Origineel geplaatst door jantje.r
Dit doe ik met gedownloade en gekochte midifiles.
Vaak zijn dergelijke midi-files in een standaardformaat zoals bv GM (General Midi), vooral bij gekochte bestanden staat dit aangegeven of dat het geval is. Voordeel hiervan is dat je niet eerst alle klanken moet aanpassen. Je zal vast wel al eens wat midi-bestanden hebben afgespeeld waar je bv een pianogeluid hoort terwijl dat een basdrum zou moet zijn. Met die standaard maak je je hetzelf wat makkelijker en is vooral dus bedoeld om het uitwisselen van midi-files wat makkelijker te maken zonder dat je met dat probleem wordt opgezadeld.
Er zijn modules die deze (en vaak meerdere) standaard ondersteunen zoals bv de SoundCanvas familie van Roland, het GM-logo is dan ook vaak zichtbaar op het toestel aangebracht.
Origineel geplaatst door jantje.r
Alleen deze klinken zo vreselijk blikkerig en kunstmatig als ik deze op een CD'tje prop. Graag wil ik hieraan iets meer power (klankkleur) toevoegen.
Dit kan je vaak wel oplossen door dat midi-bestand te openen in je favoriete midi-sequencer en aanpassingen aan te brengen, vaak kan je een 'plat' klinkend track doen opleven door er wat extra informatie (bv CC ,...) eraan toe te voegen zodat het uiteindelijk wat meer leeft, quantizeren met een 'human feel factor',...
Ik gebruik ook regelmatig gedownloade midi-files om snel een bepaalde song (die we coveren) te hebben, bijna altijd pas ik dat bestand zelf nog verder aan, niet alleen het arrangement wordt vaak verknipt maar ik voeg bijna altijd dingen erbij zoals expression, volumeveranderingen, soms tempowijzingen, .... . Ik beschouw de meeste van die midi-bestanden als een goed vertrekpunt om een bestaande song niet zelf vanaf nul te moeten opbouwen, verder doe ik ermee wat ik denk ermee te willen doen.
Soms vind je ook pareltjes onder die midi-bestanden hoor, zo is er een usergroup voor de SoundCanvas (SCUG) en sommige weten echt het onderste uit de kan te halen en al deze info (vaak wel veel sysex info) in een simpel midi-bestandje te proppen.