Spring reverb doet het niet

bikkel

Everything is on the One
Ik heb vandaag een D&R Stereo Reverb II opgehaald, die bleek ter plaatse het niet te doen maar ik heb de gok toch maar genomen en hem meegenomen. Het volgende heb ik kunnen constateren:

- Hij krijgt signaal binnen, lampjes gaan branden en 'direct' geeft gewoon geluid door
- Als ik de dichtsbijzijnde veer aanraak hoor ik dat terug
- Het andere kanaal daarvan zitten twee output draadjes los. Druk ik die er tegen aan dan en raak ik die veer aan dan hoor ik dat echter wel. Ik vermoed dat dat kanaal al eerder problemen gegeven heeft en toen losgemaakt is, het ziet er vrij netjes uit hoe dat gedaan is.

Ik vermoed zelf dat het een probleem is in de driver van de veren, of dat de veren misschien te slap zijn geworden om nog bewogen te kunnen worden door de driver.

Iemand eerder met zoiets te maken gehad?

hoi,
zit er een accutronics veer in?
het wil nogaleens gebeuren dat de draadjes in de reverbtank loslaten bij de chassisdelen.( of als er geen chassisdelen opzitten, de contactstrips)
even meten of ze iets tussen de 4 en 400 ohm zijn
als de weerstand van de spoelen in de reverbtank niet meetbaar is, dan zit er een draadje los.
groeten,
jeroen

Ik ga vanmiddag ff een multimeter kopen, dan weten we meer. De tank lijkt op een Accutronics 9 (3x2 veren per houder), alleen zijn de veren van een andere lengte en liggen ze niet naast elkaar maar in een soort driehoekje.

Hier is het schema:

http://www.d-r.nl/dnrsite/Service Parts/Reverb-Spring-Service.PDF

Als ik zo naar het schema kijk kan ik in principe ook als ik hem 100% wet gebruik vanaf maar een van de twee inputs de reverb aansturen of niet? Hij lijkt het signaal wat naar de veren gaat gewoon te mixen.

Helaas, nergens een multimeter te koop. Niet consumentistisch genoeg voor een koopzondag natuurlijk, een ding waarmee je dingen kunt repareren.

het wil nogaleens gebeuren dat de draadjes in de reverbtank loslaten bij de chassisdelen.( of als er geen chassisdelen opzitten, de contactstrips)

Waar zou ik dan naar moeten kijken? (dit is een accutronics niet de mijne, maar ziet er voor een groot deel het zelfde uit)

Attachments

• type9detail.jpg
    type9detail.jpg
    331,8 KB · Bekeken: 80
aan de elementjes zitten dunne draadjes, die zitten aan de dingetjes waar de plugjes ingaan, daar wil nogal eens een draadje loszitten.
maar als ik het zo hoor, dan kan je er beter even naar laten kijken door iemand die er wat meer verstand van heeft.
sucses.
groeten,
jeroen

Vandaag was mijn setje soldeerbout, soldeertin en multimeter binnen. Ik had besloten om eerst eens te kijken wat er gebeurde als ik de draadjes weer vastsoldeerde. Terwijl ik de oude soldeer aan het weghalen was zag ik dat er nog een draadje los zat, aan de input kant. Dus deze samen met de andere twee weer vast gesoldeerd.

En jawel hoor.

Hij doet het.

En hij klinkt prachtig!

Het is wel echt een vrij lange reverb die heel veel 'droog' in zich blijft houden, dus mijn eerste plan om hem aan een delay te hangen net zoals bij een Roland Space Echo gaat niet door. Daarvoor moet ik denk ik een korte twee of drie veers hebben.

Bestaan die ook in rack formaat?

(ik had een demo gemaakt maar op het einde bleek ik alleen de droge beat te hebben en had ik zoiets van fuck it)

En een demootje:

- Eerst droog een Matrix 6 string preset ("Stranger")
- Daarna 100% wet met neutrale EQ settings

De EQ klinkt ook best romig maar vond hem niet nodig om het geluid te verbeteren.

----

Sorry voor de glitches dat doet Cubase als ik direct waves exporteer.......zucht......

Attachments

• d_en_r_stereo_reverb_model_II-01.mp3
    411,8 KB · Bekeken: 72
Back