Voor reccen altijd een preamp nodig?

goran

1984
Hey,

Misschien een stomme vraag, maar ik stel em gewoon.
Als je iemand opneemt door een microfoon heb je een
pre-amp nodig om het laag en hoog wat te versterken.
Het lijkt me o.a. dat dit komt omdat iemand op een
(klein) afstandje staat van de mic. ( en waarschijnlijk
nog een hoop andere factoren ).
Ik wil dus binnenkort lekker aan de gang met mn
MicroModular en vraag me af of het bij synths net zo
noodzakelijk is om een preamp te gebruiken als bij een
microfoon.

Alvast bedankt!

Kort gezegd neen, je synth heeft een line out en die kan zonder problemen in de line in van je geluidskaart/interface. Wel handig als je volumeregeling op de interface hebt zodat je niet overstuurt naar de A/D conversie.

Dope...dat was precies het antwoord waar ik naar zocht !!
( ik gebruik trouwens een Emu1212M...lijkt me redelijk toch? )

Maar goed, dan heb ik nooooog een vraag ( jaja ) :P

Als ik met een Mic opneem heb ik dus een pre-amp nodig.
Nu vraag ik me af hoe die Pre-amp Plugins het doen en of er
software preamps zijn die het -niet eens zo verkeerd- doen.
Jaja, die discussie tussen software en hardware kennen we al, en jaja, software pre-amps zullen Hoogswaarschijnlijk niet in de buurt komen van hardware.
Maar de vraag is ; doet iemand dit sofwarematisch? en is dit gewoon "redelijk" ?
Of wordt er zodanig informatie vergroot dat het simpelweg gewoon niet door de vingers kan.

http://www.madtracker.org/img/plugins/63a968820b4d0210a3cddbac8af415cb.jpg

http://rekkerd.org/img/articles/antress_modern_analoger_turbo.jpg

Een Preamp is niet bedoelt om het hoog een laag wat op te pompen, een preamp is noodzakelijk om de lage uitgangs spanning van de microfoon aan te passen aan de line level input van de geluidskaart die een veel hogere spanning nodig om optimaal te kunnen werken.
Als je je mic in de line input stopt, is het signaal veel te zacht en zal je opname heel zacht binnenkomen, als je dit met een plugin zal gaan versterken krijg je heel veel ruis, omdat je geluidskaart het signaal niet optimaal heeft kunnen registreren.
Wat die software die je al gevonden hebt doet is een goed opgenomen (met een transpirante preamp) maar te cleane track, het karrakter geven van een gekleurde mic preamp.

Die plugins kan je gebruiken om wat meer kleuring aan recording te geven maar je zal ten alle tijde een hardware preamp nodig hebben om je mic signaal op nemen.
Wat de duurdere preamps doen is het geluid kleuren en dat zou je dus eventueel met die plugs kunnen doen.

Je zou dus een hele cleane preamp kunnen aanschaffen en dan die plugs gebruiken.

http://www.fmraudio.com/RNP8380.htm

http://www.gracedesign.com/products/m101/m101.htm

Met jouw soundcard/interface die alleen lin inputs heeft heb je dus wel een pre-amp nodig als je vocals wil opnemen. Je sluit dan de line out van je pre-amp aan op een van de twee line in pluggen van de EMU.
Aangezien de kaart ook een S/PDIF en ADAT ingang heeft kan je kijken of je een goed pre-amp en A/D converter kan vinden die je als S/PDIF (twee kanaals) of ADAT (8 kanaals) in je interface kan pluggen.

Een Preamp is niet bedoelt om het hoog een laag wat op te pompen, een preamp is noodzakelijk om de lage uitgangs spanning van de microfoon aan te passen aan de line level input van de geluidskaart die een veel hogere spanning nodig om optimaal te kunnen werken.

Aacchhhh sooo, bedankt voor de correctie!

