Advies voor beginner

Stabby

Ouwe rot
Hallo,
Ik zou het wel zien zitten om een eigen synth te bouwen, maar ik weet er helemaal niets over. Zou iemand dat eens willen uitleggen?

1. Wat voor onderdelen heb ik nodig?
2. Waar kan ik dat bestellen?
3. Hoeveel kost een éénvoudig synthje? Is een budget van €200 haalbaar?
4. Hoeveel tijd neemt het in beslag?
5. Waar kan ik over de terminologie leren? Eventueel een uitgebreid boek over DIY?
6. Zijn het alleen synths die je kan bouwen of ook mixers, samplers, effectenbakken?

Overig advies is altijd welkom. Ik wil graag wat bijleren :)

Alvast bedankt!

Hoi Stabby,

Uit je andere thread maak ik uit dat je nog beginnend bent( correct me if i'm wrong). Zelf bouw is echter een heel moeilijk proces en het vergt veel verstand van electronica en synthese.. Er zijn op google bouwschema's te vinden maar ik raad je aan eerst eens lekker te pielen met synth's die zo uit de fabriek komen rollen :)

Ik ben zelf ook beginnend, maar heb aan dit draadje

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=22403

heel veel gehad. Als eerste project heb ik de "voice of Saturn" synth en daarna de sequencer gemaakt. Redelijk oke te maken. Ik zou wel beginnen met een complete diy-kit. Dus waar alle componenten al in zitten. Als dat lukt kan je daarna denk ik beter schema's aflezen en zelf losse componenten kopen.

Er is nog heel wat in die thread dat ik niet begrijp. Weet iemand een goed boek waar ik mee kan beginnen? De terminologie is voorlopig het belangrijkste denk ik.

Ik vraag me ook af waar ik een lijst van onderdelen en beschrijvingen kan vinden voor het maken van bv een gitaarpedaal, filter, eenvoudige mixer,...

1. weerstanden, condensatoren, spoelen, opamps, transistoren, ic's, connectoren, potmeters, een behuizing en een frontplaat (en alles wat ik vergeten ben).
2. samenkopen.net (led actie), conrad.nl, coditronix.nl, brigatti.nl nl.farnell.com eva.
3. Ik heb zelf wel eens wat op een experimenteerprint opgebouwd klonk best leuk en koste pak em beet 20 euro (dus zonder behuizing en met instelpots ipv echte pots). Een beetje serieuze synth ben je denk ik wel een paar honderd euro kwijt. Het duurst zijn de potmeter's, bepaalde ic's, de behuizing, een display ed.
4. Heeeeeeeeeeeeeel veeeeel (dit is niet om je te ontmoedigen, maar om je een realistisch beeld te geven. zeker als je de theorie nog niet beheerst).
5. Ik zou eens zoeken op de website van elektor(.nl). Hier vind je veel boeken die bij het begin beginnen en begrijpelijk geschreven zijn. Een echte aanrader voor de beginneling.
6.Alles kan je zelf bouwen. Ook bijvoorbeeld een tape echo, die voor het grootste deel mechanisch is. Het hangt meer af van je kennis en gereepschapspark. Je moet maar zo denken; van elk apparaat dat er te koop is is ooit de eerste door iemand (of een groep mensen) zelf gebouwd.

Ik zou vooral eerst eens met een basisboek van Elektor beginnen zodat je een idee krijgt waar je mee bezig bent.

Succes!!!!

Hallo,
Ik zou het wel zien zitten om een eigen synth te bouwen, maar ik weet er helemaal niets over. Zou iemand dat eens willen uitleggen?

1. Wat voor onderdelen heb ik nodig?
2. Waar kan ik dat bestellen?
3. Hoeveel kost een éénvoudig synthje? Is een budget van €200 haalbaar?
4. Hoeveel tijd neemt het in beslag?
5. Waar kan ik over de terminologie leren? Eventueel een uitgebreid boek over DIY?
6. Zijn het alleen synths die je kan bouwen of ook mixers, samplers, effectenbakken?

Overig advies is altijd welkom. Ik wil graag wat bijleren :)

Alvast bedankt!

Ik vraag me ook af waar ik een lijst van onderdelen en beschrijvingen kan vinden voor het maken van bv een gitaarpedaal, filter, eenvoudige mixer,...

http://www.diystompboxes.com/wpress/ < voor gitaarpedalen is een Fuzz-pedaal verreweg het makkelijkste te maken.

Mixer zou ik niet doen. Die zijn niet echt superspannend.

