Printjes etsen, hoe en wat.

PWM

User
Om niet HEXAGONs draad te vervuilen en omdat ik dit toch wel een erg intresant onderwerp vind een nieuwe thread.

Ik wil mijn printjes gaan etsen.
Voorheen deed ik alles op vero board omdat ik het idee heb dat het best moeilijk is om te etsen.
Toen las ik op de site van newtone dat je ook kunt etsen zonder te belichten. (Ik weet niet waarom, maar dat lijkt mij lastig.)
http://www.newtone-online.nl/?Zelf_printjes_maken

Hier doen ze het doormiddel van het strijken (strijkbout) van een met een laser printer geprint op foto papier velletje. (kansloze zin)
Dus je strijkt het vanaf het papier op het te etsen oppervlak.

Nu vraag ik mij af of dit van mindere kwaliteit is dan belichte prints?
En of het misschien niet veel duurder is? aangezien Kaftoeter zei dat je dan een dure printer nodig hebt.

Hoe moet je eigenlijk belichten. Ik heb wel eens iets gelezen over een scanner.
En Toen ik op het grafisch lyceum zat had je er een hele (grote) machine voor nodig. (Daar komt ook het idee vandaan dat het moeilijk is natuurlijk)

Ik denk dat jullie hier wel wat meer van weten.
groet en alvast bedankt,
Maarten

Als je met een laserprinter op een transparant print geeft dit weer een ander resultaat dan wanneer je op papier print. Ook hangt het ervanaf wat je maakt of je de nauwkeurigheid nodig hebt. Als je alleen lompe through hole componenten gebruikt kun je best een laserprinter gebruiken. Ik maak zelf regelmatig pcb's met smd (0603 en soms 0402) en dan heb je de nauwkeurigheid gewoon nodig.

Vroeger (in het dot-matrix tijdperk) tekende je layout met zwarte viltstift op een transparant. Ook kon je (met etsbestendige stift) rechtsreeks op de pcb tekenen. Het eerste is makkelijker om een oplage te maken. De kwaliteit van het een doet niet onder voor het ander. Dit geldt ook voor jou verhaal. Als je opstrijkt (me <--------- geen ervaring) dan scheelt dit fotolak, ontwikkelaar en een lichtbak. Wil je 10 printjes maken dan ben je wel ff bezig terwijl je anders een nieuw printje onder de folie legt en weer belicht.

En ben ik ff moe typen 8~.

Zo doe ik het nu dus.
Foto's-0135.jpg

Niet zo heel erg allemaal maar het is zo veel werk.

Het is een sequencer btw.

Hmm Lijkt mij iets voor circuitsonline...
Maar goed.
De strijkmethode heb ik ook eens geprobeerd... Dat werd niets.
Een en al onderbrekingen.

Voor eenvoudige printen heb ik zelf iets verzonnen.
Teken je (bovenaanzicht) layout op gewoon ruitjespapier.
Houdt dit papier tegen het raam of lichtbak en maak zo een 'negatief' op de achterkant.
Vouw deze print om de printplaat en tape hem vast.
Nu kun je de gaatjes doorboren met een printboor.
Vervolgens met een stift de baantjes tekenen. (Strakke hand!)
Nu kun je gaan etsen met fijnetskristal. (seno)
Binnen een uur is je print klaar.
Houdt er rekening mee dat je met zo's stift niet heel erg nauwkeurig bent en dus geen baantje tussen bv icpootjes door kunt laten lopen.
Voor het etsen gebruikte ik eerst een grote vaas met verwarmingselement (45graden) en aquariumpomp. Later had ik een rechtopstaande glazen etsbak.
Laat hier je etsmiddel niet langer dan een maand in staan want dan laat je lijm los. Ik spreek uit ervaring. ;{

Suc6

Dat zal geen pretje zijn. sterkte er mee...
Je kunt nog wel muziek maken hoop ik?

*D

dat is juist het probleem,je slaat de nagel op zen kop!
lang programmeren in logic krijg ik ook last in de rug.

en rechtstaan voor een 2m hoge modular is ook al een probleem,en constand strekken van armen om te tweaken of patchen gaat ook niet lang..
enfin..

Da's wel een kunstwerkje Maarten...

Kunst is het wel. Maar ik ben er nu toch echt klaar mee.
Bovendien vergeet je vaak net een verbinding en heb je dus weer stress bij de eerste test.

De strijkmethode heb ik ook eens geprobeerd... Dat werd niets.
Een en al onderbrekingen.

Dat het strijken niet echt lekker gaat vind ik jammer. (het ziet er toch erg goed uit op de Newtone site)
Heb je het met een laser printer op foto papier gedaan??

Idd een mooi kunstwerk trouwens...
Maarreh wat ga je brouwen eigenlijk?

Ik ben bezig met de vetste sequencer ever (In mijn bescheide mening dan.)
Op het printje dat Kaftoeter voor mij gaat maken komt een trigger sequencer en een portamento ON/OFF switch.
Maar voor de toekomst (mag van mij morgen al) wou ik wel wat meer weten over het etsen van printjes.

Bedankt voor alle reacties.
Maarten

Zoek eens op circuitsonline.net met de term etsen. Alle vragen die dan nog open blijven staan spui je maar deze kant uit.

hoi,
de strijkmethode werkt best goed, is soms alleen een beetje geklooi.
de print moet echt heeeeeel erg goed vetvrij zijn.
en voordat je erachter bent wat de goeie temparatuur is en de tijd van het strijken ben je een paar printen verder.
maar ik gebruik deze metode af en toe, en dus met wisselend resulaat, de ene keer een perfecte print, en de andere keer kan ik de hele handel afschuren en opnieuw doen.
fotografies gaat beter, met een hoogtezon/ gezichtsbruiner.
bij iedere 2e handstoko voor een knaak te koop.
ik gebruik als film gewone overheadscheets , soms 2x printen voor een goeie zwart dekking.
altijd gespiegeld printen!

groeten,
jeroen

ik gebruik als film gewone overheadscheets , soms 2x printen voor een goeie zwart dekking.

Hoi Jeroen,

Jou miste ik nog in dit topic 8~. Is jou printer zo goed dat 'ie exact over de eerste print heengaat? Bij mij geeft dat altijd offsets van enkele tienden millimeters en dus een "schaduwlayout".

Groet, Michel

Back