Met het risico van herhaling, de witte macbooks hebben een 2.4G Core2duo optie onder de 1000 euro. Volgens mij is er niets wat ook maar in de buurt komt qua specs voor die prijs. En als je wat wilt uitgeven, de nieuwe macbook pro's hebben wel firewire en een 2.8G core2duo optie. Daarnaast biedt OSX de volledige 4G werkgeheugen beschikbaar, iets wat met Vista volgens mij ook nog steeds niet gelukt is. Qua desktops snap ik de discussie, in laptopland echter ben ik niet helemaal zeker of het echt nog een discussiepunt is qua daw.
Ik wil me het liefst helemaal niet in dit soort discussies mengen, maar als ik zoveel misinformatie in een post zie kan ik het niet laten om even te reageren.
Nadat we eindelijk van de gigahertzen oorlog waren verlost hebben apple en haar fanboys deze weer nieuw leven ingeblazen. Die 2.4 Ghz processor (T8300) is 1, geen optie meer en 2, 2 generaties oud. De nieuwe instap 2,26 P8400 is energie zuiniger en levert betere benchmarks.
En specs voor die prijs? Wat vind je hiervan:
XXODD laptop
13,3 inch scherm (1280x800)
T9600 processor (2,8 Ghz) (de aller snelste laptop processor op dit moment beschikbaar. Dezelfde processor die je als optie vindt bij de aller duurste MB Pro)
4GB intern
320 GB 7200 RPM HD
Verder een vergelijkbare uitrusting als de Macbook (meer USB, express card echter geen aparte grafische chip (lekker boeiend voor een DAW...) en geen displayport)
Dit kost mij 1171 euro. De duurste Macbook kost 1499 euro en komt niet eens in de buurt qua specs...
Als je een vergelijkbare machine maakt als de witte macbook kom je ergens rond de 700 euro uit. Mac vraagt er vrolijk 1000 euro voor.
Voor de Macbook Pro geldt feitelijk hetzelfde. Je kan een PC laptop samenstellen. Als ik een Xxodd samenstel met vergelijkbare specs als de dure 15" MPB dan kost mij dat: ~ 1200 euro. Bij Apple vragen ze er rustig 2200 euro voor...
Toen Apple de overstap maakte naar Intel leverde ze echt "bang for the buck" al hun modellen waren gewoon zeer scherp geprijsd. Op het moment wordt hun hardware steeds kariger uitgerust, en stoppen ze de techniek van eergisteren in een glanzend nieuw jasje en vagen er de prijs van morgen voor...
Natuurlijk moet je OSX meewegen. Een fijn OS, absoluut. Maar hoe belangrijk is een OS helemaal? Je start je PC/MAC op en opent Cubase, Logic, whatever... Het OS wordt zo overschat. En de horrorverhalen over PC zijn gewoon niet waar. Dat is complete onzin wat altijd door de fanboys wordt verspreidt. Ze komen ook nooit met argumenten. Zoek op internet naar gezaghebbende reviews ed en je zal zien dat XP 100% voldoet als stabiel OS voor muziek doeleinden. Net als OSX overigens.
De nieuwe Macbooks geven aan dat Apple zich ook steeds minder om de professional druk maakt. Ze willen macbooks verkopen aan studenten en yuppen. Die hebben toch geen FW nodig en zijn te lokken met glanzende schermen. Dat een fotograaf nu eigenlijk geen mac meer kan gebruiken vinden ze niet zo boeiend...
Ik raadt niemand af om een MB (pro) te kopen. Mooie apparaten waar je heel veel plezier aan zult beleven. Maar de gedachte dat apple de heilige graal is op computer gebied is gewoon totale onzin...