De Ringmod thread - wat kun je er mee? welke fx? synthese?

bikkel

Everything is on the One
Ik kom ringmodulators eigenlijk in twee gedaantes tegen, namelijk losse gitaarpedaaltjes of emulaties in multiFX en als modulatietype in modulaire of (virtueel) analoge synthesizers.

Zo heb ik de mogelijkheid tot ringmod in mijn ESQ-1 en had ik er een in een CZ-3000, waar ik eigenlijk een beetje naar aan het gissen ben wat ik daar nou praktisch allemaal voor dingen mee kan doen. Ik moet zeggen dat het effect bij de ESQ-1 een beetje tam is vergeleken met de CZ-3000 of wat ik wel eens hoor bij ringmod effecten.

Het lijkt allemaal heel erg op FM, moet ik dan ook in bepaalde frequentieverhoudingen denken? En als effect heeft de ringmod een vaste frequentie, is dat dan eigenlijk niet slecht?

Ik zie ook een aantal pedalen met ringmod voorbij komen, van een eurootje of 75 tot 300 nieuw (Moog), het lijkt me wel interessant maar waar moet ik op letten?

heej die patat met heeft het mij eens goed uit gelegd, alleen ik ben het weer vergeten :D

ik kwam ook iets tegen over passieve ringmods, wat het verschil is tussen actieve en passieve?? geen idee.....

Leuk topic wel!

Ik vind het zelf niet op FM lijken, hoewel het alle 2 metalig kan klinken

De leukste RingModulator die ik ken zit op de NordLead. Je kan hem gebruiken met een vaste frequentie, dan geeft'ie een soort vervorming, maar vooral vervreemding. Zaak is dan de OscMix zo in te stellen dat de vervreemding niet a-musikaal wordt.
Gebruik je hem met een aan het keyboard gerelateerde frequentie, dan geeft'ie extra frequenties in het geluid, die nog leuk te stemmen zijn ook. Een leuk sub octaafje is zo in elkaar gezet, maar stemmingen in kwinten is ook perfect.
Dit heeft alleen maar zin als de RingMod voor het filter en amp-uit zit. Bij de NordLead zit'ie dan ook in het Oscillator deel. Dit effect geplaatst in een Performance kan een bijzonder effect geven, vooral als de ModEnv op de Osc2 frequentie gebruikt wordt.

Wout

Laatst gewijzigd:
Het lijkt allemaal heel erg op FM, moet ik dan ook in bepaalde frequentieverhoudingen denken?
Het is AM (inderdaad, van de radio) en frequenties - frequentieverschillen - spelen een rol. Als je 2 oscillators een klein beetje ten opzichte van elkaar verstemt krijg je hetzelfde effect als een langzame LFO op de VCA.

De CS80 heeft overigens ook een erg leuke ringmod - even op Youtube zoeken naar Vangelis als die over z'n CS bezig is.

het lijkt me wel interessant maar waar moet ik op letten?
Als je het nu moeilijk vindt om een muzikale toepassing te vinden denk ik niet dat zo'n pedaaltje een hoop gaat helpen. Het blijft toch iets aparts.

Het lijkt volstrekt niet op AM. (Amplitude Modulatie).
Wat je met een ringmodulator krijgt zijn extra frequenties die de som of het verschil van de twee aangeboden frequenties zijn. Dit kan leiden tot zeer amuzikale klanken (metaalachtig b.v.) of muzikaal zinvolle klanken indien de aangeboden frequenties b.v. een octaaf verschillen. Het AM-achtige treedt inderdaad op bij zeer geringe verschillen in frequentie van de twee aangeboden frequenties. Wordt het verschil groter dan wordt het resulterende geluid almaar moeilijker voorspelbaar.

Je hebt gelijk,
maar ook weer niet...

Je had het woord "volstrekt" moeten weglaten.
Technisch is het misschien volstrekt anders maar het is wel degelijk mogelijk met een VCA Ringmodulator achtige klanken te maken.

Mijn persoonlijke toevoeging daaraan: ik vind juist de settings waarbij beide frequenties harmonisch dicht bij elkaar liggen erg interessant. Oftewel: kwinten, tertsen, en octaven en misschien een beetje detunen...die werken erg goed voor mij.

Bij RingMoulatie en AmplitudeModulatie ontstaan bij beide de verschil en de som frequenties, alleen de Carrier frequentie is bij AmplitudeModulatie nog aanwezig en bij RingModulatie niet meer.
Eigenlijk wordt bij beide, maar ook FM, de twee frequenties met elkaar vermenigvuldigd.
Twee Oscillatoren, die een klein beetje ontstemd zijn en worden opgeteld (mixertje), dat heet 'beating'.

Wout

... Mijn persoonlijke toevoeging daaraan: ik vind juist de settings waarbij beide frequenties harmonisch dicht bij elkaar liggen erg interessant. Oftewel: kwinten, tertsen, en octaven en misschien een beetje detunen...die werken erg goed voor mij.
Dat is voor mij ook de beste methode om met RingModulatie om te gaan :)

Met zulke instellingen heb ik eens een melodietje gemaakt dat oploopt en tegelijk daalt, erwijl het geluid eigenlijk mono is en er op de toetsen alleen stijgend gespeeld wordt :)
Zal het eens weer opzoeken.

