studio set up maken en wat daarbij nodig is.

miketrix

Nieuwkomer
kan iemand mij helpen om mijn studio aan de gang te krijgen?
ik heb aardig wat synths en drumcomputers een mixer en een computer met rme geluidskaart en wat analoge bakken.

de puzzel is te groot en mijn brein te klein om dit alles te doorgronden ik wil gewoon gaan opnemen en alles soepel laten meelopen met de pc.

de lijst met wat ik precies heb kun je zo krijgen als er tenminste iemand reageert die me kan helpen.

alvast bedankt=)

Er zijn veel behulpzame mensen hier op het forum, maar ik ben bang dat je op deze vraag weinig nuttige respons krijgt...
Als je specifiek aangeeft tegen welke problemen je aanloopt, dan krijg je ook een specifiek antwoord (of je wordt doorverwezen maar een toepasselijk draadje). Mocht je helemaal niet weten waar te beginnen, dan stel ik voor dat ik al je zooi kom ophalen en dan bouw ik je studio in mijn huis en dan kan je (op afspraak) af en toe langskomen om muziek te maken}:|

Domme vraag misschien: hoe deed je dit vroeger dan? Of nog nooit alles aan de computer aangesloten? :confused:

Maar in principe verbind je de line-outs van al je apparatuur (inclusief geluidskaart) met je mixer, plus een verbinding mixer => line-in van geluidskaart (voor opnamen). Wat midi betreft kun je een chain maken, waarbij je alles via midi-thru's doorlust, beginnend en eindigend met je geluidskaart. Maar zonder uitleg van wat je precies bedoelt met 'opnemen' (alleen audio, of ook midi?) en 'alles soepel laten meelopen' (via midi?) wordt het lastig specifieker te zijn... (gearlijstje zou ook helpen)

Als ik het zo lees heb je waarschijnlijk meerdere midi poorten nodig, of een midi patchbay. Wellicht heb je zoveel in- en outputs dat ook een audio patchbay wel handig kan zijn.

Je zal sowieso even wat meer info moeten geven voordat mensen je kunnen helpen. Wat heb je staan? Wat wil je ermee doen? Wat lukt wel/niet?

Om je een beetje op weg te helpen heb je hier een plaatje van de setup van forumlid Napole0n, waar in je een midi patchbay, audio patchbay en flink wat synth, fx en een mixer ziet. Wellicht dat dit je alvast wat meer duidelijkheid geeft!

attachment.php

Het antwoord is gestructureerd aanpakken.

Sluit eerst eens 1 apparaat aan, kijk hoe je daarmee uit de voeten komt in je setup. Bedenk je of je op die manier prettig werkt en vul je setup aan tot je het gevoel hebt dat je de voor jou ideale situatie hebt bereikt.

Het begint met je apparatuur aansluiten op je audio interface, maar ik kan je beloven dat je nog veel zult omprikken voor je jouw fijnste setup hebt gevonden. :)

...Om je een beetje op weg te helpen heb je hier een plaatje van de setup van forumlid Napole0n...
Ik weet niet of dit plaatje nu het beste voorbeeld is om mee te 'starten', maar het uittekenen van je setup (op papier) is wel erg handig om de (on)mogelijkheden en gedachten te kunnen ordenen.

bedankt tot dusver.

die grafiek is zeker wel handig.
en ik weet ook dat ik nog tegen veel knopen aan zal lopen.
ik heb een hele kitlist die afkomstig is uit een veel grotere studio dit is ongeveer 1 derde deel, ik heb natuurlijk wel wat dingen aan moeten kopen om alles een beetje draaiende te krijgen, ik ben nooit de techneut geweest in de studio weet er wel wat van hoor maar een complexe studio optimaal draaiende krijgen is toch andere koek.
door mindere omstandig heden zijn we uit elkaar gegaan en ik heb mijn deel meegenomen.

kitlist is tot nu toe

mixer 24/8
unitor 8mk1 zonder driver werkt dus nog niet.daarom ook nog een opcode 8/8
effecten module
2 midi sound modules
6 midi synths
3 midi drummachines
1 akai sampler mpc2000xl ook midi natuurlijk
sh 101
tb 303 met midiconverter
tr 606
modulaire synth met een mpu101 voor midi aansturing.
korg ms 10 filterbak
en roland vocoder filterbak

een pc die snel en zwaar genoeg is.
software cubase sx3 en wat plug ins
een rme geluidskaart.

kabels zowel midi als audio genoeg.

wat ik binnenkort nog moet halen is een patchbay en een compressor dan ben ik voorlopig klaar denk ik.

ik hoop dat het voor jullie nu wat duidelijker is.

ben al een tijdje gewoon wat aan het experimenteren met al deze losse dingen en wat aan het syncen geweest en ook midi werkt opzich wel maar alles combineren is het probleem, en dan ook nog opnemen op harde schijf.
ik heb geen haast maar wat hulp komt goed vanpas.=)

Als ik het zo lees heb je waarschijnlijk meerdere midi poorten nodig, of een midi patchbay. Wellicht heb je zoveel in- en outputs dat ook een audio patchbay wel handig kan zijn.

