Drumcomputer hardware of software?

kyuss

Nieuwkomer
Ik twijfel tussen een goed softwareprogramma of gewoon 'degelijk' een groovebox of iets dergelijks.

In principe neem ik genoegen met de software (D16) maar ik ga voor gebruiksgemak en ik wil graag tijdens het opnemen kunnen draaien aan de envelope delay's e.d. Volgens mij is dit in een software prog moeilijk aangezien het midi signalen zijn..

Ik ben op zoek naar tips *D

TR 909 en TR 808. Maar dat gaat al snel veel kosten.

Anders een hardwaresampler misschien ?
Voor 350 euro heb je met een beetje zoeken al een Akai S5000 met usb kaart en 8 uitgangen.
Wil je ook kunnen prgeren dan denk ik aan akai MPC waar je eigen drumkits in kan zetten.

TR 909 en TR 808. Maar dat gaat al snel veel kosten.

Anders een hardwaresampler misschien ?
Voor 350 euro heb je met een beetje zoeken al een Akai S5000 met usb kaart en 8 uitgangen.
Wil je ook kunnen prgeren dan denk ik aan akai MPC waar je eigen drumkits in kan zetten.

pc based drum maken kan prima ik zit zelf tussen electro / breaks in ,...
stat hier een tr808/909/606=handig / div drum synths
en toch doe ik vaak snel wat schetsenb op div drum programmatjes
tot waar mn pc 1.4 gig / 1g werkgeheugen t toe laat
battery gebruik ik
drumatic
waldorf attack goed te proggen ...maar met div fx over de auxen in cubase sx toch zwaar voor mn pc
dus ask nog wat dike poly sounds ...zeta / legacy ofso erby doe merkik ...aardig wat gliching / poping
dus pc based muziek maken heeft beperkingen ...afhankelijk van je pc

nu heb ik t genoegen ...soms op te staan en wat te kwakkebollen met div hard ware app .. leuk vaak pattern based ...
met software benk meer geneigd ...blokken te bouwen ,... tracks creeren

beiden vindt leuk
asje nog niks hebt en niet te veel cash
is idd een a4000 sam,pler ...met een rm1x [perfecte sequencer ] goede keuze
beiden roind de 200 te scoren
kunje heel veel mee meteen

t gaat er om watje doe en hoe t klinkt
niet om de 909 en roland ,.../ moog spullen dieje bezit

was mn tipske
:geslaagd:

Koop een DR-660 of een R8 met de dance en electronic kaarten, dan heb je een bassiset aan 808, 909 en andere bruikbare klanken. Neem een geluidskaart met acht uitgangen en battery.

Ga dan eens kijken voor een TR-606 er bij. Bouw zo verder tot je tevreden bent.

Zelf heb ik inmiddels twee keer een Roland SPD-S.
Oei oei, en dan kan de lol pas echt beginnen. Echt waanzinnig en kun je ook gewoon drummen dus met drumstokken maar dan met 18 harde pads (en dan nog met 2 hihat-schakelaars plus drumtriggers kom je op 22).
Daar kan geen softsampler, groovebox, MPC-tje of wat dan ook tegenop.
SPD-S is een alles in een oplossing: sampler, mini-drumstel, effectprocessor (kan niet beter), MPC-tje enzo...
Alle voordelen en nadelen heb ik tegen elkaar afgewogen en het was een goede beslissing van me om voor een tweede SPD-S te gaan i.p.v een ander SP-tje of MPC.

Ik zit zelf al een hele tijd bezig met samples (in de pc) maar ben terug begonnen met drumatic vst te gebruiken, aangezien ik altijd op zoek was naar dé goede sample voor elk bepaald nummer... wat dus eigenlijk niet plezant is. Na het zien van wat filmpjes van de MFB503 had ik zoiets van: ik ga gewoon mijn drums terug zelf programmeren, dan mààk ik ze zoals ik het wil, en kan ik ze gemakkelijk terug een beetje veranderen als ik later in het lied beslis dat het toch anders moet...

Dus voorlopig software: drumatic
Maar stiekem wil ik hardware drums, gewoon, omdat het cool is :-)

Volgens mij is dit in een software prog moeilijk aangezien het midi signalen zijn..

Ligt eraan wat voor sequencer prog je gebruikt. In Cubase kan dat allemaal met automation. Zelf ben ik voor hardware. Waarom? Gewoon omdat het beter klinkt.;)

Volgens mij is dit in een software prog moeilijk aangezien het midi signalen zijn..

Da's in software juist makkelijker. Je klikt op je knopje en kiest MIDI learn, wiebelt even met de draaiknop of schuif op je MIDI-controller, en ze zijn aan elkaar gelinkt - draaien op je controller resulteert in draaien op je scherm.

