Help een midi dombo

J

jantje.r

Guest
Hoi, ik ben nieuw dus. Ik heb een computer met een redelijke geluidskaart (SB live platinum ) en Cubase audio en ik wil wat meer met muziek gaan doen. Wie kan mij helpen. Ik wwet niet eens hoe ik VST pluginns kan gebruiken of Soundfonts, dus je hebt te maken met een echte midi dombo.
Ik wil graag een soundmodule op mijn computer aansluiten en deze routen naar een mengtafel ( folio F1-16 ), maar hoe en welke module.

Wat voor muziek wil je maken? Voordat je kunt gaan kijken naar een module of synth moet je eerst weten wat je precies wil gaan maken.
Een module kun je via midi met je computer verbinden (midi uit van de PC naar de midi in van je module en vice versa). De audio outputs van je module verbind je met één of meerdere inputs op je mengtafel. De outputs van je mengtafel kun je dan verbinden met de audio inputs van je geluidskaart zodat je het op kunt nemen in je computer. En lees inderdaad ook de handleiding van je Cubase door zoals BamBamstudio al suggereerde. Daar vind je al een schat aan info.

Niet dat ik niet behulpzaam wil zijn, maar misschien is het een idee om eens een boek over audio/midi & PC te lezen? Er zijn best wel wat boeken verkrijgbaar waarin een hoop basisprincipes worden uitgelegd, je zou het eens kunnen navragen bij de wat betere muziekzaken, zij kunnen je vast wel vertellen welk(e) boek(en) je zou kunnen lezen.

Het is maar een suggestie, maar het is best lastig om dit soort breed georiënteerde vragen snel te beantwoorden. Met wat specifiekere vragen zal het makkelijker zijn je verder op weg te helpen.

uhhh... wat is een soundfont? en een plugin?
m.a.w. je hoeft toch niet meteen alle registers open te trekken als je gaat beginnen?

[offtopic]
En ja hoor, het blijkt wel weer dat steeds meer hobbyisten van het formaat 'soundfonts' en 'wat is midi?' de weg naar het DSF weten te vinden. Niet dat het me stoort. Ik heb met veel plezier m'n mede clubgenoten van de 'Midi club zuid nederland' geholpen. Maar ik maak me wel zorgen dat het gros van deze mensen zonder vragen iedere keer weer diezelfde vragen blijft stellen en dat het er nog wel eens heel veel kunnen gaan worden. Dan kan ik me wel voorstellen dat daar mensen moe van gaan worden.

Lijkt me een interessant onderwerp voor discussies. Ook voor de groep moderators hoe ze daar me om kunnen gaan.
[/offtopic]

Waarom zou je een module kopen als je met software al alles kunt?
(ik bedoel eigenlijk, vraag je jezelf eens af wat je met je muziek wilt bereiken)

Wat is er mis mee als iemand met een hardware bak aan de gang wil? En het aansturen van hardware met midinootjes is echt rete simpel (MIDI is niet voor nix ontwikkeld voor muziekanten). Dus ik snap best dat iemand graag een hardwarebak wil gebruiken. En alle begin is moeilijk, maar gewoon lekker uitproberen en af en toe tips vragen is no problem IMO

"begin eerst eens met je computer te klooien" :confused:

Heheh, eigenlijk wel grappig want tot niet zo heel erg lang geleden (15jaar?) was het precies andersom: joh leer eerst eens met hardware werken en later kan je dan misschien met computers aan de slag... :duivels:

Arv

Origineel geplaatst door fuse

En ja hoor, het blijkt wel weer dat steeds meer hobbyisten van het formaat 'soundfonts' en 'wat is midi?' de weg naar het DSF weten te vinden.

ik pleit voor een automatische ban voor iedereen die het woord Soundfont in zijn posting gebruikt. 8o)

Ff serieus, ik verbaas me er wel over dat er dit soort 'makkelijke' vragen worden gesteld. Als je "Soundfont" intypt bij google dan is het eerste wat je krijgt als antwoord: "www.soundfont.com/" en het tweede resultaat is zelfs nog beter: "www.soundfont.com/tutorials.html". En daarnaast is er ook nog zoiets als een handleiding van je geluidskaart. Dus volgens mij ben je behoorlijk kansloos als je het zelfs niet voor elkaar krijgt om een soundfont-sample vanuit Cubase af te spelen.

