Old Greg's Got The Funk - graag tips!

Little Phatty

RLRR LRLL
Ik ben eindelijk overgestapt op Ableton Live en heb nu een nieuw nummer af. Sommigen zullen misschien twee of drie van de standaard instrument racks herkennen. Ik ben dit nummer in de Lite versie van Live begonnen, en die stond niet meer dan 2 VSTi's toe, noch het bewerken van de instrument racks. Daarna was ik zo gewend aan het geluid dat ik het zo gelaten heb.

Ik ben zelf niet helemaal tevreden over het resultaat. Het is een nogal simpel nummer geworden met aan de basis maar liefst twee akkoorden die vast al in tig andere nummers zitten. Sommige overgangen zijn een beetje abrupt en hoewel ik de mix een stuk beter vind klinken dan die van m'n vorige nummers, kan er nog een hoop worden verbeterd naar mijn gevoel.

Ik ben dan ook niet zozeer op zoek naar complimenten dan wel afkeuringen, maar naar tips over hoe ik het beter had kunnen doen. Zo ben ik bijvoorbeeld niet helemaal blij met het geluid van de baspartij, en ook de bassdrum klinkt niet 100% oke, hoewel ik verschillende dingen geprobeerd heb. Wellicht toch te agressief met compressie aan de slag gegaan.. En de pads zouden misschien nog wat ruimer, luchtiger mogen klinken, maar behalve het gebruik van flink veel reverb weet ik nog niet helemaal hoe.

Goed, ben dus erg benieuwd naar tips e.d.! Alvast bedankt.

Old Greg's Lost The Funk

P.s. de titel is een verwijzing naar een tv-serie en slaat niet zozeer op de stijl van het nummer.

Edit: titel van het nummer is aangepast.

Laatst gewijzigd:
hi. Ik vind het leuk, alhoewel (vanwege de akkoorden) nogal repetitief zit er variatie in en de track loopt. Ik zou me vooral niet met de sounds of compressie bezig houden maar meer met "de inhoud". Probeer de akkoorden wat breder te krijgen, door bijvoorbeeld septime of -9 akkoorden te gebruiken. Probeer bijv in plaats van je 1e akkoord (Am) Am9 te nemen...A bas, en dan GBCE als akkoord. Verder kun je proberen, onder een standaard Am akkoord, een andere bastoon te leggen. Probeer bijv es Am/F (= Amineur met F in de bas) of met C of D....good luck

De bas partij loopt bijna unisono mee met de akkoorden. Dat klinkt altijd wat saai tenzij je een unisono stukje pakt.

Ook de drums klinken erg clean en quantized. Tussendoor extra snares en een beetje of beat erin.

Als je funk bouwstenen wilt bouwen, moet je ook de bas rouw neerzetten en het laten dragen. Gebruik meer brede bassounds ipv de wat dunne die ik hoor.

pak in de bas kleine opmaatjes met bv e g a erin om de bas levendig te maken. Je zou ook met de pitchbend laag kunnen starten op de eerste noot van de baslijn.:doei:

Thanks mensen! Dat zijn nog eens tips waar ik wat aan heb. Ja, ik moet inderdaad misschien meer op de muziek en minder op de techniek gaan focussen.
Ik geef toe dat de titel een beetje misleidend is. Van tevoren bedenk ik dat ik iets wil gaan maken, vervolgens komt er meestal iets heel anders uit. Het is zeker geen funk geworden, maar ik vond de titel te leuk om nog weg te doen (iemand die The Mighty Boosh kent zal 'm snappen -> voor diegenen die 't niet kennen: YouTube - je moet ervan houden). Misschien toch de titel maar veranderen, zal er over nadenken.

Qua compositie ga ik deze niet meer aanpassen, maar ik ga me er zeker op storten om de volgende keer iets te maken dat muzikaal gezien wat interessanter is. Hm, en misschien toch maar een nieuwe geluidskaart met midi-aansluiting overwegen (werk nu alleen met midi over usb), kan ik de drums zelf inspelen vanaf m'n e-kit, is het statische meteen ervan af.

Leuke filmpje van Bootsy trouwens, hij heeft best wel een punt *D

Back