Bij hardware mag je over het algemeen gelijk in de handleiding duiken en gaan lezen over sysex, cc en nrpn. Nu is dat ook wel makkelijk als je iets als een Behringer BCR hebt - die heeft een Learn-modus, maar of elke parameter die je wil wijzigen ondersteund wordt, da's nog maar de vraag - zeker bij oudere apparatuur.

Overigens, bij een sample-based machine kun je draaien aan dingetjes vergeten. Je hebt 1 klaargestoomde, gebakken en geharde 909 kick. Langere decay? Pech - tenzij er een interne volume-envelope kan worden gebruikt.

Ik ben op zoek naar tips *D

http://www.novationmusic.com/products/midi_control/nocturn/

Je zei al D16; in Drumazon zit bovenin een vakje met MIDI LEARN PARAMETER. Je klikt de schuif even naar rechts zodat het lampje brandt, klikt dan op iets als mid tom level, en wiebelt even met de knop van je controller die je daar aan toe wil wijzen. Klaar. Wil je dat in Cubase opnemen, dan mag je gaan lezen over automation lanes en zo.

Hey allemaal bedankt voor de goede tips! Wel moeilijk ineens...dacht dat de 303 of 505 wel een mooie middenweg was en niet te moeilijk...maar er zijn er die daar anders over denken dus.

Ik neem mijn muziek op via een Toneport van Line 6 in Cubase. Ik heb een MS2000 synth en Alesis controlpad waar ik EZdrummer mee aanstuur. Dus realistische drums inspelen lukt me wel. Ik zoek nu iets waar ik lange riffs mee kan maken; house techno wat dan ook

Ik heb eens DRUMAZON gebruikt en die vond ik goed klinken maar mijn probleem was: Ik wilde in cubase beginnen met opnemen en tegelijkertijd in drumazon pielen met de knoppen en verschillende patronen. Ik kwam er niet uit en bedacht me dat het wellicht makkelijker was om toch voor 150,- maar een 2ehands TR303 aan te schaffen en zo te gaan klooien.

Ik wilde in cubase beginnen met opnemen en tegelijkertijd in drumazon pielen met de knoppen en verschillende patronen. Dus dit is wél mogelijk met die 'automation lanes' begrijp ik. En freaken met een TR303 en opnemen is dus beperkter?

Laatst gewijzigd:
TR-303? MC bedoel je? :-)
Zou ik niet doen, ga dan voor een pure drumcomputer of een Korg Electribe, die zijn ook leuk (ER-1 is volgens mij de drumvariant). De RM1x van Yamaha is ook erg leuk, maar de drumsounds vind ik zelf niet zo geweldig.

Wel moeilijk ineens...dacht dat de 303 of 505 wel een mooie middenweg was en niet te moeilijk...maar er zijn er die daar anders over denken dus.
Kijk voor een MC-307. De MC-303 is niet echt netjes met MIDI en de 307 heeft alle geluiden van de 505 maar in een kleinere verpakking.

Ik heb eens DRUMAZON gebruikt en die vond ik goed klinken maar mijn probleem was: Ik wilde in cubase beginnen met opnemen en tegelijkertijd in drumazon pielen met de knoppen en verschillende patronen.
Drumazon, Nepheton en Phoscyon hebben 2 modussen, maar in de trial van de drummachines kun je ze alleen maar op de tweede modus gebruiken.

Modus 1:
Je kunt het ding gewoon als een "domme" (drum)synth gebruiken en alle noten zelf inspelen. Dus, 4 kicks worden 4 aparte MIDI-noten van de C1 op je toetsenbord. Da's makkelijk.

Modus 2:
Je kunt het ding ook als patronen-bak gebruiken. 1 MIDI-noot wordt dan gebruikt om aan te geven welk patroon uitgekozen moet worden. Druk je dus een keer op de laagste C, dan kiest 'ie het eerste patroon. Vind je het na 4 of 8 maten wel genoeg, dan pak je het tweede patroon wat je bijv. op C#1 hebt neergezet. Hiervoor moet de optie "internal sequencer" worden aangezet.

Je bent dan op het toetsenbord alleen bezig met het wisselen van patronen in plaats van elke keer weer die 4 maten van MIDI-nootjes te kopieren.

Een MC-303/505/307 gebruik je in combinatie met een softwarepakket vaak op de eerste manier. Het kan ook op de tweede, maar dan moet je het MIDI-commando naar het ding sturen wat de volgende sequence pakt (program change). Dat is niet zo makkelijk.

Ik wilde in cubase beginnen met opnemen en tegelijkertijd in drumazon pielen met de knoppen en verschillende patronen. Dus dit is wél mogelijk met die 'automation lanes' begrijp ik.

