Hoe maak je deze pad?

Toon S

Ingeburgerd
In dit fragment hoor je op de achtergrond zo'n string/pad achtige sound, die het geheel wat sfeer geeft.
Kan er iemand mij zeggen hoe je zoiets kan maken?

Attachments

• Aaron (preview).mp3
    1,1 MB · Bekeken: 97
Je bedoelt die Pad die langzaam opkomt?
Klinkt gewoon als een Pad die je met elke substractieve synth kan maken. Gebruik een combinatie van zaagtanden, detune de oscillatoren een paar cents (hoe meer je er hiervan hebt hoe vetter de Pad). Vervolgens de Filter cutoff automaten en zoals aan het einde van het liedje open laten gaan. Klein beetje resonantie instellen misschien. Daarboven op veel Reverb en Chorus of Phaser FX.
Je kunt ook, zoals dat bij verschillende (soft vooral) synths kan, een breed aantal voices in unison zetten en vervolgens de "global detuning" hiervan aanpassen. Dit kan bijvoorbeeld met de Korg MS20.
Mocht je hier niet over beschikken, dan kan je ook een vette gedetunde voice samplen en layeren (mogelijkerwijs zelfs met vergelijkbare samples).

Ik heb je mp3 via de speakertjes van mijn Macbook beluisterd onder omstandigheden waarbij dat eigenlijk niet mag (dus niet eens op max. volume). Ik hoop dat ik het goed heb gehoord. Ik denk niet dat er FM in zit (ook niet moeilijk).
:)

Jep, die bedoel ik. Ik ben het allemaal is aan het proberen in de subtractor van reason. Bedankt voor je uitleg.

Ik gebruik Reason al een tijd niet meer.
Gewoon een combinator maken met een aantal Substractors (4 tot 8 zou ik zeggen) en bij elk de Zaagtand oscillatoren gebruiken en de cents van elke oscillator net wat anders instellen.
Vervolgens alle outputs Pre-Fader (en fader van instruments op 0) naar je REV7000 routen (daar de mix instellen rond 70/80 % wet en naar smaak andere waardes aanpassen).
Vervolgens bij de output van je reverb een beetje chorus (misschien een EQ voor de Chorus om wat laag weg te halen).
Komt dit EEN BEETJE in de buurt?

Jep, dat heeft me aardig op weg geholpen. Ik stel wel vast dat ik door die cents te veranderen oneffenheden krijg in het volume, maar dat wordt dan weer weggewerkt door die reverb. Bedankt.

Mooi :)
De combinatie van cents detuning en chorus daarbovenop zorgt waarschijnlijk voor die oneffenheden. Chorus doet namelijk een vergelijkbaar ding. Pas de waarden van de Chorus op smaak aan en dan kan je die oneffenheden redelijk weg krijgen. Oneffenheden in volume kunnen ook het gevolg zijn van te veel detuning van de oscillatoren. Meer dan 30 cents raad ik niet aan bij zo een pad.

Mooi :)
De combinatie van cents detuning en chorus daarbovenop zorgt waarschijnlijk voor die oneffenheden. Chorus doet namelijk een vergelijkbaar ding. Pas de waarden van de Chorus op smaak aan en dan kan je die oneffenheden redelijk weg krijgen. Oneffenheden in volume kunnen ook het gevolg zijn van te veel detuning van de oscillatoren. Meer dan 30 cents raad ik niet aan bij zo een pad.

Das gewoon een preset die in een dozijn romplers zit

Das gewoon een preset die in een dozijn romplers zit

Bijvoorbeeld Spectrasonics Atmosphere, perfect voor dit soort pads!
Ook in ReFX Nexus kom je zat van deze pads tegen.
Of met de Korg Wavestation (dus ook in de Korg Legacy VSTi versie ervan) kun je prima van dit soort zweferige 'bewegende' pads maken.

Verder is zo'n pad ook niet zo moeilijk te bouwen met elke willekeurige synth, zoals hierboven beschreven!

Back