Je zou dus een hele cleane preamp kunnen aanschaffen en dan die plugs gebruiken.

http://www.fmraudio.com/RNP8380.htm

http://www.gracedesign.com/products/m101/m101.htm

Ik zat eraan te denken om een Motu828 aan te schaffen .. kleurt deze? of is die ook clean? ( die RNP ziet er ook heeel interessant uit!!! )

Laatst gewijzigd:
Met jouw soundcard/interface die alleen lin inputs heeft heb je dus wel een pre-amp nodig als je vocals wil opnemen. Je sluit dan de line out van je pre-amp aan op een van de twee line in pluggen van de EMU.
Aangezien de kaart ook een S/PDIF en ADAT ingang heeft kan je kijken of je een goed pre-amp en A/D converter kan vinden die je als S/PDIF (twee kanaals) of ADAT (8 kanaals) in je interface kan pluggen.

Interessant dit .. ikzelf heb nooit gewerkt met S/PDIF of ADAT, maar weet wel ongeveer wat het is.
Wat ik niet weet ; Waarom kiezen voor S/PDIF of ADAT? ligt de mogelijkheid op betere kwaliteit hoger?

En als ik een A/D converter erbij zou halen, betekend dit dan dat m`n Emu dit proces overslaat? of wordt dat dan nog een keer geconvert? ( aangezien er ook een a/d converter op de emu zit ).

Interessant dit .. ikzelf heb nooit gewerkt met S/PDIF of ADAT, maar weet wel ongeveer wat het is.
Wat ik niet weet ; Waarom kiezen voor S/PDIF of ADAT? ligt de mogelijkheid op betere kwaliteit hoger?

Als je kiest voor spdif of adat is voor jou het grote voordeel dat je de 1212M gewoon kan houden. Dat is een PCI kaart, dus qua latency en ook qua stabiliteit superieur aan welke firewire oplossing (828 ) dan ook.

En ja, je hebt ook mogelijk betere kwaliteit AD dan je Emu kaart. Immers, de converter zit dan in de pre amp en het is dus niet ondenkbaar dat die beter is dan wat een 1212M biedt. Echter als de AD VEEL beter moet zijn dan de 1212M, ben je veel geld kwijt.

Je hebt veel keuze in 8ch. pre amps met ADAT out (soms ook ADAT in zelfs)
Zoals:

-Presonus digimax series
-Focusrite octopre series, ISA 828
-RME octamic.
-enz...

Je hebt ook keus genoeg in enkele pre amps met digi uit. De nieuwe Focusrite ISA one vind ik wel een mooie... En als je dan ook nog naar channelstrips gaat kijken wordt het aanbod pas echt enorm. Succes!

Combinatie van antwoorden ...
Als je een MOTU wil aanschaffen heb je de ENU niet meer nodig en heb je gekijk een e=ijzersterke interface in huis.
Als je de EMU wil houden kan je bv een goedkope maar toch best goede pre-amp met ADAT zoals de Behringer ADA8000 (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/...ro-8-8-Kanal-AD/DA-Wandler/art-REC0002567-000) kopen. Die geeft je 8 bijkomende audio-inputs aan44.1 KHz op je soundcard. Het is niet zozeer een kwestie van kwaliteit, maar kwestie van inputs. Je kaart heeft op zich maar twee "echte" inputs waar je wat in kan pluggen, twee line inputs dan nog, dus geen microfoons. Je kaart heeft eigenlijk 12 inputs, maar twee ervan zijn S/PDIF en 8 zijn ADAT. Als je die wil gebruiken dan moet je een toestel hebben dat microfoon en/of line ingangen naar S/PDIF of ADAT omzet.
Kort dus, als je je EMU kaart wil blijven gebruiken, investeer dan misschien in de bijkomende ADAT pre-amp zodat je in elk geval 10 kanalen tegelijk kan opnemen. Wil je voor de MOTU gaan dan hoeft dat niet want dan heb je een interface met twee microfoon en 8 line inputs. De MOTU heeft ook wel ADAT (twee poorten van 8 kanalen elk) dus zelfs al ga je nu voor het behoud van je EMU en koop je de ADA8000, dan kan je die achteraf aan de MOTU hangen en er dus een 18 input interface van maken.

En ja, je hebt ook mogelijk betere kwaliteit AD dan je Emu kaart. Immers, de converter zit dan in de pre amp en het is dus niet ondenkbaar dat die beter is dan wat een 1212M biedt. Echter als de AD VEEL beter moet zijn dan de 1212M, ben je veel geld kwijt.

