[Vraag] Exciter...ja of nee?

arnoldroelz

KnobFreakz...
Goedemorgen!

Ik had eens een vraag. Ik kan van iemand een exciter overnemen en mijn vraag is eigenlijk..wat doet zo'n apparaat precies? Misschien een n00b vraag, en ik heb er ook wel ideeën over, maar ik vraag het toch maar even aan jullie allemaal... :confused:

The Aural Exciter extends the high frequencies, unlike EQ's and other brightness enhancers which only boosts the high frequencies and often alters the overall tonal balance. The stereo image is enhanced with the Aural Exciter, resulting in a greater perceived loudness without an introduction of noise into the audio path due to increased gain. Vocals and instruments seem to stand out, without raising individual volumes in the mix.

bron: http://www.aphex.com/products/104.htm

Tja, ik gebruik zo'n ding niet maar ik kan me voorstellen als je een mix wil maken die bv ook leuk uit de verf komt op een transistor radiootje dat het wel een nuttig ding is (quick & dirty) Maar dat kan je ook bereiken door slim te
compressen/EQen .. IMO

Arv

Hmmz...klinkt opzich wel interessant! :)

de meeste exciters hebben een onderdeel voor het hoog en een onderdeel voor het laag.

in het hoog voegen ze een soort harmonische distortion toe (nee, dat klinkt niet als een gitaar distortion), wat zorgt voor een sprankelend gevoel in het hoog. luister maar eens naar een mariah carey cd als je sprankelend hoof wilt horen.

de bass expander voegt extra (sub)laags toe, op een zelfde manier. niet echt hoorbaar qua klankkleur, maar wel voelbaar en merkbaar in volume.

het resultaat is dat je mix veel breeder wordt qua spectrum (van laag naar hoog), en dat je oren minder snel moe worden van het luisteren. sommige exciters hebben ook nog een functie om het stereo beeld te verbreden, maar dit heeft vaak nare gevolgen voor de duidelijkheid van de mix.

Ennuh....hoe sluit ik dat apparaat aan? Over de main of op een channel insert?

Origineel geplaatst door arnoldroelz

Je kunt het over je mix gooien of over 1 bepaald instrument. Het heeft allebei zo zijn voor en nadelen.

Ik gebruik zelf een SPL Vitalyzer over de hele mix. Maar nooit tijdens de opname omdat je went aan het geluid. Ik zet hem pas aan tijdens het masteren.
Als je hem altijd aan hebt staan en je zet hem een keertje uit hoor je pas hoe groot het verschil is en dat je mix eigenlijk dun en rommelig klinkt (bij mij dan).

Wij gebruiken BBE maximizers. Daardoor klinkt het echt veel lekkerder. Ik had niet verwacht dat dat zo veel zou schelen.

Ik denk dat ik dat apparaatje dan toch maar even gaan halen.. Tis een Aphex 104 8D :{ :D

Ik denk dat ik dat apparaatje dan toch maar even gaan halen.. Tis een Aphex 104 8D :{ :D

Tis een leuk ding hoor. Je kunt alleen je mix er mee verneuken.

Dus RTFM.

Ik heb hier 2 van die dingen. Een Behringer UltraFex Pro en een SPL Vitalizer MK2. De Ultrafex is echt een welkome aanvulling voor oa. m'n Quasar. Zonder dat ding klinkt die synth echt een stuk minder helder. De SPL is natuurlijk een stuk beter dan die Behringer, maar op dit moment kan ik 'm nog niet kwijt in m'n setup. Vanwege de zeer beperkte ruimte moet ik alles doen op een 5 kanaals mixertje zonder inserts. Als ik wat meer ruimte heb en eindelijk m'n mengafel kwijt kan, komt de SPL in ieder geval in actie :)
Een exiter kan net dat beetje extra sprankeling geven aan je geluid.

Exciter is een dijk van een album van Depeche Mode. :)

Maar het apparaat is oppassen geblazen. Ik zou hem nu ook niet zo gauw over een mastermix gooien.
Liever op een track die niet past bij de rest en je hem zo beter in kan mixen. Dus gewoon op je gehoor afgaan.

Desnoods even kijken met spectrum/correlatie meter als je het zeker wilt weten. :)

Is die aphex 104 te vergelijken met het Super Bass effect in de behringer effect apparaten?? Dit effect klinkt namelijk echt lekker8~

Origineel geplaatst door sensoryoverload
Ik gebruik zelf een SPL Vitalyzer over de hele mix. Maar nooit tijdens de opname omdat je went aan het geluid. Ik zet hem pas aan tijdens het masteren.
Als je hem altijd aan hebt staan en je zet hem een keertje uit hoor je pas hoe groot het verschil is en dat je mix eigenlijk dun en rommelig klinkt (bij mij dan).

Dat vind ik ook altijd als ik hem uitzet zoiets van "he, doe maar weer aan". Je kan het ook zo zien, een exciter wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat je de muziek niet knetterhard hoeft te zetten om het hard over te laten komen.
Vooral de sublaag van de SPL vind ik lekker :P

Ik ben er iig er heppiej mee...heerlijk hoe die me geluid op krikt! :luv:

Exciter of enhancer is zeker aan te raden. Het maakt je muziek en stuk levendiger. Probeer wel altijd veel instellingen omdat je gewoon went aan het geluid. Gewoon vaak verdraaien en aan en uit zetten.

Is die aphex 104 te vergelijken met het Super Bass effect

Volgens mij zit er een functie op die 'bit bottom' heet. Dit werd gebruikt om krachtige bassen te creeeren.

Back