Cool diy project .... De Glassilizer !!!

Hilltree

Listen here, you little shit.
oi.

Ik ben de laatste tijd wat aan het expirimenteren met effecten .
Nu zoek ik eigenlijk wat effecten of opwekking daarvan , die zeldzaam zijn of helemaal nog niet bestaan.
Dit effect moet gewoon achter een synth of elk willekeurig geluidsbron te plaatsen zijn.

Nu was mijn gedachte om mechanische een stuk glas aan het trillen te brengen door een geluidsbron, en dit met een element of een mic weer te registreren.
Men kent dat wel ,als men met een natte vinger over de rand van een wijnglas wrijft en deze aan het zingen brengt ;)
Een andere insteek is, om bij een glazen vaas of groot drinkglas een luidsprekertje te plaatsen en deze met de diepte te varieeren.
Dus een soort van glasfilter.

Nu heb ik van de eerste poging een mp3'tje gemaakt met de driver /element versie.
Gewoon een enkel toontje dat gevarieerd word door de plaatsing van de elementen.
De bedoeling is dat dit later mischien in een leuk houten kastje komt ,met aan de voorkant wat regelaars.
Ik zeg extra "mischien" ...omdat ik wat problemen tegenkom die ik waarschijnlijk niet op kan lossen.

Mijn diy projecten probeer ik altijd zo betaalbaar mogelijk te houden.
Dus daarom de naam "Glassilizer"
De "ilizer" in dat woord komt van producten van dat betaalbare merk :D

Iemand nog tips op dit project of opmerking op dat test mp3'tje ?

Attachments

• glassilizer.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 101
Wel grappig om zoiets te proberen....ik ken wel iemand die dit gelijk zou kopen :D

Attachments

• PhillipGlass.jpg
    PhillipGlass.jpg
    86 KB · Bekeken: 92
oi.
...
Iemand nog tips op dit project of opmerking op dat test mp3'tje ?

Terwijl de meeste mensen op dit forum slap lopen te lullen over saaie cult-synths, en de "maak bewust een kut-nummer" thread aanvullen met de 2495439689e post, ben jij lekker bezig met pionieren.

Ondanks dat de voorbeelden nog niet helemaal overtuigend klinken kan ik het idee waarderen.

Nog wat random ideeen:
* Gebruik een stofzuigerslang in plaats van een glas;
* Zet verschillende glazen klaar met meer en minder water;
* Zorg dat je de res. freq. dynamisch kan bepalen met een schuifsysteem;
* Gebruik een metalen plaat voor platereverb;

Laat nog eens wat van je effecten horen met iets duidelijker geluiden, en gooi ook eens wat foto's online!

Klinkt goed! Nodigt uit om weer eens zelf lekker te gaan prutsen met een microfoon en een tas vol met speakers...

Een beetje hetzelfde principe heeft Gijs Gieskes toegepast met video. Een camera filmt een spiegeltje. Camera en spiegel zijn gemonteerd op een speaker die trilt door muziek> continue veranderend beeld/feedback is het gevolg.
Zie hier: http://gieskes.nl/visual-equipment/?file=feedback_video_log

klinkt helemaal te gek.
deze manier van werken lijkt een beetje op wat elektroniese muziek componisten in het pre synth tijdperk bedachten en gebruiken.
(denk aan 1900 tot pak um beet , begin jaren 80)
je zou de resonantie van het glas kunnen veranderen door er een "wiper" tegenaan te zetten ( een stukje dempingsmateriaal wat tegen het glas verplaatsbaar is.)
groeten,
jeroen

Ik ben zeer benieuwd hoe dit project gaat aflopen.
Waar loop je tegenaan?
Misschien kunnen we meedenken?

Mja..... meestal pleur ik hier wat online als dit al "goed" doordacht en uitgewerkt is.
Dit is dus nog echt in de pre fase.

Nu hou ik een klein kunstof speakertje tegen een ronde vaas aan.
Dit speakertje raakt de vaas dus net niet.
Als er signaal op dat speakertje komt te staan ,raakt dus de conus de rand van de vaas aan en brengt het glas aan het trillen.
Rond de 40 sec van de mp3 hoor je dus het geklapper van deze.
Het is dus echt micrometer werk.

Het geklapper is weer een leuk effect wat erbij komt.
Met een ander speakertje lukt dit weer niet.
Het effect geluid word geregistreerd door een mic capsule aan de andere kant van de vaas.
Deze zit ook echt micrometers van het glas af.

