Hardware net niet sync met VST's

v.i.n.n.y

lorivo
Hey;

In mijn laatste SX3 project wilde ik mijn MC909, Virus KB en JP8000 sync laten lopen met de software sampler INTAKT.
Nu kwam ik er achter dat het net niet helemaal sync loopt met elkaar.
De manual hielp mij ook niet echt verder.
Alle hardware stuur ik aan via MIDI (Motu midi express 128) en onderling loopt het naadloos.
De (Motu 828 mk2) latency staat op 11ms; lijkt mij goed toch?
Toch merk ik als ik bv de kick van de MC909 layer met een VST het niet echt strak over elkaar heen valt. Je hoort net dat het een dubbele kick is.
Is dit te compenseren?

ps: ignoreportfilter verhaal weet ik al... helaas.. :P

Iemand die mij blij kan maken met een gouden tip?

Groet;

Vincent

Upgraden naar C4, daar heb je external instruments en kan je dus een ms delay op je inputs zetten

Dan nog mag je hopen dat er geen "jitter" (=random-achtige verschuiving van midi events) optreedt. Als alles faalt zou ik de kick van de 909 gewoon opnemen als audio en trachten de kicks zo nauwkeurig mogelijk te plaatsen dmv knipwerk. Is misschien wat gedoe maar werkt wel. Vooral met kicks die over elkaar heen vallen is het heel goed hoorbaar wanneer ze niet exact gelijk starten. De punch is er gelijk uit.

Daar heb je gelijk in.
Zo heb ik het ook steeds gedaan.
Ik ben het nu alleen aan het optimaliseren.
Liefst wil ik alleen midibestanden overhouden zodat ik de snelheid (of andere parameters) later makkelijk kan aanpassen.
Ik probeer dus een beetje van de losse audiosporen af te komen.
Soms vind ik het leuker om gewoon lekker technisch bezig te zijn dan het echte muziek maken.

Is ook veel leuker, daarnaast is het de taak van je sequencer om je bron te compenseren. Het zou jou als muzikant worst moeten zijn op die miditrack nu een VSTi' een een sampler of een synth triggert. Zo lang ze maar spelen zoals jij bedoelt hebt. "tweaken en workarounds" zijn dodelijk voor je creativiteit

Je kunt heel eenvoudig de midi-timing per track in cubase een aantal milliseconden verschuiven.
Probeer met stapjes van 5 of 10 milliseconden (zowel positieve als negatieve waarden kun je gebruiken, om dus te vertragen of te versnellen) kun je de midi tracks van de externe instrumenten syncen met de audio in cubase.

Wat ik meestal deed is een audio kick van 8 bars laten loopen. En dan per midi instrument een geluid (met hele korte delay en release) samen met de kick triggeren. Zo hoor je precies wanneer het in sync loopt. De audio kick is dan natuurlijk dominant, dus van die track verander je de timing niet.

Dat werkt prima en gaat niet ten koste van je creativiteit :okdan:

is dit de gouden tip? *D

Alan bedoelt dat je de starttijd van het MIDI blokje kan aanpassen zonder dat je MIDI events van de Grid afwijken (dus gewoon Snap op 1/4 blijft 1/4)

http://www.harmony-central.com/Newp/2004/Cubase-SX3-project-lg.jpg

Als je in de linkerbalk kijkt van de inspector (de verticale) zie je een klokje met pijltjes aan weerskanten die standaard op 0ms staat. Die kan je positief en negatief aanpassen waardoor je MIDI events eerder danwel later getriggered worden, zo kan je ze dus in sync krijgen met de rest van je project...

EDIT: in het plaatje betreft het een AUDIO track maar is hetzelfde icoontje voor MIDI tracks :D

Alan bedoelt dat je de starttijd van het MIDI blokje kan aanpassen zonder dat je MIDI events van de Grid afwijken (dus gewoon Snap op 1/4 blijft 1/4)

http://www.harmony-central.com/Newp/2004/Cubase-SX3-project-lg.jpg

Als je in de linkerbalk kijkt van de inspector (de verticale) zie je een klokje met pijltjes aan weerskanten die standaard op 0ms staat. Die kan je positief en negatief aanpassen waardoor je MIDI events eerder danwel later getriggered worden, zo kan je ze dus in sync krijgen met de rest van je project...

EDIT: in het plaatje betreft het een AUDIO track maar is hetzelfde icoontje voor MIDI tracks :D

Precies :biertje:

Met synths kan dit wel werken, maar met midi aangestuurde kicks of andere percussie ga je de mist in. Midi heeft nu eenmaal niet zo'n strakke en samplenauwkeurige timing als een sample in een audiotrack. Ook al compenseer je de miditrack met een paar miliseconden (wat zowiezo wel nodig is bij MIDI hardware i.c.m. audiotracks in je sequencer) zal je altijd wat variatie in timing horen, al is het maar één miliseconde. Vooral bij gelayerde kicks is dit hoorbaar en zeer ongewenst/onbruikbaar. De kick in al mijn tracks sample ik altijd apart en speel ik vervolgens in de audiotrack af. Zo kan je kicks probleemloos layeren en klinkt elke kick altijd even strak. Niet de snelste workflow, maar voor mij de enige oplossing :D

M i d e x 8

in sx3 is het simpeler dan in cubase 4.
in sx3 kun je gewoon een external instrument definieren met je motu porten gemapped. Daarna regelt cubase sx3 de rest en loopt het volledig in sync

in cubase 4 werkt dat helaas niet meer (bug) en zul je inderdaad weer zelf uit moeten rekenen en invullen per instrument wat de latency is.

Alan: Het was de gouden tip! Dankje.
Soms zoek je je een ongeluk en ligt de oplossing zo voorhanden.

Quifster: Ook zeker een mooie tip.
Voor mijn Virus is het al gelukt; voor de MC909 moet ik nog de XML nog ff opsnorren.
Zie je de compensatie dan ook staan in de inspector? (Bij 'Alans instelling')

Back