Kicks uit een VSTi + bewerken?

Nieekk

beatssssssssss
Ik las net een hardcore-topic hier op Synthforum, en daar hadden mensen het over het halen van een kick uit een VSTi, en deze vervolgens gaan filteren/compressen/etc. Nu heb ik een paar vragen..

Allereerst: Hoe kan je nou weer een kick uit een synthesizer halen? Met een synth maak je toch bepaalde geluiden, pads, textures enzo, maar toch geen drums? Drums haal je toch uit samples?

En: Is het mogelijk om een geluid uit een VSTi synth te bewerken? Als ik bijvoorbeeld NI Massive in Cubase gebruik, kan ik dat MIDI kanaal niet compressen of iets dergelijks.. Met andere woorden: ik ben gelimiteerd aan de effecten en filters in de plugin. Klopt dit, of is er een mogelijkheid om wel andere compressors en filters op een VSTI synth output los te laten?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Waarom zou je geen drums kunnen maken met een synth? OK ze klinken misschien niet "Realistisch" maar alle sounds uit bijv TR808 en TR909 zijn in feite ook gemaakt dmv analoge synthese.

Je kunt geen plugins gebruiken op een midi kanaal, behalve de midi plugins. Wat jij wilt doen moet je niet in het midi track doen maar in de audio output kanalen van de VSTi. Kijk maar eens in je mixer. Daar zitten de audio outputs van je VSTi, daar kun je alle compressors en filters op loslaten.

Een bassdrum geluid is prima uit een synth (plugin) te halen. Bassdrums komen juist voornamelijk voort uit synthese en ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat veel mensen nog te weinig weten van synthese om een kick te maken.

De basis van een bassdrum uit synthese is niet meer dan een envelope aan de pitch van een oscillator hangen. Er zijn ook wel andere methode en daarover is voldoende te vinden op internet (o.a. SYnth secrets artikelen in de sound on sound).

Laatst gewijzigd:
je hoeft niet eens een osc te gebruiken als je een filter hebt met selfresonatie....
resonantie op 100% en envelope afstellen.

Allereerst: Hoe kan je nou weer een kick uit een synthesizer halen? Met een synth maak je toch bepaalde geluiden, pads, textures enzo, maar toch geen drums? Drums haal je toch uit samples?
Wat is een kick anders dan een sinusgolf met een envelope op de pitch? Sterker nog, raar dat je bij Massive niet de presets hebt gehoord waar dit gebeurt - zoek eens op de preset "WarpX".

Niet elke synthesizer kan dit, maar goed.

Voor realistische drums wil je over het algemeen samples gebruiken om de reden dat synthese van realistische percussie echt lastig is; het komt vaak op physical modeling neer als je het echt goed wil doen.

En: Is het mogelijk om een geluid uit een VSTi synth te bewerken? Als ik bijvoorbeeld NI Massive in Cubase gebruik, kan ik dat MIDI kanaal niet compressen of iets dergelijks.

Maak een nieuwe audiotrack in Cubase die de uitgang van het kanaal waar Massive op staat. Speel wat je met Massive doet af en laat het opnemen door die audiotrack. Voila - je hebt nu een wave-file die je zo vaak kunt kopiƫren als je wilt en je kunt er van alles qua effecten op gooien.

Ik mag hopen dat je weet hoe je een effect toepast op een MIDI-spoor voor softsynths, anders wordt het echt tijd om die handleiding in te duiken.

Een kick is een geluid wat je krijgt uit de trilling van een vel op een trommel als je er met een stok tegenaan slaat. Door de spanning van het vel trilt hij maar eventjes.

Je kunt geen plugins gebruiken op een midi kanaal, behalve de midi plugins. Wat jij wilt doen moet je niet in het midi track doen maar in de audio output kanalen van de VSTi. Kijk maar eens in je mixer. Daar zitten de audio outputs van je VSTi, daar kun je alle compressors en filters op loslaten.

Dankjewel, dat wist ik niet.. Een wereld gaat voor me open. :)

je hoeft niet eens een osc te gebruiken als je een filter hebt met selfresonatie....
resonantie op 100% en envelope afstellen.

Hoe zou ik dan die envelope af moeten stellen dan? Ik zit in Massive te proberen met een Sinus square, en een envelope op de pitch, maar ik heb niet het idee dat ik dat helemaal goed doe..

Laat maar!
http://www.youtube.com/watch?v=laQZyMwDOC8

Laatst gewijzigd:
Back