Je zal sowieso even wat meer info moeten geven voordat mensen je kunnen helpen. Wat heb je staan? Wat wil je ermee doen? Wat lukt wel/niet?

Om je een beetje op weg te helpen heb je hier een plaatje van de setup van forumlid Napole0n, waar in je een midi patchbay, audio patchbay en flink wat synth, fx en een mixer ziet. Wellicht dat dit je alvast wat meer duidelijkheid geeft!

attachment.php
kijk dat is nou nog eens een duidelijke uitleg

ik hoop dat het voor jullie nu wat duidelijker is.

Yep! Maar heb je al geprobeerd je hele setup uit te tekenen zoals hierboven? Want als je dat doet, dan kom je bij specifieke knelpunten uit; anders kan ik in ieder geval weinig toevoegen...

Ik ken het probleem. Ik heb ook het afgelopen half jaar veel zitten tobben over hoe ik al m'n zooi moet aansluiten. Ik heb ook wat oudere bakken en je wilt het natuurlijk zo aansluiten dat je het niet te vaak hoeft aan te passen en dat je niet elke keer achter je gear moet kruipen, als dat al mogelijk is.

Ik heb het als volgt gedaan:

Audio
Alle synth outputs gaan naar de bovenste (achter)rij van mijn audiopatchbay zoals in het overzicht hierboven. Alle mixerinputs gaan naar de onderste (achter)rij van de patchbay.
Vanuit de mixer gaan 4 fx sends naar de ingangen van m'n FX, de outs daarvan gaan ook naar de patchbay. Daarmee is de patchbay vol.

Op deze manier kan ik elk gewenste output naar 1 van de 16 inputs van m'n mixer sturen. Tevens kan ik elk gewenst effect over een van de synths gooien. Ik heb geen returns op m'n mixer, dus de output van de Fx moet ik op 1 van de 16 inputs patchen. beetje jammer, maar niet echt erg. Vaak wil je het toch op een van de kanalen hebben, want dan heb je meer controle over je FX kanaal.

Voor m'n 909 en 808 heb ik een aparte submixer om te oversturen en EQ etc. Deze mixer gaat stereo naar de patchbay

Midi
Ik wil natuurlijk alles met alles aan kunnen sturen. Dat gaat niet zomaar, maar wel bijna. M'n midi patchbay (kawai mav8 ) heeft 4 ins en 8 outs. Op de ins heb ik de outs van m'n mpc, pc, doepfer maq16/3 en midikeyboard. De vierde input zit aan de voorkant, dus die kan ik makkelijk wijzigen, mocht dat nodig zijn.
De outs zijn allemaal kleine daisychains. Hierbij moet je goed nadenken welke dingen je vaak samen gebruikt. Het komt natuurlijk wel eens voor dat je een synth moet aanzetten, alleen maar zodat het midisignaal wordt doorgestuurd.
1 van de midi outs gaat naar een sync box. Deze heeft twee outs, waarvan er 1 naar de 202 gaat. Deze heeft ook weer twee outs. Zo kan ik de 303, 606 en 808 via sync mee laten lopen.

Verder gebruik ik m'n teebee om (evt) m'n ms20 en 101 via midi aan te kunnen sturen, aangezien de teebee midi signaal omzet naar 4x cv/gate signaal. De overige twee outs kan ik gebruiken als modulators voor m'n ms20.

Daarbij komt nog eens dat ik al m'n zooi redelijk ver van de muur heb staan (min 50cm). Zo kan ik achter al m'n gear kruipen om kabels om te gooien, mocht dat nodig zijn. Gelukkig hoeft dit niet al te vaak, want ik heb het nu wel behoorlijk flexibel aangesloten. Ooit komt er wellicht nog wel een extra audio patchbay bij, maar dat zien we dan wel. Ik ben nu wel tevreden voorlopig!

En dit was het verhaal achter deze plaat:

attachment.php

Laatst gewijzigd:
thx monotron hier kan ik wat mee.
leuk plaatje trouwens,altijd mooi om te zien wat mensen aan het doen zijn en dan vooral met vintagesynths natuurlijk.
groet mike

Back