vinyl naar pc, beste manier?

Daredevil

Stamgast
Wat is de beste/kosten effectieve manier om vinyl overte zetten naar pc?
Ik gebruik een sl-1200 en een kleine stanton mixer. Ik wil graag plaatjes naar pc opnemen maar mijn geluidskaart is zo brak. Ik dacht zelf aan een iusb-geluidskaart, is dat "vrijwel" storingsvrij?. Maar de kosten zijn toch rond de 100,- voor zo iets zijn er geen oudere typen, of goedkopere oplossingen?

een goede tweedehands geluidskaart?

ik heb al jaren een m-audio audiophile 2496, ben ik heel tevreden over

Een goede geluidskaart en goede kabels is wel belangrijk als je in een beetje fatsoenlijke kwaliteit wil opnemen. Dit alles hoeft echter niet boven de 150 euro uit te komen, wat daar heb je behoorlijke kwaliteit voor als je het alleen voor opnemen van platen gaat gebruiken.

Nou dat is toevallig...zit ook net te denken om een platenpeler aan te schaffen om zo weer wat oude nederlandse juweeltjes te kunnen draaien (Ekseption,Thijs van Leer,Spin) en zo weer eens wat minder bekende soul en funk te scoren voor een prikkie op de rommelmarkt :D

Nu wil ik dit ook graag opnemen voor te samplen en gewoon op de ipod te luisteren,nu geloof ik dat mijn Tascam US122 daar wel goed genoeg voor is maar what about zo'n USB bak...is dat beter/makkelijker ?

Als het gaat om een aantal nummer die je op de computer of ipod wil kunnen luisteren, dan zou ik die nummers downloaden.

Klopt maar platen hebben van die kunstige hoezen,de muffe lucht,het gevoel en het gekraak...toch wel nostalgie.

Dat kraken neem je gewoon mee op je opname en cd, dus dat gaat niet verloren.
Maar waarom vind iedereen dat kraken zo leuk ?
In mijn LP tijd, vond ik dat verschrikkelijk.

Voor zulke opnames gebruik ik overgens Polderbits Audio Recorder.
Deze hakt de opname automatisch in losse tracks/waves.
Super handig.

Ik gebruik:

SL1200 met goede element en naald
Numark DJ-mixertje
RME Fireface 800 analoog in
Opnameprogramma als Soundforge of Wavelab

Werkt perfect en de kwaliteit is top!

Tip: Koop nooit zo'n brak, 80 euro kostend USB-platenspelertje bij de Hema of Kijkshop! Dat is gewoon prut!

Dan heb je Polderbits dus nog nooit getest.

Ehm nee... daar had ik idd nog nooit van gehoord. Even opgezocht net, maar ik vind het alles behalve indrukwekkend.
Het doet me een beetje denken aan software als Pinnacle en Magix enzo.

Zo van: Zet nu uw platen over op mp3! Haal kraakjes en tikjes weg en verbeter de geluidskwaliteit met onze equalizer!

Leuk voor de gemiddelde consument die geen verstand van muzieksoftware heeft en op een simpele manier z'n oude platen over wilt zetten, maar ik zou gek worden van de simpelheid.

Nee, geef mij dan maar Soundforge of Wavelab als recordingsoftware. En kraakjes, ruis en tikjes reduceren doe ik vooral niet. Kraakjes horen nu eenmaal bij vinyl en je hebt altijd last van (hoorbare) geluidskwaliteitverlies als je dit doet.

PS, je avatar is top, zag het pas na 3 keer kijken, haha. :biertje:

Hahah, thnx!

Hallo. De reden dat ik kijk naar een USB-gelduidskaart (zoals die dingen heten), is dat ze extern zijn en aangesloten dienen te worden op de USB.
Een geluidskaart dat in een pc zit pikt hoe dan ook allerlei storingen op enzo.
Tenminste dat heb ik altijd gedacht mar weet het niet zeker. Die standaard ac97 op mijn moederbord is in ieder geval de zwakste shchakel hier dus die wil ik omzeilen.

Maar volgens jullie is een normale pci geluidskaart van emu ook wel te doen?
Maar das nogsteeds erg duur.

Die USb-geluidskastjes bestaan al zo lang, zijn er types die jullie me kunnen aanraden die goedkoper zijn dan 100,-?

Nee downlaoden zit er niet bij. Ik wil gewoon aan de pitch zitten van mijn SL :P :D

overigens zou ik aanraden om je te informeren op gebied van cartridges (als het om veel platen gaat)

digitaliseren met een dj cartridge is volgens mij niet zo best.

Een geluidskaart dat in een pc zit pikt hoe dan ook allerlei storingen op enzo.
Tenminste dat heb ik altijd gedacht mar weet het niet zeker. Die standaard ac97 op mijn moederbord is in ieder geval de zwakste shchakel hier dus die wil ik omzeilen.

Grootste onzin ooit!

Je hebt ook enorm slechte USB-geluidskaarten.
Je hebt enorm goede PCI-geluidskaarten.

En andersom!

Kwaliteit kost geld, het is gewoon zo simpel.
Wil je iets goeds, koop dan een goed merk, en daar betaal je nu eenmaal voor.

En ga vooral geen onboard ac97 crappy windows games pruts geluidskaartjes vergelijken met geluidskaarten van een (semi)professioneel merk, want dat is appels met peren vergelijken! :koffie:

Hier ook een tevreden Polderbits gebruiker!

Is idd. een simpel programma, maar laten we het opnemen en knippen van vinyl nou niet overdreven complex maken, want dat is het natuurlijk niet. Heb laatst voor het eerst de klik- en ruisfilters eens geprobeerd en ook die werken erg goed. Gebruiken doe ik ze alleen niet, om de al eerder genoemde reden.

Voor het knippen van audio ben ik nog geen handiger/intuitiever programma tegengekomen en het kost ook nog eens weinig!

Ben je dan een polderbitsert of een polderbitch? :D

Back