Wel moeilijk ineens...dacht dat de 303 of 505 wel een mooie middenweg was en niet te moeilijk...maar er zijn er die daar anders over denken dus.
Kijk voor een MC-307. De MC-303 is niet echt netjes met MIDI en de 307 heeft alle geluiden van de 505 maar in een kleinere verpakking.
Ik heb eens DRUMAZON gebruikt en die vond ik goed klinken maar mijn probleem was: Ik wilde in cubase beginnen met opnemen en tegelijkertijd in drumazon pielen met de knoppen en verschillende patronen.
Drumazon, Nepheton en Phoscyon hebben 2 modussen, maar in de trial van de drummachines kun je ze alleen maar op de tweede modus gebruiken.
Modus 1:
Je kunt het ding gewoon als een "domme" (drum)synth gebruiken en alle noten zelf inspelen. Dus, 4 kicks worden 4 aparte MIDI-noten van de C1 op je toetsenbord. Da's makkelijk.
Modus 2:
Je kunt het ding ook als patronen-bak gebruiken. 1 MIDI-noot wordt dan gebruikt om aan te geven welk patroon uitgekozen moet worden. Druk je dus een keer op de laagste C, dan kiest 'ie het eerste patroon. Vind je het na 4 of 8 maten wel genoeg, dan pak je het tweede patroon wat je bijv. op C#1 hebt neergezet. Hiervoor moet de optie "internal sequencer" worden aangezet.
Je bent dan op het toetsenbord alleen bezig met het wisselen van patronen in plaats van elke keer weer die 4 maten van MIDI-nootjes te kopieren.
Een MC-303/505/307 gebruik je in combinatie met een softwarepakket vaak op de eerste manier. Het kan ook op de tweede, maar dan moet je het MIDI-commando naar het ding sturen wat de volgende sequence pakt (program change). Dat is niet zo makkelijk.
Ik wilde in cubase beginnen met opnemen en tegelijkertijd in drumazon pielen met de knoppen en verschillende patronen. Dus dit is wél mogelijk met die 'automation lanes' begrijp ik.
Je hebt al een MS-2000. Probeer daar mee eens de beschrijving van MIDI learn te volgen die ik je heb gegeven en kijk of je het knopje van de cutoff op de MS toe kan wijzen aan het volume-knopje van de snaredrum. Dit werkt al in de trial-versie.
Automation gebruik je als je bijvoorbeeld precies over de duur van 4 maten het volume van de snare-drum omhoog wil laten gaan van 0 tot maximaal. Dat kun je dan intekenen. Je krijgt er ook mee te maken als je je getweak wil opnemen.
En freaken met een TR303 en opnemen is dus beperkter?
MC-303 dus - ja. De basdrum die daar in zit is een sample. Je kunt er wel een beetje mee doen, maar niet veel. Bij een drumsynth zoals de Drumazon kun je de lengte, toonhoogte, "click" en alles van de kick instellen wat je op een authentieke TR-909 ook kan.
Bij een Novation Drumstation is dat ook, maar die kun je dus ook weer alleen maar als geluidsmodule gebruiken. Is wel een leuk ding, overigens, en niet meer zo duur. Je komt er toch wel voor zo'n