O.k. so far so good

Ik ben inderdaad een muziek nitwit, ik heb 15 jaar in de P.A wereld rondgezworven en wil iets meer in muziek gaan doen. Welke muziek dan ? Nou ik wil wat gaan doen in amateur theater producties, begeleidings muziek voor dergelijke items. Dit doe ik met gedownloade en gekochte midifiles. Alleen deze klinken zo vreselijk blikkerig en kunstmatig als ik deze op een CD'tje prop. Graag wil ik hieraan iets meer power (klankkleur) toevoegen. :)
De muziek strekt zich uit van Dylan, Clapton tot diverse musical fragmenten ( The wizz, Sound of music, Westside story, enz.)
Dus graag een antwoord op het volgende; welke module is hier voor geschikt die ik midi aan kan sturen via mijn geluidskaart en terug kan routen via mijn desk en eventueel toevoegen van live instrumentenen, effecten of fragmenten ( AKG C414 mic ).

Thanks

Origineel geplaatst door jantje.r

Dus graag een antwoord op het volgende; welke module is hier voor geschikt die ik midi aan kan sturen via mijn geluidskaart en terug kan routen via mijn desk en eventueel toevoegen van live instrumentenen, effecten of fragmenten ( AKG C414 mic ).

Het lijkt me beter dat je even je licht opsteekt in een goeie muziekzaak. Daar kan je je verhaal uitleggen wat je zou willen en even wat dingen uitproberen. Heb je direkt zicht op alle mogelijk en onmogelijkheden.

Op deze manier van "trial & error" en de goedbedoelde raad van de leden hier ben ik bang je waarschijnlijk alleen maar gefrustreerd raken.

Dit doe ik met gedownloade en gekochte midifiles.

Vaak zijn dergelijke midi-files in een standaardformaat zoals bv GM (General Midi), vooral bij gekochte bestanden staat dit aangegeven of dat het geval is. Voordeel hiervan is dat je niet eerst alle klanken moet aanpassen. Je zal vast wel al eens wat midi-bestanden hebben afgespeeld waar je bv een pianogeluid hoort terwijl dat een basdrum zou moet zijn. Met die standaard maak je je hetzelf wat makkelijker en is vooral dus bedoeld om het uitwisselen van midi-files wat makkelijker te maken zonder dat je met dat probleem wordt opgezadeld.

Er zijn modules die deze (en vaak meerdere) standaard ondersteunen zoals bv de SoundCanvas familie van Roland, het GM-logo is dan ook vaak zichtbaar op het toestel aangebracht.

Alleen deze klinken zo vreselijk blikkerig en kunstmatig als ik deze op een CD'tje prop. Graag wil ik hieraan iets meer power (klankkleur) toevoegen. :)

Dit kan je vaak wel oplossen door dat midi-bestand te openen in je favoriete midi-sequencer en aanpassingen aan te brengen, vaak kan je een 'plat' klinkend track doen opleven door er wat extra informatie (bv CC ,...) eraan toe te voegen zodat het uiteindelijk wat meer leeft, quantizeren met een 'human feel factor',...

Ik gebruik ook regelmatig gedownloade midi-files om snel een bepaalde song (die we coveren) te hebben, bijna altijd pas ik dat bestand zelf nog verder aan, niet alleen het arrangement wordt vaak verknipt maar ik voeg bijna altijd dingen erbij zoals expression, volumeveranderingen, soms tempowijzingen, .... . Ik beschouw de meeste van die midi-bestanden als een goed vertrekpunt om een bestaande song niet zelf vanaf nul te moeten opbouwen, verder doe ik ermee wat ik denk ermee te willen doen.

Soms vind je ook pareltjes onder die midi-bestanden hoor, zo is er een usergroup voor de SoundCanvas (SCUG) en sommige weten echt het onderste uit de kan te halen en al deze info (vaak wel veel sysex info) in een simpel midi-bestandje te proppen.

Origineel geplaatst door Achelousje
Toch maar geen sound canvas?;)

Tsja, als ik een standaard GM midi file op m'n XV5080 afspeel (wat je ook als de ultieme soundcanvas kunt zien, ik bedoel dit niet om te patsen of zo, heb dat ding nou eenmaal) dan klinkt het nog steeds blikkerig en zwaar fout IMO. En het beste wat je daarmee kunt bereiken volgens mij klinkt leuk and that's it. Je kunt ook niet verwachten dat je dan met zoiets een CD kwaliteit orkestbank krijgt die hetzelfde klinkt als het orgineel.

