Eigen VST plugins maken met Synthedit (OK of NOK)

de prijs van soft synth en plug ins verschilt enorm per 'maker'. sommigen zijn duur en beperkt, anderen tegenovergesteld.

Origineel geplaatst door oli303

Surround algoritmes? Dat hoort niet echt thuis in een synth, denk ik?

'synthesizer' is voor mij niet een vierkante constructie met een toetsenbord.. dat is zo oud...
'synth' is synthetische [electronische] klank opwekking en verandering. in wat voor vorm dan ook.

:)

De meeste mensen gebruiken toch gekraakte versies van Reaktor en zo... misschien maakt dat de prijs zo hoog???
Ik denk toch niet echt dat ze bij NI met tientallen mensen intensief aan een softsynth ontwikkelen... dan weet niemand niet meer wie wat aan het doen is en zou er meer tijd verloren gaan aan communicatie en planning dan aan het eigenlijke werk.
Dat ze een paar maanden aan een softsynth bezig zijn, kan ik wel aannemen. Maar dat is ook gedeeltelijk omdat ze meer moeten kijken naar welke features beter verkopen dan anderen. Een hobbyist die zelf een plugin produceert, maakt gewoon iets dat hij leuk vind, maar hoeft niet te kijken naar marketing en verkoop en zo...
Versta mij niet verkeerd. Ik vind niet dat de software die is aangehaald rotzooi is.

Normaal gezien ben ikzelf ook niet echt zo'n software-mens. Ik gebruik eigenlijk zeer zelden VSTi's. Ik gebruik enkel graag zo'n dingen als het wat karakter heeft en als ik het meer naar mijn behoeftes kan shapen, zoals Buzz of Synthedit...

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
'synthesizer' is voor mij niet een vierkante constructie met een toetsenbord.. dat is zo oud...
'synth' is synthetische [electronische] klank opwekking en verandering. in wat voor vorm dan ook.
:)
hmmm... misschien wel, maar dan is een klok-radio en een TV ook een synthesizer...
Met een "synthesizer" wordt meestal een klank-generator bedoeld. Een surround processor is een effect en heeft zelfs weinig invloed op de aard van het geluid. Het bepaalt gewoon de positionering van het geluid in een surround-omgeving... niet?

tsja, maar dan is een klank generator met een filter erin [bijv. minimoog] ook geen synthesizer.:D een filter zie ik als een verandering van het geluid, surround ook. of het nu op het gebied is van fase, freq, of tijd.

tsja, maar dan is een klank generator met een filter erin [bijv. minimoog] ook geen synthesizer.:D een filter zie ik als een verandering van het geluid, surround ook. of het nu op het gebied is van fase, freq, of tijd.
Op welke manier veranderd een surround processor de basis-golf (niet de gemiddelde amplitude)?
Een filter op een synth is wel meer dan een effect, omdat zijn verloop en envelope getriggerd word door de aanslag van een noot. De filter is een deel van de synthesizer...
Met een filter doe je aan subtractieve synthesis.
De filter heeft ook een invloed op de instrument-klank :
Draai een panfluit door een zwaar resonerende low-pass-filter met envelope en je hebt een heel ander "zeer raar" instrument. Stuur die panfluit door een surround-processor en je hebt gewoon diezelfde panfluit in surround...

als het geluid anders klinkt, is het veranderd. tenslotte is de enige echte maatstaf , hier in dit leven, ons eigen gehoor, dat voor iedereen anders is. daarom vind ik surround en wat voor effect dan ook een verandering van het geluid.

als het geluid anders klinkt, is het veranderd. tenslotte is de enige echte maatstaf , hier in dit leven, ons eigen gehoor, dat voor iedereen anders is. daarom vind ik surround en wat voor effect dan ook een verandering van het geluid.
Wat ik juist probeer te zeggen is dat het geluid niet anders klinkt. Het is net hetzelfde geluid, maar het lijkt gewoon van ergens anders te komen... Het gaat hier over hoe het wordt geïnterpreteerd door het menselijk brein.
Maar ik denk dat we wat aan het afdwalen zijn...

Mijn vraag was gewoon, wat anderen vinden van Synthedit en van mijn VSTi...

[off topic] maar als het geluid niet anders klinkt, waarom zou je dan die surround plug in nog gebruiken! Ha! loper naar a3 en schaak![einde off topic]

symsinth, reaktor maakt maar weinig uit.

de meeste mensen schrikken toch af van soft synths omdat ze denken dat hardware 'beter' klinkt terwijl dit volstrekte verbeelding is.Bij een goede compositie van een muziekstuk vallen die verschillen toch weg in het grote geheel. maar ja, [kwinkslag] als je geen goede compositie kunt maken dan moet je wel daartoe je toevlucht zoeken. IMO.

Het zit heel diep in het hoofd. stel je voor dat iedereen prachtige werken maakte met symsinth, wat volstrekt mogelijk is, waar zou de commerciele industrie dan zijn?

Laatst gewijzigd:
[off topic] maar als het geluid niet anders klinkt, waarom zou je dan die surround plug in nog gebruiken! Ha! loper naar a3 en schaak![einde off topic]

:duivels:

Omdat het geluid enkel anders wordt verdeeld over de verschillende outputs, pippo... ;)
Maar voor de mens die ernaar luistert is het nog steeds hetzelfde geluid. Alleen lijkt het van ergens anders te komen...
In theorie is een synthesizer wel mono... gewoon 1 golfvorm die word gegenereerd om een instrumentklank te vormen.
Met een surround effect kan je toch de aard van de muziek niet aanpassen?!
Je moet het vanuit het standpunt van de luisteraar bekijken die je muziek beluisterd op een mono klokradiotje, een dj-set, een tv en in een cinema... en steeds moet hij elke karakteristiek van je instrument blijven herkennen! Get it!

Laatst gewijzigd:
:smeris: hoog tijd ook; als die offtopic discussie hier nog verder gaat gaat de thread dicht heren :smeris:

Back