Wout

Mat,ik had '"volstrekt" weg moeten laten, je hebt gelijk. Het is idd mogelijk met een VCA en twee oscillatoren in sommige gevallen in de buurt van een ringmodulator te komen. Blijft staan dat een ""echte" ringmodulator een palet aan klanken voortbrengt waar geen gemoduleerde VCA aan kan tippen.

Wat die harmonisch dicht bij elkaar liggende klanken betreft heb je helemaal gelijk. Som en verschil van deze frequenties zijn harmonischen van 1 van de aangeboden frequenties. (als ik het uit m;n hoofd mag doen, het is al laat en ben moe)

Ik heb zelf de moogerfooger mf102&cp251 controlunit en daar zit pas geluid in. Maar vermona heeft ook een hel goeie ringmodulator. Beide zijn CV bestuurbaar. Electro harmonix heeft de frequency analizer(ook leuk) maar die heeft geen LFO(dus alleen cleane ringmodulatie). Eowave heeft er ook een(ringbug) maar die wordt niet meer gebouwd. Maar als effect vind ik ringmodulatie een van de heftigste syntheffecten(samen met de filters):D Oh ja heel belangrijk altijd analoog nemen want digitaal klinkt als een natte kartonne doos(lijkt erop maar klinkt kut)

Technisch is het misschien volstrekt anders maar het is wel degelijk mogelijk met een VCA Ringmodulator achtige klanken te maken.
idd, dat kan:

attachment.php

L = LEVEL
S = SIGNAL
O = OUTPUT

OSC-1 = audio
OSC-2 = omhullende

Attachments

• ringmodvca.gif
    ringmodvca.gif
    5,4 KB · Bekeken: 178
VCA en Ringmod liggen dicht bij mekaar.
Het is vaak gewoon een 4 quadrant multiplier.
Meestal kan je deze zowel als ringmod als vca gebruiken (wiard,blacet,motm)

De leukste RingModulator die ik ken zit op de NordLead. Je kan hem gebruiken met een vaste frequentie, dan geeft'ie een soort vervorming, maar vooral vervreemding. Zaak is dan de OscMix zo in te stellen dat de vervreemding niet a-musikaal wordt.
Gebruik je hem met een aan het keyboard gerelateerde frequentie, dan geeft'ie extra frequenties in het geluid, die nog leuk te stemmen zijn ook. Een leuk sub octaafje is zo in elkaar gezet, maar stemmingen in kwinten is ook perfect.
Dit heeft alleen maar zin als de RingMod voor het filter en amp-uit zit. Bij de NordLead zit'ie dan ook in het Oscillator deel.

Dit effect geplaatst in een Performance kan een bijzonder effect geven, vooral als de ModEnv op de Osc2 frequentie gebruikt wordt.

Wout

ff reageren opt laatste
idd asje een vd inputs van een ring mod. dus moduleert door er een envelope top los te laten ...zodat ie curve krijgt
en pas na een paar seconde op de juiste ge tunde frequentie komt kan heeel heftig werken

wout welke nordlead hebjet over ....
ik heb nord 12/2 gehad zat er op een 2 een ring mod...?

ik denk wel dat er byster veel verschil kan zitten tussen
diverse soorten ring mods ...er zitten ring mods hier [thuis] in mn cs30 heel lekker istie ,...erg afhankelijk hoejem bespeelt twee uit mekaar liggende
frequenties pakken en de een moduleren mn sequencertje geeft heerlijke - soms voice alike efx ....

zoon moog ring mod pedal daar zitten wat xtra parts in / op das klank bepalen ...lijkt me ook een erg goed e...

dat schemaatje van hiltree kost idd een tientje afhankelijk welke travos,
je neemt
vraag pata met maar ....er zijn bepaalde travos die hebben een ? beter bereik / vermogen ofso ?
ik heb hier dus een printje met die schakeling erop egt bruut raw viese sound verkrijgbaar ...............:halleluja
dank nogmaals patatje met

dus bikkel maakt datr hiltree schemaatje zou ik zeggen kost niet veel

en prop ter bv een van de stereo out van je esq ...bv in
en aan de andere kant een ...andere kale synth ...osc wave form
en idd niet filteren voor de ring mod ...ding mag best over stuurd worden ...

jammer dat bv mn mono poly synth er niet een heeft .......:stupid

VCA en Ringmod liggen dicht bij mekaar.
Het is vaak gewoon een 4 quadrant multiplier.
Meestal kan je deze zowel als ringmod als vca gebruiken (wiard,blacet,motm)

dat gaat op voor een modulair ..
alhoewel ask naar mn cs30 kijk zit de ring mod ook int vak geplaatst van de vca 2 knop ernaast mod depth
dus ook va modulation ...
hmmmmm

op de cs30 kan ik kiezen wat mn carroiier is uit vco 1
en lfo
dat laatse lfo levert vette dingen op want ik kan de timming vd lfo moduleren met een vd 5 envelopes leuke fx krijgje dan stygende timings lijn van de lfo
en in de andere input vd ring mod. zit wat ik uit vcf 2 krijg ; kan van alles zijn ...bv vco 2 [...audio in vco 1 ya name it ]

cs30 rule s
ksnap datje er tertsen enso mee kan maken ...maar ik vindt t byzonder geschikt om er " out of space " sound mee te maken ...stemmeen metalic voices is mogelijk

Back