Ook het soort glas is van belang.
Het moet helder en lang doorklinken.
Ik kreeg laatst rare gezichten bij de plaatselijke blokker, toen ik daar tegen wat glazen aan tikte :D

misschien eens bij een glasblazer langs gaan, die kan elke gewenste vorm en dikte voor je maken. Voor zo'n blazer is t misschien ook weer een uitdaging, zodoende hoeft dat misschien ook niet veel te kosten :)

:okdan: Klinkt inderdaad leuk, ben benieuwd hoe het met melodieƫn werkt.

misschien eens bij een glasblazer langs gaan, die kan elke gewenste vorm en dikte voor je maken.

'Mislukte glazen' (met bv. bobbels of bubbels dus (vaak ook lekker goedkoop aan te komen)) lijkt me ook een leuke optie; bij een plek met dikker glas klinkt het anders dan op een plek met te dun glas en door het glas op bv. draaitafel te zetten kan je het geluid dus continu laten moduleren.

Zou je dan niet 20.000 glazen nodig hebben ? voor elke freq een ? :D elk glas heeft z'n eigen freq en trilt alleen op die freq mee.

kep wel eens een kerel op een glazen plaat zien spelen met volgens mij een contactmicrofoon erop. aardig noisie :) vooral toen die de plaat op zijn hoofd stuksloeg

gaaf, het is wel een heel spooky geluid. moest gelijk denken aan die 2 horrorfilms die ik laatst gezien had waarin die meid steeds uit die waterput omhoog kroop =)

Vooral het effect rond de 45 seconden klinkt erg wreed. Heel spookachtig.
Wat voor geluid (wave) heb je voor de test gebruikt?

gaaf, het is wel een heel spooky geluid. moest gelijk denken aan die 2 horrorfilms die ik laatst gezien had waarin die meid steeds uit die waterput omhoog kroop =)

Brrr.. akelige films..

En inderdaad.. dit geluid ook wel, ja.. :erm:

Wel gaaaaf!! :okdan:

Dit is een heel leuke website voor experimentele muziek instrumenten ,ze geven ook boeken uit en verkopen piezo elementen etc.
IK heb er ooit een boek besteld ,Musical Instrument Design geschreven door Bart Hopkin ,heel aardig en leerzaam ook nog . Staan een heleboel links naar bouwers van experimentele muziekinstrumenten bij
http://www.windworld.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Glass_harmonica ook misschien interessant .

Nu was mijn gedachte om mechanische een stuk glas aan het trillen te brengen door een geluidsbron, en dit met een element of een mic weer te registreren.

hee wat grappig; ik had onlangs een soortgelijk idee,
ik heb een oude display liggen, ingegoten in een stuk glas, alleen de pootjes steken uit, zoals bij een buis. nu viel het me op dat er een hele lange galm in zit als je er tegenaan tikt, een soort kristal achtige plate.. ik wilde er 2 piezo's
vastlijmen, een voor de geluidsbron, een ander als microfoon... maar misschien
dempen de piezo's teveel.. anyway, nog niet aan toegekomen.
maar ik ga deze draad met interesse volgen !
je bent lekker bezig Hilltree :okdan:

hee wat grappig; ik had onlangs een soortgelijk idee,
ik heb een oude display liggen, ingegoten in een stuk glas, alleen de pootjes steken uit, zoals bij een buis. nu viel het me op dat er een hele lange galm in zit als je er tegenaan tikt, een soort kristal achtige plate.. ik wilde er 2 piezo's
vastlijmen, een voor de geluidsbron, een ander als microfoon... maar misschien
dempen de piezo's teveel.. anyway, nog niet aan toegekomen.
maar ik ga deze draad met interesse volgen !
je bent lekker bezig Hilltree :okdan:

Hallo Soul C
Heb ik al eens geprobeerd naar een idee op deze site :
Ring mod met oude displays
Klinkt leuk, zeker als je verschillende types gebruikt.
Signalen van elk diplay naar je mixer.
Fijn mengen maar.
Ik gebruik een versterkertje uit een gesloopt setje pc-speakers om
de displays aan te sturen.

Groeten,
Jim

Bedankt voor de inbreng tot nu toe :okdan:

@kupfer_m , wat ik in die ringmod website lees , is dat in die displays de kathode draden aan het trillen word gebracht , door een element of speakertje.
Het is dus eigenlijk een springreverb maar dan met zeer kleine veren en in glas gegoten.
Mja...mijn mega springreverb heb ik net een paar maanden klaar. :W
Ik probeer mechanisch het geluid door glas te voeren en het glas zelf aan het trillen/zingen te brengen.
Wel een leuk idee ovrigens.

@Dender , Ik heb 2 signalen met een toongenerator ingevoerd , en op 2 verschillende plaatsen met een mic. capsule opgenomen.
1 dus met een hoge toon, en de andere laag.

Back