Roland VariOS

sensoryoverload

Stamgast
Weet iemand wat de Roland VariOS precies is? Het lijkt op zoiets als de SoundArt Chameleon.

VariOS_F_FNL_L.jpg

Volgens mij is het precies net zoiets als Melodyne maar dan in een doosje.

Wel handig als je een drumloop hebt en je wilt de pitch van de kick aanpassen. :P

ik heb een varios + VC1 (d50) + PG1000 (via mergebox)

Werkt als een tiet en je hebt een 100% D50/D550 maar dan met 15 roms ipv 1 :0

Eeen superset, voor de rest gebruik ik niks met die VariOS, die tb303 en Jupiter8 kloon zijn erg sneu :P

Hallo,Vizion,zelf heb ik deze ook gehad,ik gebruikte voornamelijk de variphrase engine ervan,
minder de tb-303 en Jupiter8.
De software die erbij zit is erg leuk,samples kan je op jou computerscherm encoderen,
dus erg overzichtelijk,erna kan je deze samples in tracks,totaal 6 slepen en deze zitten allemaal op hetzelfde tempo,maar je kan ook,nieuwe melodiën maken vanuit die samples en
dat is wat het allemaal eens zo tof maakt,is niet feilloos,maar je komt regelmatig op leuke dingen.
Heb deze wel verkocht,omdat mijn hartje is verkocht aan de VP-9000's,zit niet graag lang aan een computerscherm,alleen voor te sequencen.Daarom ook dat ik eraan denk mijn plugins in nabije toekomst te verkopen.
De VP-9000 heeft een groot scherm,met toffe icons,erg overzichtelijk.
Had er tenslotte 3,maar er is al ééntje weg en nu staat er hier op synthforum nog ééntje te koop :-)
ééntje hou ik zeker,maar wil nu geld voor een doepfer bakje

De Vari-OS heeft al 14 voices polyfonie,de VP-9000 maar 6,daarom dat ik er meerdere had en ook beetje uit verzamelwoede ;-)

Ik heb een V-Synth XT, daarin zit de VC1 kaart ook. Absoluut de moeite waard, gelijk retro sounds als je die zoekt of lekker pielen als je wilt. Daarnaast is er ook de VC2 (?) (vocorder) kaart. Als je die hebt ben je behoorlijk klaar met vocording hardware.

Met een V-synth XT zit je natuurlijk onmiddelijk goed :-)
Je hebt de variphrase,VA,de D-50 en inderdaad ook vocoder,
de prijs tweedehands zit al een pak lager als toen ik koos voor een VP en Vari-OS,
heb VA gedeelte had ik namelijk niet nodig,daar had ik andere voor.
Maar de software met die Vari-OS heeft wel iets hoor,op Roland site kan je de handleidingen ervan downloaden.
Maar anderzijds met Melodyne kan je tegenwoordig ook wel al deze dingen,alleen dacht ik niet zo realtime,bedoel dat je een nieuwe melodie maakt met die sample terwijl je pingelt op jou keyboard

Ik dacht dat deze er ééntje had hoor,maar die werd eerst helemaal niet benut,
waarschijnlijk met die VC2 wel,maar heb deze en de VC1 nooit gehad

Uit Sound On Sound

he rear panel has MIDI in and Out — but no Thru. It also features a USB socket — the vital connection for data transfer between computer and module. Digital outputs are provided in both co-axial and optical form, but the inputs are analogue-only with a level-adjustment pot and a line/microphone selector. At present, the inputs are not referenced by any of Roland's software — so the VariOS can't (yet) function as a sampler or effects unit. The stereo outputs are supplemented by two individual direct outputs

Vc-2 werkt uitstekend in de VariOS.
Dat wil zeggen, presets selecteren en gebruiken werkt prima.
Over patches aanpassen c.q. creëren in dat priegelschermpje ben ik dan weer minder te spreken. Echt jammer dat daar nooit een editor voor is gefabriceerd (bij mij weten dan).

groet,

Tom

De editor bij de VC1 kaart was dacht ik ook niet van Roland zelf,
voor de TB en JP was de software wel van Roland,samen met de V-Producer 3.0

tis een standalone midiquest adaption....hiermee kan je ook de extra waves van de Varios VC1 aanspreken wat je met de PG1000 niet lukt omdat iemaar tot 100 gaat en de VC1 127 golfvormen heeft..

Helaas niet werkzaam onder OSX leopard :(

Is de versie voor de VC1 dan freeware? Lijkt me top om mijn kaart op deze manier te proggen (al is het alleen al omdat m'm XT niet echt gemakkelijk bereikbaaar is). In de manual kom ik niets over de software tegen.....

Uniquest voor de VC-1 is geen freeware en werd alleen geleverd bij de 'losse' versie van de VC-1
De uitleg die ik daarover kreeg was dat de VariOS zelf te beperkte edit mogelijkheden bood in vergelijking met de V-synth.
Jammer dat Roland met hetzelfde argument nooit een editor heeft 'gemaakt' voor de VC-2.

Ik heb nooit met een V-synth gewerkt, dus in hoeverre je daar tegen beperkingen aanloopt bij het editen weet ik niet, maar met de VariOS werkt de editor erg fijn.

groet

Tom

Back