Eigen VST plugins maken met Synthedit (OK of NOK)

oli303

Ouwe rot
Zelf heb ik onlangs Synthedit ontdekt : een programma waarmee je modulaire een synth kan aaneentekenen en deze oa kan exporteren naar een VSTi die je standalone kan bezigen. Het is zelfs vrij eenvoudig (behalve als je zelf eigen modules gaat programmeren).
Het leuke is dat het eigenlijk vrij gratis is...
URL :
http://www.synthedit.com

Gaan we nu in de nabije toekomst allemaal die dure commerciële VSTi's buitensmijten en alleen nog free 3rd party plugins bezigen. Aangezien synthedit zo eenvoudig is, denk ik dat dit mogelijk wel een regen van plugins kan ontketenen. Ik denk aan het effect dat Buzz heeft...

Is het een software-revolutie of gewoon prulsoftware???

Hier heb je 1 van mijn probeersels :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=10309

persoonlijk vinnik bijna geen enkele synthedit plugin interessant....dit komt omdat bijna iedereen met dezelfde modules loopt te klooien...op het moment dat je je eigen typische oscillator en/of filter karakteristieken implementeert wordt het al een stuk interessanter.... maar ook met synthedit is het knap lastig om bij bv pro53, mercury of pentagon in de buurt te komen..dus de lat ligt vrij hoog

Je kan wel met de laatste versies nu ook custom modules ontwikkelen voor synthedit. En het is eigenlijk niet zo moeilijk als je wat kan programmeren. Daarom dat ik denk dat het wel interessanter zou kunnen zijn als er meer 3rd party modules zijn...
VST plugins als FM7 en Pro52 (of 53 of whatever) kosten wel redelijk wat geld (eigenlijk teveel voor een stuk software). De meeste synthedit-gebasseerde plugins zijn compleet free.
Persoonlijk denk ik dat je met synthedit even goeie dingen kan maken dan die professionele plugins.
Maar ja, waarom heb je al die snufjes en looks nodig? Van alle feats van een geavanceerde synth, gebruiken de meesten toch maar een fractie...

Origineel geplaatst door oli303
Je kan wel met de laatste versies nu ook custom modules ontwikkelen voor synthedit. En het is eigenlijk niet zo moeilijk als je wat kan programmeren. Daarom dat ik denk dat het wel interessanter zou kunnen zijn als er meer 3rd party modules zijn...
VST plugins als FM7 en Pro52 (of 53 of whatever) kosten wel redelijk wat geld (eigenlijk teveel voor een stuk software). De meeste synthedit-gebasseerde plugins zijn compleet free.
Persoonlijk denk ik dat je met synthedit even goeie dingen kan maken dan die professionele plugins.

ik zie bovenstaande statement over te dure software wel vaker voorbij komen op dit forum..... ik snap het niet zo.....weten jullie wel hoeveel werk er in die software gaat zitten aan man/vrouw-uren en research ed? ik vind het echt niet te duur wat er voor de goede softsynths wordt gevraagd..... of is dit de vloek van de slashdot-opensource-alles-moet-gratis-zijn generatie?

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
ik zie bovenstaande statement over te dure software wel vaker voorbij komen op dit forum..... ik snap het niet zo.....weten jullie wel hoeveel werk er in die software gaat zitten aan man/vrouw-uren en research ed? ik vind het echt niet te duur wat er voor de goede softsynths wordt gevraagd..... of is dit de vloek van de slashdot-opensource-alles-moet-gratis-zijn generatie?
Olaf

Denk jij dat de mensen die die softsynths ontwikkelen telkens bij elke nieuwe versie vanaf 0 herbeginnen?? Ze nemen meestal gewoon code van dingen die ze al hebben en bouwen hier op verder. Zoveel werk gaat daar nu ook weer niet in, hoor... Als je er dedicated aan werkt kan je zoiets als Pro-52 met 2 man op een maand inneensteken, hoor. (Als het niet minder is)
De algoritmes zijn toch meestal hetzelfde in de meeste analog-modeled soft-synths. Op het net staat het trouwens vol met info over hoe je bvb. een filter of een oscillator moet implementeren. Er zijn nu ook niet echt zoveel verschillende manieren om softwarematig een filter of zo te implementeren...
Het enige waar bij die "professionele" plugins veel tijd in gestoken wordt is het uitzicht denk ikzelf... Veel mooie interfacekes voor hetzelfde dink.
Waarom zou je trouwens 300 euros geven aan de FM7-plugin als je voor een ietsje meer 2de hands een DX-7 kan vinden?

ik ben zelf een programmeur van origine.....en ook al heb je fix wat libraries dan nog kost het je veel tijd hoor...... en ik wens je veel plezier om zoiets als pentagon of pro53 te coden, ook al gebruik je de source-code die bv op music-dsp ed te vinden is...... dat doe je echt niet in een paar dagen... als het echt zo snel te doen is dan zou natuurlijk niemand synthedit gebruiken maar gelijk zelf DSP beginnen te coden in C/C++....

maargoed.....daarover kunnen we verschillen in mening... ik ken vrijwel geen enkele gratis plugin die mee kan doen met de pro's..... al die synthedit dingen klinken echt bijna allemaal hetzelfde...dat is toch een andere league....

ikzelf heb ook liever FM7 dan een DX7...ik heb niet zo'n hardware fetish en de geneugten van total recall en de integratie in mijn DAW wegen niet op tegen een originele DX7...maar alweer: smaken verschillen..