Een filter staat niet op zichzelf, maar je zult er hoogstwaarschijnlijk ook nog zelf een voeding bij mogen bouwen en een VCA (versterker). http://yusynth.net/ heeft een aantal schema's.

Printplaten kun je laten maken, maar dat maakt het klussen zelf nog niet makkelijker. Je zult ook in een goed soldeerijzer en testapparatuur (oscilloscoop) mogen gaan investeren als je het goed wil doen, want als je 't gebouwd hebt mag je het daarna nog gaan calibreren.

Er is nog heel wat in die thread dat ik niet begrijp. Weet iemand een goed boek waar ik mee kan beginnen? De terminologie is voorlopig het belangrijkste denk ik.

Dude gebruik gewoon internet daar is alles te vinden. voor terminologie verwijs ik je naar de diverse wiki's. Is echt veel uit te halen. Maar ga maar lezen,lezen,lezen en jawel lezen.
Zo'n Fuzz effect is zo te bouwen maar je moet wel schema's kunnen lezen.
Hier kan je wat simpele DIy projectjes vinden.. http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=76&osCsid=b721888810e0d3109e5b009266475b92
Suc6

Dude gebruik gewoon internet daar is alles te vinden. voor terminologie verwijs ik je naar de diverse wiki's. Is echt veel uit te halen. Maar ga maar lezen,lezen,lezen en jawel lezen.

Ik lees niet graag op internet. Dan weet ik sowieso dat er nooit wat zal van komen. Ik heb liever een boek in mijn handen.

Hey Stabby,

Je lijkt me nogal een leergierig typje (https://www.synthforum.nl/forums/search.php?searchid=1430912), dus als ik jou was zou ik met dit boek (http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/the-art-of-electronics/1001004000581623/index.html) beginnen...

Thanks, maar je synthforum link werkt niet.

Het is wel een erg duur boek en lijkt me wat te uitgebreid. Ziet er zeker een leuke suggestie uit, maar ik heb er de tijd niet voor.

Ziet er zeker een leuke suggestie uit, maar ik heb er de tijd niet voor.
Dan heb je ook geen tijd voor zelfbouw. Wat er dan overblijft aan opties zijn kant-en-klare kits waar je in feite alleen nog maar de doos van in elkaar moet zetten.

Dat is wel zeer passend :D

Dan heb je ook geen tijd voor zelfbouw. Wat er dan overblijft aan opties zijn kant-en-klare kits waar je in feite alleen nog maar de doos van in elkaar moet zetten.

Er zijn toch beknoptere boeken (500blz?) die het belangrijkste uitleggen? Ik heb simpelweg geen tijd om 1100 blz te lezen.

Of is er niets meer gericht naar het maken van producten voor audio? Dat electronica handboek zal ook veel informatie bevatten dat ik niet nodig heb.

Laatst gewijzigd:
Dat is wel zeer passend :D

Er zijn toch beknoptere boeken (500blz?) die het belangrijkste uitleggen? Ik heb simpelweg geen tijd om 1100 blz te lezen.

Of is er niets meer gericht naar het maken van producten voor audio? Dat electronica handboek zal ook veel informatie bevatten dat ik niet nodig heb.

Maar dat is juist wat we je proberen duidelijk te maken. Dat je veel moet lezen. En uiteindelijk gaan dat echt wel meer dan 1100 pagina's zijn die je moet lezen. En hoe weet jij nou of iets dat je leest belangrijk is of niet. Je bent toch beginner? Misschien moet je gewoon maar eens gaan beginnen en kijken waar je tegen oploopt en dat dan gaan uitzoeken.

Maar ik heb nu toch ook geen 1100blz aan informatie nodig om een gitaarpedaal of filter in elkaar te steken? Daar wil ik dan ook mee beginnen, maar dan is het al zeer moeilijk om daarvoor de nodige informatie op te zoeken uit dat boek.

Misschien moet je gewoon maar eens gaan beginnen en kijken waar je tegen oploopt en dat dan gaan uitzoeken.

Om mezelf te quoten......Zo ben ik ook begonnen. Maar er gaat gewoon veel tijd inzitten dat is een vaststaand feit. Pin outs van chips opzoeken, datasheets doorpluizen, schema's lezen.
Voor de tekens in schema's kan ik je dit programmaatje aanraden. Schematic Publisher, google dat eens. Dit programma is bedoeld om schema's te tekenen en bevat alle tekens die worden gebruikt in schema's.

OPMERKING

OPMERKING

Als je van elektronica niets kent en je wil toch solderen begin dan met de kabels,:stupid

Back