Elektrische gitaar audio vermindert kwaliteit rest van audio

Inti_Loops

Ingeburgerd
Hallo Forummers!

Ik heb tot op heden steeds mijn elektrische gitaar samples via software opgenomen (met RealStrat waar ik trouwens heel tevreden over ben). Nu ben ik begonnen met opnemen van elektrische gitaar via audio-opname. Ik koppel mijn gitaar aan mijn Marshall versterker en neem op via micro. Ik heb 2 micros: Shure SM58 en een MXL condensor micro. De micro is via een geluidskaart aan mijn PC gekoppeld en ik neem dan zo audio op via mijn sequencer. Ik ga ook op die manier te werk voor opname van zang en piano. Nog nooit heb ik problemen gehad met de kwaliteit van mijn opnames. Ik kon steeds mijn virtuele gitaar en audio stem-en piano-opnames mixen zoals ik dit wenste en het resultaat klinkt echt semiprofessioneel, waar ik enorm tevreden over ben. Nu heb ik echter wel problemen met de opname van mijn gitaar... Ik slaag er gewoon niet in te vermijden dat de audio de kwaliteit van de rest van mijn kanalen beïnvloed. Alles wordt een beetje 'weggeduwd' achter het geluid. Op mijn versterker staat de gain open, maar slechts op het minimum. De line-in van de micro op geluidskaart (ik gebruik deze van de Novation XioSynth) staat half open en de line-out van geluidskaart naar de PC ook. Wanneer ik luister naar het geluid dat de sequencer afspeelt, klinkt dit allemaal zoals ik wens, en ik heb ook geen oversturing. Ik maak ook gebruik van de pan functie. Ik neem de gitaaraudio op over 2 kanalen. Ik speel 2x hetzelfde. Het ene kanaal stel ik dan in op -90 en het andere op +90 (bij pan). En toch klinkt het niet lekker! Ik heb weinig bas op mijn versterkers ingesteld en ik heb ook reeds geprobeerd via Eq de lage frequenties te elimineren, alsook geprobeerd te achterhalen welke frequenties eventueel elkaar zouden beïnvloeden. Maar ik geraak er echt niet uit... De audio lijkt zich gewoon niet los te koppelen :-(((( Ik heb hetzelfde resultaat met beide micro's: de Shure SM58 in midden van versterker op een afstand van enkele centimeters, en de MXL condensor micro op zo'n meter afstand van versterker.

Als iemand zou weten wat er aan scheelt, is die zeker welkom mij wat tips en advies te geven :-) Alvast bedankt!

Grtz!

het zou nogal helpen om het te laten horen :eureka:

Ik heb het nog nergens ge-upload voorlopig... Aangezien dit een algemeen probleem is dat ik heb bij het opnemen van gitaaraudio, heb ik gewoon wat tips en advies nodig van mensen die weten hoe je het best audio kan mixen dat interferreert met andere audio-opnames.

Dat is niet zomaar effe uit te leggen. Dat is enorm afhankelijk van de andere instrumenten / audio tracks.

Gitaar amps miken is ook een hele techniek opzich. De juiste plaatsing is zeer belangrijk. Met die SM58 moet je een goed geluid kunnen krijgen. Die wordt ook veel gebruikt voor git amps.

Het zou idd een hoop schelen als je iets kunt laten horen. Dan kunnen we het tenminste beoordelen. Het is een algemeen probleem. De oplossing is vaak echter niet zo algemeen!

Ok, ik zal het proberen ergens te uploaden. Ik zal dan het stuk zetten waarin het probleem duidelijk hoorbaar is, want heel het stuk is nogal een groot bestand. Ik hoop dan dat het hiermee duidelijker zal zijn :-)

Alvast bedankt!

Back