Olaf

synthedit is OK, maar het simpele feit is gewoon dat de professionelere versies [reaktor etc.] gewoon veel meer research, patches e.d. hebben.

Als synthedit komt met honderden patches, vintage synth patches, surround algoritmes, dan ga ik er voor..... maar dat kost wel jaren. ..en of het dan nog grattis is...

en dat VST is gewoon hartstikke leuk dat dat kan.:)

Op een DX-7 kan je wel even in de zetel mee gaan zitten spelen of meenemen op podium.
Een DX-7 heeft ook een deftig keyboard en zal altijd correct zijn klank voortbrengen zonder afhankelijk te zijn van CPU-belasting of zoiets...
Wat de SynthEdit discussie betreft, sprak ik wel van weken (een maand) en niet van een paar dagen. Het kost inderdaad tijd aan ontwikkeling, maar niet zoveel als je denkt. En het is niet omdat iets gratis is, dat het per definitie minderwaardig is...
Ik vind het alleen spijtig dat er niets origineels uitkomt in softsynth land. Eigenlijk zijn het allemaal immitaties van klassieke synthesizers en synthesis-methoden. Hetgene ik net leuk vond aan Buzz en wat voor SynthEdit ook zo zou kunnen worden, was dat er vanalle weirdo originele dingen werden verzonnen.
Commerciëel gezien is originaliteit een risico en dat maakt de 3rd party scene juist zo leuk. Er zijn geen grenzen en regels en zo hoort het!

Maar ja, waarom heb je al die snufjes en looks nodig? Van alle feats van een geavanceerde synth, gebruiken de meesten toch maar een fractie...

weet je, zo heb ik ook een tijd gedacht, en je hebt gelijk.
Wie net komt kijken met electronische muziek, zoals ik, kan maar beter niet te ingewikkelde software gaan kopen. want inderdaad, alles is ook mogelijk met eenvoudig freeware.

Voor je het weet gaan de FX/plugins je ziel overnemen, zoals ik helaas vaak hoor. Met een simpele basis osc schakeling kun je eigenlijk al heel veel.

Pas als je echt het gevoel hebt dat je alle 'basis' features van je [soft] synth hebt uitgeput, kun je proberen verder te exploreren!

Marcel.

Ik vind het alleen spijtig dat er niets origineels uitkomt in softsynth land. Eigenlijk zijn het allemaal immitaties van klassieke synthesizers en synthesis-methoden. Hetgene ik net leuk vond aan Buzz en wat voor SynthEdit ook zo zou kunnen worden, was dat er vanalle weirdo originele dingen werden verzonnen.
Commerciëel gezien is originaliteit een risico en dat maakt de 3rd party scene juist zo leuk. Er zijn geen grenzen en regels en zo hoort het!

wacht maar tot de demo van Reaktor 4 beschikbaar komt! dan vlieg jij tegen het plafond...:D
en de user library van NI staat bol van originele ensembles, van newtoneaanse grain pitch delayed vocalised ensebles tot casio emulatoren...:D

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
wacht maar tot de demo van Reaktor 4 beschikbaar komt! dan vlieg jij tegen het plafond...:D
en de user library van NI staat bol van originele ensembles, van newtoneaanse grain pitch delayed vocalised ensebles tot casio emulatoren...:D

Daarvoor heb ik een Nord Micro Modular... en misschien ooit eens een grote Modular...

ik geef je gelijk,Olaf. Kwaliteit mag best wat kosten.

Origineel geplaatst door Lotuz
ik geef je gelijk,Olaf. Kwaliteit mag best wat kosten.
Is "meer" kwaliteit wel altijd evenredig met de prijs?
Is het echt wel zo kwalitatief of is het gewoon goeie marketing en een betere inkleding? Wat is er verkeerd met bvb. de plugins voor Buzz?
Persoonlijk vind ik de VST-standaard niet zo schitterend. Als je ziet dat VST-plugins voor minder veel meer CPU vreten dan Buzz-machines en dan bovendien maar 16-bit kwaliteit gebruiken, terwijl Buzz volledig floating point is, dan stel je je toch wel wat vragen.
Voor mij is die hele VST-plugin rage meer geldklopperij dan wat anders, maar dat is mijn mening maar...