Betekend dit dus dat door de Converters van de Emu de Conversie-kwaliteit van de pre-amp uiteindelijk iets omlaag gaat ?

Laatst gewijzigd:
Alles wat via S/PDIF of ADAT binnenkomt wordt niet meer geconverteerd in je bestaande EMU kaart. Het gaat dus door naar je DAW met dezelfde kwaliteit waar het de pre-amp mee uitgekomen is.

Alles wat via S/PDIF of ADAT binnenkomt wordt niet meer geconverteerd in je bestaande EMU kaart. Het gaat dus door naar je DAW met dezelfde kwaliteit waar het de pre-amp mee uitgekomen is.

Kijk, zo mag ik het horen :mexico:
Nou, weer wat bijgeleerd op deze grijze vrijdag :)

mocht je voor adat gaan dan moet je rekening houden dat je niet hoger dan 48khz kan opnemen.
Of je emu kaart moet smux supporten.

Zit aandachtig mee te lezen, ben ook opnames aan het maken mbv de Motu 828mkII z'n MIC ingangen, in combinatie met een condensator maar vind de opnames wat magertjes / dunnetjes klinken.

Nu kan dat aan de mike zelf liggen, maar ik zou dus met die plugins e.e.a. nog wat kunnen opkleuren ? iemand ervaringen met die plugins die hij/zij wil delen?

Ga zelf denk ik op zoek naar een mooie convolutie-plugin mbt mic-preamps, zullen vast wel goede tussen zitten.. heb ff geen €€'s om hardware preamps te gaan checken.

mocht je voor adat gaan dan moet je rekening houden dat je niet hoger dan 48khz kan opnemen.
Of je emu kaart moet smux supporten.

Voor zover ik weet ondersteund deze geen SMUX.
Wat wel jammer is, want zou graag op 96Khz/24 bits willen opnemen.
Hoe zit dit als ik voor S/PDIF kies icm de Emu?

Zit aandachtig mee te lezen, ben ook opnames aan het maken mbv de Motu 828mkII z'n MIC ingangen, in combinatie met een condensator maar vind de opnames wat magertjes / dunnetjes klinken.

Nu kan dat aan de mike zelf liggen, maar ik zou dus met die plugins e.e.a. nog wat kunnen opkleuren ? iemand ervaringen met die plugins die hij/zij wil delen?

Ga zelf denk ik op zoek naar een mooie convolutie-plugin mbt mic-preamps, zullen vast wel goede tussen zitten.. heb ff geen €€'s om hardware preamps te gaan checken.

Met deze info is het moeilijk zomaar een plugin aan te wijzen die alles wel even oplost...:D Maar om toch een tip te geven: PSP Vintage warmer! Die is wel goed om een magere+cleane opname dikker en minder clean (op een aangename manier) te laten klinken.

Goed klinkende mic opnames zijn altijd het gevolg van een aaneenschakeling van factoren die allemaal hun invloed hebben. Ik noem: Akoestiek vd ruimte waar je in opneemt, wat neem je op en valt daar nog wat aan te verbeteren? (vast wel..:D), plaatsing van de mic, gain afstellingen, pre amp, AD, enzz...

Soms heb je instant magic, soms loop je de hele dag te klooien zonder resultaat. Ik vind het gelukkig erg leuk om er flink op los te experimenteren.

Voor zover ik weet ondersteund deze geen SMUX.
Wat wel jammer is, want zou graag op 96Khz/24 bits willen opnemen.
Hoe zit dit als ik voor S/PDIF kies icm de Emu?

spdif gaat gewoon tot 96 khz.

http://www.tweakheadz.com/microphone_preamps.htm

grappig stukje over mic-preamps

thx fles, ik ga die plugin eens checken. klinkt logisch wat je verder aangeeft, alle factoren bij elkaar maken de sound natuurlijk.

Hee ja dat is een leuk geschreven stukje idd. En het klopt ook allemaal voor zover mijn oordeel reikt. Goed leesvoer dus.

Het leuke an pre amps vind ik verder dat de hele software markt er geen invloed op heeft, een software pre amp bestaat niet, nu niet en nooit niet, dus we blijven altijd HW pre amps nodig hebben. Dat maakt de investering iig een stukje veiliger. ;) Dat kon je van de HW sampler markt niet beweren... :D

Back