Je hebt al een MS-2000. Probeer daar mee eens de beschrijving van MIDI learn te volgen die ik je heb gegeven en kijk of je het knopje van de cutoff op de MS toe kan wijzen aan het volume-knopje van de snaredrum. Dit werkt al in de trial-versie.

Automation gebruik je als je bijvoorbeeld precies over de duur van 4 maten het volume van de snare-drum omhoog wil laten gaan van 0 tot maximaal. Dat kun je dan intekenen. Je krijgt er ook mee te maken als je je getweak wil opnemen.

En freaken met een TR303 en opnemen is dus beperkter?
MC-303 dus - ja. De basdrum die daar in zit is een sample. Je kunt er wel een beetje mee doen, maar niet veel. Bij een drumsynth zoals de Drumazon kun je de lengte, toonhoogte, "click" en alles van de kick instellen wat je op een authentieke TR-909 ook kan.

Bij een Novation Drumstation is dat ook, maar die kun je dus ook weer alleen maar als geluidsmodule gebruiken. Is wel een leuk ding, overigens, en niet meer zo duur. Je komt er toch wel voor zo'n

MC-303 dus - ja. De basdrum die daar in zit is een sample. Je kunt er wel een beetje mee doen, maar niet veel.

Voor betere, tweakbare drums zou ik inderdaad geen MC303 kopen. Ik heb de MC303, het is een echte tank! Ik doe hem nooit weg, omdat er zo karakteristieke roland 80s 90s geluiden inzitten, die ik soms wel eens wil gebruiken. Maar eigenlijk is het voor de rest echt niks de moeite om te kopen. Die geluiden gebruik ik eigenlijk zelden, maar ach, het is maar dat ik er toch niet veel zou voor krijgen dat ik hem zowiezo al niet weg zou doen...

Het heeft iets nostalgisch, maar niet zoals bv een JUNO 60 ook iets nostalgisch heeft, eerder 'top 40 foute kleren kapsels en danspasjes' - nostalgie.

Kijk nu eens naar die MFB 503. Dat ding kost geen drol.

Kijk eens naar de Vermona drumbak, of de MFB 502, of drumbakken van JOMOX. Of oude tr's... ik denk dat het bij Thom zijn muziek vooral veel verschillende dingen zijn samen. Mits wat goede nabewerking mss toch een MC, daar zitten al een massa samples in... maar dan kan je evengoed op internet drumsamples zoeken en het zo doen.

Prachtig...

In de studio maakt Radiohead gebruik van zeker één tr909. Dat zie je hier bijvoorbeeld.

Thx,

Wat doet doet Greenwood. Je hoort de hihat beat, maar daarvoor maakt hij een synth achtige sound...is dat de 909?

Als ik qua sound iets zoek in de richting van Radiohead weten jullie wat ik dan bedoel?

Drumcomputers zijn er in verassend weinig uitvoeringen:

- (virtueel) analoog (808, 909, MFB, Drumstation, ER-1, Machinedrum, uTonic)
- groovebox (sample-based emulaties van bovenstaand, erg genre-gericht)
- realistisch, sample-based (waarbij de "electronische" kits een toevoeging maar geen hoofdzaak zijn).

Wat je hoort klinkt alsof 't door een gewone drummer is gedaan (brush snare, denk ik) met een klein beetje synthetisch (de kick) erdoor. Er zijn geen Aphex Twin/Radiohead-drumbakken, dus je mag zelf aan de slag. NI Battery is hier prima voor; grote keuze en mix- en match is supermakkelijk. Je mist dan wel de sequencer die er in de D16-bakken zit.

Da's zijn kameraad die op een - ik denk - nord staat te pielen. Of de gitaarkerel die wat strums door een obscuur effectpedaal haalt. De 909 doet hier enkel de Kick, de hihats en de rimshot.

Zalig, die scotch mist versies... Ik droom helemaal weg.

Se7en, je hebt helemaal gelijk. Yoozer, je bent helemaal duidelijk.

Aangezien ik nu een beetje gek van de hele situatie wordt wil ik wat knopen doorhakken. Realistisch geluid heb ik, speel ik live in dus valt af. Groovebox is een optie maar wordt afgeraden door de beperking van de sound. Virtueel analoog zou het moeten zijn.

Zoals ik al zei: drumazon heb en is klanktechnisch prima. Misschien moet ik hiermee meer gaan doen. Is dit midi aanstuurbaar met een behringer apparaatje eventueel?

Wat nog steeds mijn voorlopige doel is: vrij simpele maar strakke beats maken waar ik in kan tweaken en constant in kan aanpassen (partijen toevoegen, verwijderen etc.) Denk Radiohead; maar vrij eenvoudig.

Kortom: wat heb ik nodig als ik dit met de D16 wil uitvoeren? :)

SORRY voor de beginnerspraat hier heren, maar bedankt !

Back