ensoniq sq80 probleem

dark_night

Ingeburgerd
Hallo!

Er komt geen goed geluid meer uit de synth. Elke klank klinkt destorted en geen toon hoogtes. Ik moet zowieso de batterij verwisselen. Ook het contact vd volume slider is niet goed, soms wel soms niet.

Deze synth deed het gisteren nog prima. Ik heb deze een paar keer aan en uit gezet. zonder resultaat. Ook heb ik de kabels, outputs, inputs, mixer gechecked. deze werken gewoon met mn andere synths. Dus is t de sq 80.

Is het alleen een batterij probleem? (behalve de volume fader.)

Bedankt!

Ian

zonder dat ik er iets zinnigs over kan zeggen.... Probeer eerst eens een nieuwe batterij? ;)

zonder dat ik er iets zinnigs over kan zeggen.... Probeer eerst eens een nieuwe batterij? ;)

geen ronzin
kdenk dat een battery gelijk ook de os verzorgt dus de aan sturing van parameters van t front naar je voice boards
de siel opera diekik heb is ook zo
sc6
:okdan:

Normaal gesproken is een batterij in een synth een RAM backup batterij. Een batterij die er voor zorgt dat de inhoud van het user geheugen behouden blijft. Het ergste wat kan gebeuren als de batterij leeg is, is dat je al je eigen gegevens kwijt bent. De "fabrieksgegevens" staan in ROM en dit heeft geen batterij nodig.

Als we het over de ensoniq sq-80 hebben dan DENK ik dat het een probleempje is dat met ouderdom te maken heeft. Ik DENK dat er een of meerdere elco's defect zijn (ik zou bijna willen zeggen zoals gewoonlijk). Elco's hebben de narigheid dat ze maar beperkt (gemiddeld tien tot twintig jaar) houdbaar zijn (om het maar simpel te zeggen). De sq80 is uit 1988/1989 dus ik DENK dat je eens met iemand contact moet opnemen die een beetje thuis is in elektronica. Synths rond die leeftijd hebben vaak behoefte aan een servicebeurt.

Of als je zelf een beetje thuis bent in elektronica: Pak de multimeter. :eureka:

In het meest gunstige geval (qua opsporen dan) is de elco zo kort als een lontje, ofwel als je hem desoldeert en doormeet zal de waarde ergens rond de 0,3, 0,4 ohm liggen. Trek daarvanaf de weerstandswaarde van je meetpennen..... Een goede elco zal geen weerstand meten. Je metertje blijft op overload staan.
Als je een elco verdenkt en hij is niet helemaal kort, dan desolderen en capaciteit meten. Als de juiste capcaciteit gemeten wordt is het wel goed. Dan weer terugsolderen.

Als je elco's betrouwbaar wil meten zul je ze altijd moeten desolderen.

Kapotte elco's zijn vaak een beetje bol waar de goede dat niet zijn.

Suc7:okdan:

Back