Raar probleem met MKS30

Monza

Ingeburgerd
Vorige week een tweedehands gekochte MKS30 binnengekregen. En die deed het - ondanks toezegging van eerdere eigenaar - het niet goed: geen geluid en gen reactie op midi en dan ineens na een paar minuten op tilt: midilampje constant aan, tonen die blijven hangen...

Tot zover denk je: jammer, terugsturen, geld terug of repareren. Vanavond sloot ik hem voor alle zekerheid nog eens aan. Alleen keyboard op de midi-ingang en via koptelefoon uit. En wie schetst mijn verbazing: hij doet het prima, geen enkel probleem. Maar toe ik de midi via het systeem aansloot: weer geen geluid. En ook met midi via het keyboard en geluid via de mengtafel: geen midireactie en geen geluid.

Wat zou dat kunnen zijn? Iets met de aarde van de MKS (er zit standaard een tweepolige stekker aan)?

Heel raar: ik heb flink wat spul aangesloten maar zoiets nog nooit eerder gehad. Ook de andere MKS30 die ik heb heeft dit niet... Wie heeft raad?

Groet,
Mza

en heb je daarna weer geprobeerd met koptelefoon en keyboard? ik bedoel: zit er misschien iets los dat toevallig op even op zijn plek zat, of is het elke keer als je dit zo wisselt, dat het met keyboard en koptelefoon goed gaat en anders niet?
en heb je de 2 wijzigingen (keyboard naar midi systeem en koptelefoon naar mengtafel) gelijktijdig uitgevoerd, of 1 voor 1? moet het echt aan deze TWEE voorwaarden voldoen, of kan je het probleem terugbrengen naar ofwel de audio uitgang, ofwel de midi.
als je midi en audio tegelijkertijd gewisseld hebt, zou ik denken dat het logischerwijs iets met de audio out zou moeten zijn die sluiting maakt of zo.

even openmaken, met de stekker eruit, en kijken of er misschien een chip of connectorkan worden aangedrukt al gepobeerd?
succes.

Nee, audio out OF midi in, of allebei natuurlijk. Het moet dus TENMINSTE aan één van de voorwaarden voldoen

Heb je MIDI in en MIDI uit tegelijk aangesloten of alleen MIDI in? Mijn JX3P is nogal gevoelig voor MIDI loops. Dan is -ie bijv alleen 3 noten polyfoon en blijven noten hangen.

Dat kan niet bij de MKS30 - die heeft alleen midi in en thru, geen out. Ik ga hem binnenkort maar eens openschroeven...

Dank in ieder geval voor de suggesties...

ik heb een soortgelijk probleem met mijn jx3p

ik heb een midi-uitbreidingssetje ingebouwd en denk dat het daar aan ligt... in eerste instantie doet ie t goed en na wat spelen slaat ie op tilt, noten blijfen hangen en willekeurige lampjes gaan aan.
ik ga ergens volgende week de midikit eruit halen en de originele eprom erin terug zetten, ik hoop dat ie t dan weer normaal doet. het lijkt iets te maken te hebben met een overload aan info ofzo? maar kan dat nergens aan afleiden.

Dus je hebt daar nogsteeds problemen mee... Heb je al gecontroleerd of de omgebogen PIN 26 geen sluiting maakt met het metalen frame van het keyboard? of dat deze contact maakt met de GND pin van het IC voetje. Als deze door mechanische trillingen (door het spelen) contact maken (lees: sluiting), dan heb je kans dat de firmware crasht, wat resulteert in wat je schrijft.

Stuur me anders nog even een mailtje met je adresgegevens, dan stuur ik je een nieuwe ROM chip op, dan kijken we of dat helpt.

Het midiprobleem is inmiddels opgelost - ik heb uiteindelijke alle connectors eruit gehaald en er weer ingedaan - dat hielp. Met dank aan de zachtzinnige behandeling door de Spaanse post...

Back