15V gate schadelijk?

Hooihuis

Acta est fabula
Ik wil graag mijn Roland SH-1 samen gebruiken met mijn Macbeth M5. Op de M5 kan je binnenkomende CV/gate signalen (in dit geval afkomstig van een Kenton Pro 2000) via patchkabels doorlussen naar wat je wilt, dus ook naar externe synths. Het idee is, dat ik zo bijvoorbeeld een extra oscillator en filter heb om te combineren met de M5, zonder dat ik een extra MIDI / CV-convertor nodig heb.

De CV van beide apparaten (scaling) loopt helemaal in de pas zonder dat ik daar iets aan hoef te doen, dus dat is alvast gunstig :) Alleen de benodigde gate spanning is niet hetzelfde.

De M5 gebruikt 5V pull up en de SH-1 heeft 15V pull up nodig. Nu werkt de M5 ook wel met 15V heb ik gemerkt, maar ik vraag me toch af of dit geen kwaad kan....zou je daar wat mee kunnen beschadigen, of maakt die ongeveer 10V echt niet zoveel uit?

Ik hoop iets van de techneuten hier op het forum te horen, zodat ik weet of ik hier mee verder kan gaan.

Alvast bedankt :halleluja

Of het echt schadelijk is weet ik niet, maar je zou voor de zekerheid een kabeltje kunnen maken met een weerstandje erin.
100K zal wel goed zijn.

(EDIT) Of je maakt dit in een kabel.
afb-01.JPG

succes,
Maarten

Ja is schadelijk ikzou het schakeling van PWM zeker gebruiken, anders gaat je gate ingang op lange termijn maar de eeeuwige jachtvelden :engel:
succes:kroon:

Zet je vca open op je SH1
Gooi je output nu je m5 in voor2 extra vco's.
En gebruik je gate alleen voor je m5 envelopes.
En je cv naar m5 en roland vco's.
Of je gooi een paar m5 vco's via de audio input de sh1 in.

:geslaagd:

Bedankt voor de reacties!

Tsja Mono, nu ik jouw advies zie besef ik eigenlijk ook pas dat ik moeilijk zit te doen :D Ook als ik ze samen wil gebruiken zal ik in de meeste gevallen slechts de gate van een van beiden nodig hebben :stupid En die 5V / 15V is zo ingesteld op de Kenton natuurlijk.

Probleem opgelost dus, nogmaals bedankt. Ik had ook een mailtje hierover naar Ken Macbeth gestuurd (hij zal het tenslotte het beste weten) maar ik heb geen idee of hij daar op reageert - hij heeft het altijd zo druk als een behanger met 1 arm :) Mocht ik toch wat horen dan laat ik het even weten; misschien nog nuttig voor anderen.

En een supersnel antwoord van Ken gekregen:

Hi Erwin- nice to hear from you again!

Ok- to answer your question- it is absolutely no problem at all to drive a Gate
Signal of +15V- this will not cause any problems at all!

Wishing you the best- Ken

Opgelost dus :)

Back