[Software] Eigen VSTi probeerseltje

oli303

Ouwe rot
In deze thread...
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=8730
...ging het reeds over het maken van eigen VST plugins.
Zoals je weet komt hier helaas veel programmeerwerk bij kijken. Er was dan ook gesproken over "synthedit", waarmee je via een Modular-achtige manier synths aaneentekent en deze kan exporteren naar VSTi's.
Ik ben nu zelf even dieper in synthedit gegaan, maar blijkbaar kun je met de recentere beta-versies nu ook zelf modules programmeren op een zeer eenvoudige manier (voor een programmeur).
Persoonlijk denk ik dat synthedit wel een "Buzz"-achtige toekomst kan te wachten staan. Nu alleen nog veel 3rd party modules...

Ik heb ook effe een week van mijn tijd verbruikt om met synthedit een syntje te maken :

http://home.planetinternet.be/~vanromo1/olipoly4.zip

Er is geen installer, dus unzip dit effe in je VSTplugins directory. In de bijhorende .txt-file staan de controllers beschreven.
Het uiterlijk is misschien nog een beetje low-fi, dus please laat er nog iets van rechtstaan...
Is het bruikbaar qua klank?

Het textbestand dat bij de zip zit is blijkbaar in een Unix-formaat (andere newlines).
Hier heb je een link naar het bestand in een leesbaarder formaat :

http://home.planetinternet.be/~vanromo1/polycc.txt

Dit zegt welke controllers welke parameters aansturen...

kheb er eventje mee zitten spelen. en kreeg er wel een aantal
bruikbare geluiden uit. en kwa lay-out vind ik hem zeker nie slacht.
de knoppen zijn groot genoeg (is altijd makkelijk als je met een muis werkt)
en enkele leuke presets. Ik stel voor dat je hem verder ontwikkeld.
kga hem allesinds nekeer gebruiken. :okdan:

greets isnieZot

Thanx man...
De interface is nog niet echt wat het moet zijn, en een paar tuninkjes aan de sound zouden niet slecht zijn...
Het is geen "Rob-Papen-Synth". Ik ben daar niet full-time aant ontwikkelen. Alle respect voor Rob natuurlijk.
Ik ben wel van plan iets anders te maken, waar ik wel wat eigen code ga tussenflanzen. Ik ben namelijk nogal geïntrigeerd geraakt door de zalige ouwe gameboy/amiga-arpegi-sounds van ouwe videogames.
Ik zou graag eens een pluginneken maken die een beetje gameboy-achtige dingen kan voortbrengen. Mijne maat heeft binnenkort een scope en ik denk dat we dan eens de golven die de gameboy voortbrengt kunnen uitmeten en analyseren.
En natuurlijk is alle software die ik maak free of charge...

Laatst gewijzigd:
Ik heb nog wat gefoefeld aan mijn VSTi-synthjen :
De polyfonie is opgedreven van 6 stemmen naar 8 stemmen. En om een beter beeld te geven van wat het ding eigenlijk is, heb ik er ook wat meer presets ingestopt.
de URL is nog steeds :

Ik heb je eerste verie met BUZZ uitgeprobeerd klinkt leuk maar het uiterlijk is nog al vaag (maar dit kom waarschijnlijk door BUZZ)

Origineel geplaatst door Blinx
Ik heb je eerste verie met BUZZ uitgeprobeerd klinkt leuk maar het uiterlijk is nog al vaag (maar dit kom waarschijnlijk door BUZZ)

Welke VST wrapper heb je gebruikt?
Met PVSTi werkt het wel OK... met de rest eigenlijk ook, hoor.
Gebruik misschien eens wat nieuwere versies van die VST-wrappers.
Wat bedoel je eigenlijk met vaag?

Update

Update

kBen een beetje gebeten geraakt door het programmeervirus...
Ik ben momenteel bezig wat eigen modules voor synthedit te programmeren.
kBen oa. al een week aan het worstellen met een softwarematige Moog-achtige filter inneen te boksen en een goeie LFO (synthedit heeft standaard trouwens geen echte LFO-module). Als ik wat moduletjes gemaakt heb, ben ik van plan een nieuwe VSTi in elkaar te boksen die dankzij mijn eigen modules helemaal niet hetzelfde zal klinken als de andere Synthedit-gebasseerde VST-plugins... (om de anti-synthedit-brigade gerust te stellen ;) )

Ik heb ook de VSTi uit deze thread nog eens geupdate :

Omdat dit toch wel vrij belangrijk kan zijn, heb ik aan de filter een keyboard-follow functie toegevoegd...

Nu gouw nog wat programmeren :{ ;)

kheb al een volledige track gemaakt met uw synthje.
kzal hem wel nekeer uploaden. kga nog wel iets laten
weten hier.

greets isnieZot

Origineel geplaatst door oli303

Raar achtergrondje....ziet er heel raar uit vind ik.

Origineel geplaatst door oli303
123.jpg

tip: ik ZOU de sliders voor het filter chorus en LFO beter zichtbaar maken, deze zijn niet echt duidelijk af te lezen

Origineel geplaatst door Blinx
tip: ik ZOU de sliders voor het filter chorus en LFO beter zichtbaar maken, deze zijn niet echt duidelijk af te lezen

Dat kan wel kloppen. Ik geef ook toe dat ik nogal snel over het uiterlijk gegaan ben. Ik vind patchen en programmeren heel leuk, maar van grafisch ontwerp heb ik echt geen kaas gegeten. Mijn excuses hiervoor, maar dat is mijn talent niet echt, denk ik.
Ik heb hier gewoon een achtergrond op gezet die ik vrij graaf vond en de knoppjes en sliders wat gewijzigd van de synthedit-standaard.

Als er misschien mensen zijn die een goed idee hebben voor een passende skin... ik wil gerust de files doorsturen.

ik wil wel meehelpen aan een skin.
ik weet wel het een en het andere van photoshop enzo.
je mag me de files doorsturen als je wil naar ramin.ghajar@pandora.be
kzal eens een skin proberen maken als ik wat tijd heb

greets isnieZot

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door isnieZot
ik wil wel meehelpen aan een skin. Ik zit op een grafische school.
dus ik weet wel het een en het andere van photoshop enzo.
je mag me de files doorsturen als je wil naar ramin.ghajar@pandora.be
kzal eens een skin proberen maken als ik wat tijd heb

greets isnieZot

Perfect,
ik zal straks effe alles bijeenrapen en doormailen...

Back