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Als synthedit komt met honderden patches, vintage synth patches, surround algoritmes, dan ga ik er voor..... maar dat kost wel jaren. ..en of het dan nog grattis is...

Als je presets wilt gebruiken, koop je best een sound-module denk ik, want dan is een synth een beetje weggesmeten geld.
Surround algoritmes? Dat hoort niet echt thuis in een synth, denk ik?

niemand heeft het er hier over dat dingen als buzz enzo minder goed zijn..... de discussie ff focussen op de prijs van commerciele softsynths: FM7 kost 255 euro.....Absynth ook.... B4 kost minder dan 200 euro...virsyn tera kost 280 euro....

da's toch niet te duur? wat denk je dat de materiaal/hardware-kosten van bv een moog of een nordlead waren/zijn? en wat de verkoop-prijs daarvan is? .... i rest my case... als bv NI z'n plugins voor bv 50 euro gaat verkopen zijn ze binnen no-time failliet....zo simpel is het....of ze produceren alleen maar rotzooi omdat ze niet meer genoeg tijd kunnen investeren in de producten...

Olaf

niemand heeft het er hier over dat dingen als buzz enzo minder goed zijn..... de discussie ff focussen op de prijs van commerciele softsynths: FM7 kost 255 euro.....Absynth ook.... B4 kost minder dan 200 euro...virsyn tera kost 280 euro....

Je vergeet wel mee te rekenen dat elke nieuwe plugin altijd iets meer van je systeem vraagt. Dus moet je ook regelmatig je hardware vernieuwen...
Neem ook in gedachten dat niet elke electronische muzikant een recente monster-PC heeft staan. Reken eens uit wat iemand met een PC van 3 jaar oud moet investeren om de laatste nieuwe NI plugins te kunnen draaien.
Ook professionele audio-kaarten met low latency ASIO ondersteuning kosten redelijk wat geld, om niet te spreken van DSP kaarten...

geldt hetzelde niet voor elke nieuwe versie van synthedit? bovenstaand argument heeft imho niets met het feit of commerciele plugins/softsynths te duur zijn of niet te maken...

Olaf

??? Soft synths duur??? Volgens mij heb jij nog nooit software ontwikkeld of meegedraaid in een project dat software bouwt.

Maarrr....als jij in 2 maanden een NI product in elkaar kan draaien dan raad ik je meteen een bedrijf te starten want jij gaat dan HEEEL VEEEL geld verdienen. Jij kan gewoon met zijn tweeën dat programmeren tegen minimale kosten en iedereen vind het fantastisch want door de korte ontwikkeltijd kost het ook nog eens geen drol.......

Dream on.....Een stukje software als B4 of Kontakt gaat minimaal een jaar tijd in zitten met een heel team aan coders, designers, marketeers, managers en R&D mensen. De resultaten zijn er dan ook naar.

geldt hetzelde niet voor elke nieuwe versie van synthedit?

Momenteel niet echt...
Er komen alleen telkens wat moduletjes en bugfixes bij, maar overal is het ding eigenlijk vrij performant zelfs de geëxporteerde VST-plugins zijn verassend performant.
Om een gegronde mening te kunnen vormen over Synthedit, stel ik voor van het eens te proberen. De link staat bovenaan deze thread...

Wat vinden jullie trouwens van mijn probeersel? Het ziet er uiteraard niet uit als Pro-53 of zo, maar wat denken jullie van de sound?
De link staat ook bovenaan...
Het uiterlijk is wel nog niet volledig af, maar voor een beetje "counceling" zou ik zeer dankbaar ("biddend naar het oosten"-dankbaar) zijn...

Momenteel niet echt...
Er komen alleen telkens wat moduletjes en bugfixes bij, maar overal is het ding eigenlijk vrij performant zelfs de geëxporteerde VST-plugins zijn verassend performant.
Om een gegronde mening te kunnen vormen over Synthedit, stel ik voor van het eens te proberen. De link staat bovenaan deze thread...

waarom ga je ervan uit dat ik nog nooit goed naar synthedit heb gekeken? ;)
ik weet wel zeker dat nieuwe versies van synthedit ook de nieuwe mogelijkheden van computer-capaciteit gaan gebruiken..zo werkt het al jaren in computerland..... maargoed...doet niet ter zake...

vindt je argumentatie waarom commerciele softsynths te duur zijn behoorlijk rammelend, sterker nog, kheb nog geen enkel argument gehoord behalve dat je beweert dat de ontwikkeltijd zodanig laag is dat de softsynths voor veel minder geld verkocht kunnen worden, maw dat de winstmarge ontzettend hoog is...... en dat zijn we dus niet met elkaar eens, ik sluit me volledig aan bij wat nolet hierboven schrijft....

laten we het er dan maar op houden dat we het niet met elkaar eens zijn......anders zitten we hier over 2 weken nog elkaar proberen te overtuigen ;)

:luv:

Olaf

Back