Ik ken het probleem. Ik heb ook het afgelopen half jaar veel zitten tobben over hoe ik al m'n zooi moet aansluiten. Ik heb ook wat oudere bakken en je wilt het natuurlijk zo aansluiten dat je het niet te vaak hoeft aan te passen en dat je niet elke keer achter je gear moet kruipen, als dat al mogelijk is.
Ik heb het als volgt gedaan:
Audio
Alle synth outputs gaan naar de bovenste (achter)rij van mijn audiopatchbay zoals in het overzicht hierboven. Alle mixerinputs gaan naar de onderste (achter)rij van de patchbay.
Vanuit de mixer gaan 4 fx sends naar de ingangen van m'n FX, de outs daarvan gaan ook naar de patchbay. Daarmee is de patchbay vol.
Op deze manier kan ik elk gewenste output naar 1 van de 16 inputs van m'n mixer sturen. Tevens kan ik elk gewenst effect over een van de synths gooien. Ik heb geen returns op m'n mixer, dus de output van de Fx moet ik op 1 van de 16 inputs patchen. beetje jammer, maar niet echt erg. Vaak wil je het toch op een van de kanalen hebben, want dan heb je meer controle over je FX kanaal.
Voor m'n 909 en 808 heb ik een aparte submixer om te oversturen en EQ etc. Deze mixer gaat stereo naar de patchbay
Midi
Ik wil natuurlijk alles met alles aan kunnen sturen. Dat gaat niet zomaar, maar wel bijna. M'n midi patchbay (kawai mav8 ) heeft 4 ins en 8 outs. Op de ins heb ik de outs van m'n mpc, pc, doepfer maq16/3 en midikeyboard. De vierde input zit aan de voorkant, dus die kan ik makkelijk wijzigen, mocht dat nodig zijn.
De outs zijn allemaal kleine daisychains. Hierbij moet je goed nadenken welke dingen je vaak samen gebruikt. Het komt natuurlijk wel eens voor dat je een synth moet aanzetten, alleen maar zodat het midisignaal wordt doorgestuurd.
1 van de midi outs gaat naar een sync box. Deze heeft twee outs, waarvan er 1 naar de 202 gaat. Deze heeft ook weer twee outs. Zo kan ik de 303, 606 en 808 via sync mee laten lopen.
Verder gebruik ik m'n teebee om (evt) m'n ms20 en 101 via midi aan te kunnen sturen, aangezien de teebee midi signaal omzet naar 4x cv/gate signaal. De overige twee outs kan ik gebruiken als modulators voor m'n ms20.
Daarbij komt nog eens dat ik al m'n zooi redelijk ver van de muur heb staan (min 50cm). Zo kan ik achter al m'n gear kruipen om kabels om te gooien, mocht dat nodig zijn. Gelukkig hoeft dit niet al te vaak, want ik heb het nu wel behoorlijk flexibel aangesloten. Ooit komt er wellicht nog wel een extra audio patchbay bij, maar dat zien we dan wel. Ik ben nu wel tevreden voorlopig!
En dit was het verhaal achter deze plaat: