatje af te hebben dan moet ik zorgen dat zoveel mogelijk labels deze te horen krijgen.

Moet ik die labels CDtjes gaan sturen? Of volstaat het als ik ze meedeel waar m'n track(s) te downloaden zijn? Mischien een domme vraag, maar graag jullie gedachtes hierbij aub. En schrijf ik alle labels aan die ik kan vinden of probeer ik het al heel gericht te doen? (weet iemand trouwens een site ofzo waar ik veel labels kan vinden, zal toch vast ooit al eens iemand en lijstje hebben gemaakt toch?)

Ik zal aankomende week eens wat muziek posten voor feedback. (zit nu op m'n werk :erm:)

Rechten enzo vind ik op dit moment nog helemaal niet zo'n interessant ondewerp. Ik wil gewoon m'n ding doen, da's lekker muziek maken. Met de hoop dat het uiteindelijk een (zo groot mogelijk :P) publiek bereikt!

Ik zal proberen beleefd te antwoorden, maar ik moet zeggen dat het me een beetje irriteert als mensen vragen stellen in de aard van: "kan ik een overzicht krijgen" of "weet je een site waar mijn probleem in één keer opgelost wordt". Ik heb zelf ook voor deze vragen gestaan en me helemaal sufgeswaf... eh gegoogled. Je mag best zelf een beetje wat werk verrichten vind ik.

Sorry als ik wat nukkig overkom, maar kom op, zo moeilijk is het niet om wat te vinden op het interweb.

Kijk hier maar eens:
http://clubcharts.nl/viewtopic.php?f=4&t=18075

Moet ik die labels CDtjes gaan sturen?
Hoe moeten ze anders je tracks horen?

Of volstaat het als ik ze meedeel waar m'n track(s) te downloaden zijn?
Heb je een eigen site/webruimte? Dingen zoals filehostingsites zijn natuurlijk zwaar ruk hiervoor, en Myspace verkloot de kwaliteit ook.

Mischien een domme vraag, maar graag jullie gedachtes hierbij aub. En schrijf ik alle labels aan die ik kan vinden of probeer ik het al heel gericht te doen?
Als je electro maakt ga je natuurlijk niks naar Hoempapa Productions in Zakrattenveen sturen ;)

(weet iemand trouwens een site ofzo waar ik veel labels kan vinden
http://www.discogs.com/

zal toch vast ooit al eens iemand en lijstje hebben gemaakt toch?
Nou, nee. In 2000 hadden wij hadden gewoon een ris trance- en hardcoreplaten waar we de adressen op gevonden hadden. We hebben er gewoon 20 bij elkaar gespaard en een CDtje opgestuurd met brief.

Rechten enzo vind ik op dit moment nog helemaal niet zo'n interessant ondewerp.
Gezien de staat van de muziekindustrie en de mogelijkheden tot promotie is zo'n houding op geen enkele manier meer te verdedigen. Je moet je erin verdiepen, anders word je gekloot. Op het moment dat er geld in het spel zit heb je geen vrienden meer.

Ik zal proberen beleefd te antwoorden, maar ik moet zeggen dat het me een beetje irriteert als mensen vragen stellen in de aard van: "kan ik een overzicht krijgen" of "weet je een site waar mijn probleem in één keer opgelost wordt". Ik heb zelf ook voor deze vragen gestaan en me helemaal sufgeswaf... eh gegoogled. Je mag best zelf een beetje wat werk verrichten vind ik.

Sorry als ik wat nukkig overkom, maar kom op, zo moeilijk is het niet om wat te vinden op het interweb.

No offense, maar het was gewoon een vraag. Waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden. Wie weet was er ergens al een fatsoenlijk overzichtje te vinden. Maar goed, wel een duidelijk antwoord. Wordt een weekje googlen dus 8)

Yoozer, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Wordt zeer op prijs gesteld.

Het kan zo overkomen dat ik af en toe naar de bekende weg vraag, maar het is echt allemaal nieuw voor mij gewoon. En ik heb al het nodige proberen op te zoeken, zonder het gewenste resultaat (of ik zoek verkeerd ofzo).

Je opmerking over rechten heeft me aan het denken gezet. En misschien was m'n eerste opmerking een tikkeltje naief achteraf, ahum! Daar zal ik me dan ook maar eens gauw in gaan verdiepen.

Thanx again!