Wel dat als je iets zoekt waar al die instrumenten in zitten die voor jouw muziek gebruikt worden dat je in de romplers uit komt. Dus de soundcanvassen/JV&XV serie,emu's,Triton,Motif maar ook de Keyboards zoals Technics,Gem,Roland G serie, Yamaha PSR serie en de rest. En dan zul je nog per midi file de boel moeten tweaken/aanpassen om het naar je smaak te krijgen.

Origineel geplaatst door Leo
uhhh... wat is een soundfont? en een plugin?

soundfont dat is een onderdeel van spraakherkening voor slechtziende blindegeleidehonden. tja een plugin dat is een hulpstuk voorbij het liefdesspel. daar heb je er diverse soorten van bekenste is wel de zogenaamde tarzan. ik weet trouwens niet wat dat te maken heeft met synths en zo

Ook al zouden we hier nog zo'n uitgebreide uitleg geven, dan nog heb je heel veel vragen. Koop eens bladen als de interface, future music of de SOS. Verder is het handig om een cubase bijbel te kopen.

Ook het doorlezen van veel oude topics op dit forum kunnen jou nog echt veel leren. MIDI beginner zijn is lastig, maar opzich kun je met weinig kennis al wel een hoop leuke dingetjes doen.

Heb je eigenlijk al een geluidsmodule ? En wat voor muziek maak je ? Misschien kunnen we wat hulp bieden op dat vlak, zodat je vraag minder algemeen wordt.

Oke,

Ik heb inmiddels een boek over cubase gekocht en ben druk bezig dit te bestuderen :z . Alvast bedank voor de tips. Ook heb ik inmiddels een canvas op de kop getikt dus ga ik ook hier mee experimenteren.
Ik heb wel problemen met de help functie van cubase (probeer ik nog in m'n boekje te vinden) dat deze niet op wil starten.
Overigens dat een plugin niet het synoniem is voor een dildo heb ik inmiddels ook wel begrepen. Graag aleen reacties van serieuze hulpbieders die er de fun van inzien en de slaapkamer humor achterwege kunnen laten.
:doei:

Origineel geplaatst door fuse
[offtopic]
En ja hoor, het blijkt wel weer dat steeds meer hobbyisten van het formaat 'soundfonts' en 'wat is midi?' de weg naar het DSF weten te vinden. Niet dat het me stoort. Ik heb met veel plezier m'n mede clubgenoten van de 'Midi club zuid nederland' geholpen. Maar ik maak me wel zorgen dat het gros van deze mensen zonder vragen iedere keer weer diezelfde vragen blijft stellen en dat het er nog wel eens heel veel kunnen gaan worden. Dan kan ik me wel voorstellen dat daar mensen moe van gaan worden.

Lijkt me een interessant onderwerp voor discussies. Ook voor de groep moderators hoe ze daar me om kunnen gaan.
[/offtopic]

Waarom zou je een module kopen als je met software al alles kunt?
(ik bedoel eigenlijk, vraag je jezelf eens af wat je met je muziek wilt bereiken)

Misschien is dit wel het moment dat je bij jezelf moet gaan denken om een FAQ te schrijven zodat dit soort vragen niet meer gesteld worden door n00bs en newbies. Je moet ergens beginnen en veel mensen zien synthforum als een begin ... (beetje jammer, maarja niks aan te doen ... geef ze een kans! ;) )

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Niet dat ik niet behulpzaam wil zijn, maar misschien is het een idee om eens een boek over audio/midi & PC te lezen? Er zijn best wel wat boeken verkrijgbaar waarin een hoop basisprincipes worden uitgelegd, je zou het eens kunnen navragen bij de wat betere muziekzaken, zij kunnen je vast wel vertellen welk(e) boek(en) je zou kunnen lezen.

Het is maar een suggestie, maar het is best lastig om dit soort breed georiënteerde vragen snel te beantwoorden. Met wat specifiekere vragen zal het makkelijker zijn je verder op weg te helpen.

welkom en dit bovenstaande idee is zeker geen slechte begin , heb ik ook gedaan en daarna eens wat tijdschriften gekocht en wat je vooral moet doen :D is de searchfuctie van het forum gebruiken om de vele tientallen topics te vinden over de odnerwerpen waar je info over zoekt ;)

Back