Hoe tr909 sync laten lopen met FL studio

Arne AITW

Ingeburgerd
Goedemorgen, na een avond en een ochtend proberen en uitzoeken wil ik mijn vraag hier nogeens voorleggen aan mensen die hier ervaring mee hebben.

Ik zou graag mijn TR909 en RE303 sync willen laten lopen met FLstudio op mijn laptop. Ik heb momenteel een H2MIDIpro van CME als converter (usb naar midi).

Nu heb ik hier al wat geprobeerd en uitgezocht en blijkt dat ik 3 problemen heb.

1 FLstudio kan blijkbaar geen midi clock ontvangen, dus de TR909 als master laten lopen gaat al niet. Dit zou onderstaande problemen volgens mij wel oplossen.

2 Mijn recent professioneel gebouwde RE303 met midi in loopt helemaal niet mooi sync met FL studio. Chat GPT geeft aan dat dit komt omdat er te veel jitter etc. zit op de usb aansluiding. Dit verstoort het midi signaal. Als oplossing zou ik dan een "expert sleepers USAMO" nodig heb omdat deze een audio signaal in midi kan omzetten. Is dit echt zo? Het lijkt mij raar dat de usb naar midi converter die ik heb dan onbruikbaar zou zijn. Doet iedereen dit dan zo?

3 De TR909 zou zelfs met goede midi input niet mooi sync lopen zegt chat GPT. Hiervoor zou ik dan een din sync signaal moeten insturen. Dat wil zeggen audio van FL studio omzetten naar midi, dan naar din sync om dan naar de TR909 te sturen... lijkt mij ook heel omslachtig.

Wel heb ik gelezen dat er nieuwe firmware voor de 909 is die de midi beter verwerkt... maar dat laat ik liever zo als het anders kan. (dan moet ik hem verzenden en laten solderen etc.)

Wie kan er hier mee helpen? Software combineren met hardware wordt toch wel meer gedaan?

Stap 1 is dat je de TR909 via midi clock synct als slave aan FL en gaat luisteren of dat in sync loopt. Dat doe je door in FL een audiotrack aan te maken met een drumgeluid ( bv. een rimshot) op de 1,2,3, en 4 en dan te luisteren of het pattern op je 909 daarmee in sync loopt.

Hoe gaat dat?

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: DRe
lijkt mij ook heel omslachtig.
Welkom in de wereld van midi! Oude (Roland) apparaten hebben een midisync (sync24) signaal nodig om gestart te kunnen worden. Midisync is een soort startpulse. Ik gebruikte vroeger een Roland MSQ 100 die midi een midi omzette naar midi sync. Nu gebruik ik een Cirklon maar dat is geen handige optie want duur. Wat je dus nodig hebt is een apparaat wat midi omzet naar midisync.

De tr909 midi clock syncen als slave aan FL studio gaat heel slecht. Loopt helemaal niet gelijk, met constant vertragingen en verstoringen. Dus ik dacht dat dit aan de oude midi van de tr909 lag. Maar nadat ik dan eens met de net nieuwe RE303 probeerde, bleek dat dit even slecht ging. Dus het ligt echt aan ofwel de midi die over de usb kabel wordt verstoord, of de audio interface. (goedkope CME H2midi)

Maar waarschijnlijk aan het feit dat de hele methode van midi over usb te sturen en dan naar midi te converteren niet werkt. En dit is toch wel moeilijk te geloven in deze tijd...

Welkom in de wereld van midi! Oude (Roland) apparaten hebben een midisync (sync24) signaal nodig om gestart te kunnen worden. Midisync is een soort startpulse. Ik gebruikte vroeger een Roland MSQ 100 die midi een midi omzette naar midi sync. Nu gebruik ik een Cirklon maar dat is geen handige optie want duur. Wat je dus nodig hebt is een apparaat wat midi omzet naar midisync.
Hoe komt het dan dat mijn RE303 ook zo slecht loopt met midi? Deze RE303 is eigenlijk net nieuw...

Je bedoelt waarschijnlijk midi naar DINsync

Ik weet niet hoe dat met een RE303 zit maar bij de TB303 is het hetzelfde als bij bv de 909, werkt ook alleen met midisync.

DInsync en sync24 is hezelfde maar DINsync wordt waaschijnlijk vaker gebruikt als werknaam. Ik heb ook een Kenton Pro4 gebruikt, daar werd de poort sync24 genoemd.

Ik weet niet hoe dat met een RE303 zit maar bij de TB303 is het hetzelfde als bij bv de 909, werkt ook alleen met midisync.
De RE303 heeft MIDI in in tegenstelling van de TB303... maar de TR909 heeft natuurlijk ook MIDI in, en deze werkt ook niet... dus dan moet ik eigenlijk met een ander apparaat met midi in proberen... maar dat heb ik dan weer niet :)

De midi in van je 909 werkt alleen als je er midinoten op afstuurt. De sync in gebruik je om de 909 mee te laten lopen. Dan start je interne sequencer zodat je in de 909 kunt programmeren.

De tr909 midi clock syncen als slave aan FL studio gaat heel slecht. Loopt helemaal niet gelijk, met constant vertragingen en verstoringen. Dus ik dacht dat dit aan de oude midi van de tr909 lag. Maar nadat ik dan eens met de net nieuwe RE303 probeerde, bleek dat dit even slecht ging. Dus het ligt echt aan ofwel de midi die over de usb kabel wordt verstoord, of de audio interface. (goedkope CME H2midi)

Maar waarschijnlijk aan het feit dat de hele methode van midi over usb te sturen en dan naar midi te converteren niet werkt. En dit is toch wel moeilijk te geloven in deze tijd...
Ik stuur mijn TR-808 aan via DINsync met een oude Doepfer Maussi die midi omzet naar DINsync.
Heb ook jaren een TR-909 gehad en die gebruikte ik in midi mode, dwz rechtstreeks de sounds aansturen vanuit Cubase.

Ok, dus ik heb enkel zo'n pro solo of doepfer msy2 nodig dan? Zodat ik de din sync kan aansturen van de tr909? En dan zou de boel gelijk moeten lopen?

Bij aansturen via DINsync wel even opletten dat je de goede kabel gebruikt, er is namelijk verschil tussen een standaard midi kabel en een DINsync kabel (ziet er hetzelfde uit maar de pinnen zijn anders bedraad, bij midi maar 3, bij DINsync alle 5).

Definieer ook eens wat je bedoeld met re303 die niet helemaal sync loopt

Start hij niet juist, of zwalpt hij.

Heel veel staat of valt met hoe de software het start signaal doorgeeft tov het clock signaal, dit kan ervoor zorgen dat een eerst clock pulse “gemist” wordt

Bedankt nogeens iedereen voor de goede raad want ik wist het echt niet meer :)

Definieer ook eens wat je bedoeld met re303 die niet helemaal sync loopt

Start hij niet juist, of zwalpt hij.

Heel veel staat of valt met hoe de software het start signaal doorgeeft tov het clock signaal, dit kan ervoor zorgen dat een eerst clock pulse “gemist” wordt
Hij zwalpt echt. Gaat paar seconden sync, en dan weer niet, dan weer wel, echt heel raar. Normaal zou deze modernere RE303 toch wel goed moeten volgen neem ik aan?

Back