Foil reverbs (EMT 240)

bikkel

Everything is on the One
Ik kwam de EMT 240 tegen op het internet. Erg weinig technische info, maar ze hebben 2x 2mx1m stalen platen vervangen door een soort strakgespannen goudfolie en bereiken daardoor een zeer gelijksoortig resultaat als bij de 140, maar wel met een redelijk compact formaat.

Op het internet zie ik wel wat DIY plate projectjes, maar die foil reverb lijkt wel een soort van NASA project. Toch klinkt het wel heel erg interessant die techniek.

Zijn er sowieso meer foil reverbs dan de 240 ooit op de markt gekomen?

Laatst gewijzigd:
hehe 't lijkt wel alsof non-standaard reverb beetje hype aan het worden is.. vind het iig super interessant om te lezen.

Heb er nog niks specifieks over gevonden, maar het schijnt dat AKG ook gold foil reverbs heeft gemaakt.
http://groups.google.com/group/alt....7672cdf52c6e1c01?show_docid=7672cdf52c6e1c01

Als ik het goed heb, de AKG BX-10 Gold Foil plate reverb, maar 't is wat verwarrend.. want als ik weer zoek op AKG BX-10 krijg ik ook ene AKG BX-10 II te zien.. en er staat achter dat het een spring reverb is :confused:

De BX-10 is een spring reverb, geen foil reverb. Ik schat wel dat die BX'en wel erg lekker moeten klinken, waarschijnlijk wel een redelijk net tophoog.

Dat klinkt logisch, zo'n dun folietje kan natuurlijk gewoon ook trillingen opnemen van de lucht ipv een directe driver.

goudfolie.jpg

Ziet er wel interessant uit.
Maar voor een diy project ,denk ik dat het niet goed haalbaar is.
Je moet toch wat stijfheid van het materiaal hebben om deze te laten resoneren.
En een folie goed strak te spannen zonder het te laten scheuren ,en ook nog genoeg ruimte te geven om te trillen.
IK denk dat dit in een hobbywerkplaatsje niet lukt.

Hoe kom je aan dat plaatje?

Maar je kunt spring reverb tanks ook kant en klaar kopen, wie weet zijn deze dingen ook nog wel te krijgen. Overigens zitten die dingen wel echt hermetisch dicht, volgens mij komt het nogal nauw met stof etc.

het is geen folie, maar een vergulde plaat staal.
anders krijg je ook geen galm, maar een rammel.
hebbem ze volgens mij alleen gedaan om zoveel mogelijk alle vormen van corrosie tegen te gaan.
daar gaat ie anders van klinken.
het is wel een goeie galmbak, werdt vaak gebruikt in combinatie met een tape echo.
groeten,
jeroen

Hoe kan hij dan ongeveer het zelfde klinken als een plaat van 2x1 meter?

nou, zo klonk hij absoluut niet, andere sound, wat meer punch,maar wel een flinke galmtijd.

ze waren nogal handig in het maken van platen, en vooral ophanging zodat de plaat een flinke galmtijd had.
en het prepareren van de plaat om resonanties weg te werken konden ze erg goed.
groeten,
jeroen

ik zal volgend jaar, nadat ik de diy modulair gepublceerd heb een diy galmplaat project posten.
ik heb meerdere gemaakt, is goed zelf te doen.
er komen wel buizenversterkers in, anders is het niet "echt"
/

Jeroen: nou, ik ben erg benieuwd naar dat zelfbouw project.

Verder:
Ik ken de EMT240 niet uit ervaring.
Heeft iemand hem in zijn bezit?
Ik ben ook daar wel erg benieuwd naar.
Misschien kunnen we een sample posten, ik heb een EMT140 staan. Als we dezelfde sample er doorheen gooien kunnen we vergelijken.

EDIT:
Ik heb typefout gemaakt zag ik:
Ik heb geen EMT240 staan, maar een EMT140.

Laatst gewijzigd:
Bedankt j.baars. Ik denk dat er hier niet zo heel veel mensen te vinden zijn die echt met een 240 gewerkt hebben (en de topictitel is ook een beetje ongelukkig)

ik zal volgend jaar, nadat ik de diy modulair gepublceerd heb een diy galmplaat project posten.
ik heb meerdere gemaakt, is goed zelf te doen.
er komen wel buizenversterkers in, anders is het niet "echt"
/

Wordt dat dan een compactere zoals deze of meer zoals de 140?

je mag hem net zo groot of klein maken als je zelf wilt.
afhankelijk van het materiaal is groter in de praktijk een langere galmtijd.
alleen te groot werkt niet lekker, wordt erg gevoelig voor extern geluid.
en te klein werkt ook niet.
de dingen die ik gemaakt heb varieerden tussen de 50x50 cm en de 1 vierkante meter.
als materiaal voor de plaat is in principe alles wat van een wat hardere metaalsoort gemaakt is bruikbaar, aluminium valt dus af.
ik had relatief dikke(ik dacht iets van 2mm) platen staal met gaten erin ( was restmateriaal en werkte prima) om te beginnen moet je dus op zoek naar zoiets, en om te kijken of het materiaal bruikbaar is, gewoon de oren gebruiken.
houd de plaat aan een punt vast, klop er tegen aan , en je hoort gelijk de galm tijd en het karakter van de plaat ( het uiteindelijke karakter is wat te beinvloeden met dempingsmateriaal)
wat ook zou moeten werken, heb ik nooit verder ontwikkeld, is een frame met op verschillende spannning, en verschillende dikten staaldraden ( een soort van elektrieke gitaar met 50 snaren) dan heb je prima controle over de resonanties.
dus op zoek naar een plaat metaal ( keramiek zou trouwens ook wel werken), als het maar een flinke galmtijd zonder een te hoge eigen piek resonantie.
groeten,
jeroen

Mijn idee was ooit om eens een [crash] bekken ,van een oud drumstel daarvoor te gebruiken.
Deze dingen klinken standaard al goed en klinken helder uit.
Ben er helaas nog nooit aan toe gekomen.
Dus nu als tip voor anderen :)

Back