Neem contact op met een aantal 'hoofd' labels waar jij je release op zou willen of waarvan jij denkt dat jouw tracks bij passen.
Zij zullen je vragen een demo op te sturen (CD of Mp3) danwel je tracks ergens te hosten.
Daarnaast 50 CD's branden en versturen naar andere labels, óók in 't buitenland.
Zorg dat je pakketje er netjes en verzorgd uitziet, dus een geprint cd met artwork (inclusief contact gegegevens) en een kort begeleidende brief met info over (eventueel) jezelf en de info van je tracks.
Zet er niet meer dan 4-5 tracks op en gebruik niet al te lange intro's o.i.d. je demo wordt zorgvuldig maar zéér kort beluisterd, zodra het even niet boeit zal er een nummer verder geskipt worden en als die niet direkt pakt dan was dat je kans.

NIET vergeten; voordat je je demo's rondstuurt eerst een demo aangetekend aan jezelf te sturen en deze dicht te laten, mocht je een eigen track op een release van een ander horen, dan kun je dit als bewijs indienen,
Vaak gebeurd dit niet, maar je weet 't nooit..

Succes 8)

Sinds een paar maanden ben ik bezig in Cubase. M'n eerste plaatjes (house/electro) zijn af (voor zover iets ooit af kan zijn dan :P)

Paar maanden??? Ik ben benieuwd, het duurde bij mij JAREN voordat ik iets had gemaakt wat ook maar een beetje in de buurt kwam van een commerciele productie.

Misschien heb je al jaren ervaring met tapes of adat, anders zou ik gewoon nog ff verder oefenen. Ik ben nu zo'n 15 jaar bezig, een paar producties kunnen doen (rock), en ben al lekker bezig met mijn bandje. Maar het duurt wel ff voordat je door hebt hoe dit gaat.

Aan de andere kant, misschien ben je wel super op dit moment, dat kan ik niet ruiken :smeris:

ik vind het wel een relevante opmerking
ik denk ook dat je niet te vroeg met al je ambitie labels moet gaan lastig vallen terwijl je muziek nog net ff beter kan
uit de eerste post blijkt ook wel dat ie net ps bezig is, anders is het niet relevant te vertellen dat je net een paar maanden aan het cubasen bent..
zeker qua soud geloof ik niet dat je dan al lekker klinkt
wat feedback van lui die er wat van weten zou dan zeker niet verkeerd zijn
niet dat je dat per se hier moet halen of zo, maar een aantal lui om je heen die echt wat zinnigs kunnen zeggen erover is dan wel raadzaam.

Toen ik een paar maanden bezig was stuurde ik een demo op naar een uitgever, nummer klonk nergens naar maar de melodie vonden ze goed genoeg om te laten remixen en daar heb ik nog een paar knaken aan verdiend ook. Je weet dus nooit hoe een koe een haas vangt, maar de muziekbizz ligt nu wel op zijn gat en ik denk dat de meeste label meteen releasewaardig materiaal willen hebben. Aan de andere kant: releasen is ook gunnen, en als jij er vol voor gaat kennen ze je naam al vast.

Er zijn tegenwoordig ook andere opties.

Voorbeeld hiervan is een nederlands bedrijf wat diensten aanbied en op die manier je muziek op betaalde download sites krijgen. Je kan het pakket helemaal zelf samenstellen...dus als je grafisch iets erbij wilt...of extra promo...dan kan dat.

Of een amerikaans bedrijf waar je voor een bepaald bedrag een jaar lang je muziek kan posten...zodat het daar betaald gedownload kan worden.

Namen noemen van die bedrijven mag geloof ik niet op het forum...dus PM me dan maar (niet allemaal tegelijk hoor!)

Greetz,

Roshi.

Laatst gewijzigd:
Dat heeft nooit gewerkt en ook nooit juridische voeten in de aarde gehad, er zijn 2 belasting kantoren waar je werk kan/kon laten registreren maar dat is naar wat ik gehoord heb inmiddels ook alweer voltooid verleden tijd.

Als je serieus wilt releasen kom je niet onder Buma/Stemra uit, eventueel in combinatie met Creative Commons licenties.

Verder heb je een publisher of eigen publishing fonds nodig :) En is het verstandig je aan te sluiten bij FNV Kiem.

Hoe werkt dat met een eigen publishing fonds ?

Back