Vibrato patchen op een modular

renepela

Ouwe rot
Ik zit de hele avond al te klooien op m'n modular, maar ik krijg het niet voor elkaar om vibrato in mijn geluid te krijgen.
Kan aan mij liggen of ik heb gewoon een extra module nodig.

Volgens mij is vibrato niets anders dan een snelle lfo op de pitch van een vco met met een niet al te grote amplitude.

Probleem is dat op mijn vco's de pitch ingang (1v/octaaf) al gebruikt wordt.Daar zit immers mijn klavier op aangesloten.
Als ik deLFO aan sluit op de pitch heb ik het gewenste resultaat wel, maar kan ik de toonhoogte weer niet regelen omdat mijn klavier er dan uit moet.
Wat ik dus volgens mij moet doen is de LFO optellen bij het 1/v octaaf signaal.
De vraag is alleen: Hoe?

Andere tips over het patchen op een modular zijn zeer welkom. Ik ben duidelijk een beginner en krijg toch steeds weer dezelfde soort geluiden.
VCO's door een filter en het filter met een envelope regelen en het geheel dan door een volume envelope. Redelijk standaard. Wiljuist wat meer doen om de klankleur heel erg anders te krijgen. Alle tips zijn welkom, maar met name dat lfo probleem ben ik zeer in geinteresseerd.

niet dat ik verstand heb van modulair.... ik weet ook niet zeker wat vibrato is, maar een lfo op de vca vind ik ook altijd mooi, is wat subtieler. dat zal wel tremolo zijn.
heeft je vco maar 1 vc input en heb je geen multiples ?
welke synth heb je? als het geen doepfer is, zou je monopoly s kunnen vragen.

Bij je gearlist zag ik dat je een oakley modular hebt, je 1 volt per octaaf ingang is inderdaad bedoelt voor je keyboard of midi to CV converter, deze zijn zo gemaakt dat ze voor ieder octaaf 1 volt meer uitsturen.
Dit is een exponentieel signaal, omdat voor iedere volt die je er meer instopt de frequentie verdubbeld.

440 880 1760 3520 7040 enz.

Als ik op de site van oakley kijk zie ik dat de VCO nog een input heeft om de frequentie te moduleren (Exp FM), dit is een soort gelijke input (als 1V/oct) maar bij deze kun je met behulp van een potmeter (Exp FM) de intensiteit van de modulatie instellen, dus als de pot op nul staat gebeurt er niets (0V/oct) en als ie op vol staat krijg je een heftiger effect (meestal 1V/oct).

Je kunt deze input ook gebruiken met andere modulatie bronnen ADSR envelope, ruis, andere VCO ,sample and hold enz.

Er zit ook een Lin FM input op die het zelfde werkt, ook weer met een pot, deze geeft een ander effect omdat hier voor iedere volt de frequentie met een vast aantal hertzen toeneemt dit word ook wel Hz per Volt genoemd.

440 880 1320 1760 2200 2640 enz.

Liniare frequentie modulatie word vaak gebruikt in FM synthese hier word een VCO door en andere VCO gemoduleerd, dit geeft een harmoniser resultaat dan exponentiele FM.

Laatst gewijzigd:
je hebt een cv mixer nodig!

met die multiple's kan je geen amount instellen en met een cv mixer wel.
maar multiple's zijn OOK een must hoor.

dus snel cv-mixers (lineaire audio mixers kan ook, exponentiele ook maar is slechter af te stellen door de kromme...) en multiple's kopen!

Het mooiste zijn cv mixers die zowel + als - kunnen.

CV mixer kan inderdaad, maar makkelijker is wat random movement nog omslachtig ( ;) ) zegt: LFO naar FM input (lin of exp net wat het beste klinkt), FM depth een klein stukje opendraaien.

Bedankt zover. Ik ga vanavond als ik thuis ben weer eens e.e.a uitproberen.
Ik heb de Oakley multimix. Kan ik die dan als CV mixer gebruiken?

Back