2de Hardeschijf program files

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Hoi *D

Ik de volgende situatie:

Mijn C schijf van de computer (PC) is zo goed als vol (dik 20 GB is nog leeg)...
met oa: software programma's,files,muziek etc...

Nu wil ik graag een 2de interne schijf gaan bijzetten, waar ik nog wat andere software programma's op ga instaleren, een 5 tal vsti's. In de map programfiles.

Maar leest mijn sequencer dan deze 5-tal vsti's van de 2de schijf ? En de C schijf ?

Kan dit wel, gaan er geen conflicten optreden dan ?
Ik wil geen grotere c schijf bij te hoeven kopen, dat vind ik onzin:bekdicht:

Kan ik dus gewoon verder instaleren op de 2de schijf en werkt dat gewoon goed 2 schijven ?

Dank jullie wel!

En waarom denk je dat dat niet zou kunnen?

Een prgramma leest plugins van de lokatie waar jij het programma vertelt waar ze staan. 2 Lokaties is vaak niet mogelijk.

Ik wil geen grotere c schijf bij te hoeven kopen
Alé, joh! 20GB, da's echt niks meer....

Soit, ik heb jaren gewerkt met een 40GB laptop,
en op't laatste had ik ook vst's op een externe schijf gezet,
maar o-wee als die op een andere hd naam wordt geassigneerd!!!

Dus, bespaar je al die problemen,
en koop een nieuwe c schijf!!
genoeg te vinden op ebay! moest het een 2.5 zijn...

?....
Oeps:
20 GB is nog leeg

sorry 'k dacht dat 't om een 20GB Hd ging;..

Soit, de plaats waar de vst's staan staat wel vast,
maar libraries kunt je op een ext. hd zetten zoals atmosphere...
maar zorg ervoor dat ze een vaste 'naam' hebben (bv m: )
Meestal kun je ook meerdere vst dir's ingeven,
maar een vst zelf vraagt ni veel plaats, alleen de sample libs die erbij horen!

Oh sorry... voutje van mij :bekdicht::

De schijf heeft nog 12 GB ruimte vrij (160 GB totaal)....

Maar is het belangrijk voor je sequencer/editors dat alle vsti's op een schijf staan ? Of kan dat ook op een 2de schijf ? Ik hoop van wel.

Oh sorry... voutje van mij :bekdicht::

De schijf heeft nog 12 GB ruimte vrij (160 GB totaal)....

Maar is het belangrijk voor je sequencer/editors dat alle vsti's op een schijf staan ? Of kan dat ook op een 2de schijf ? Ik hoop van wel.

Lees je wel? Een DAW biedt vaak maar de mogelijkheid 1 lokatie aan te geven voor plugins. Misschien dat je dat kunt cheaten door een shortcut te maken naar een andere map maar ik verwacht van niet.

Nog eens alles nagelezen...
Denk dat ik hem heb.

Wat dus wel zou kunnen is dus de vsti instaleren op C, maar de libary op de 2de schijf zetten, juist ? Zolang je er maar voor zorgt dat de eigenlijke vsti (dll's,registers e.a texten,koppelingen...) op C schijf staat...

Dit zou wel moeten gaan ?

idd, best is (of zo werk ik toch..) met 2 partities te werken!
een c en d partitie van je interne hd!
c voor windows, en daar maak je een image van zodra
je alles hebt geinstalleerd,
en d: voor de programs, muziek, data,.. en de image files...

Voor de Sample data kun je normaal gezien de directory selecteren waar 't op moet staan bij't installeren...
en dat kan ook op ext. schijf...
maar 't moet altijd dezelfde stations letter zijn (zie deze computer/eigenschappen/beheren)

bij de meeste grote vsti's kun je bepalen waar je de pluggin zelf wilt hebben en waar je alle soundbanks/data shit wilt hebben. de pluggins zelf zijn meestal gewoon 1 of meer dll bestandjes van hooguit een paar mb. die kan je gewoon in je program files/sequencer vst map of whatever welke map je voor je vst's hebt pleuren. de data files, de grote files van de pluggin dus kan je op je 2e harde schijf zetten.

succes.

Als je een nieuwe schijf voor erbij koopt, dan kun je data van je C schijf daar naartoe verplaatsen en zo je applicaties en windows op je C schijf houden. Dan hoef je ook niet bang te zijn voor conflicten met mappen en schijven voor je plug-ins enzo. Lijkt mij de makkelijkste optie.

Zou in dat laaste geval niet alles te hoeven her-instaleren van voor af aan toch ...?:kont:

Ik zou het heel anders aanpakken.
In mijn muziek PC heb ik 3 HD's, de C voor systeem en programma's, D voor songs (en dus opgenomen audiomateriaal) en E voor samples (ook van VSTi's). Allemaal aparte harde schijven dus. Geen geklooi met partities oid.

En audio en samples nemen bij muziek echt de meeste ruimte in. Ik zou dus gewoon voor aparte schijven gaan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dat is misschien iets om te overwegen ja... dank voor de tip :doei:

Nu heb ik van een programma de libary (presets/instruments) gekopieerd naar de E schijf en het programma opzich staat nog op de c schijf...

Hoe geef ik dit nu aan binnen cubase zelf, dat de libary directery van dat specifieke vsti is veranderd ?

Of kan ik beter de desbetreffende vsti re-instaleren en dan op nieuw de directiry aangeven (E schijf)... :confused:

Shortcut maken naar een map op een andere schijf kan gewoon hoor, dat is geen probleem. Heb ik wel vaker gedaan.

Ik heb zelf al m'n program files op een andere schijf staan dan die waar windhoos op staat. Daardoor blijft je windows wat sneller lopen na enkele maanden.

Hoe geef ik dit nu aan binnen cubase zelf, dat de libary directery van dat specifieke vsti is veranderd ?

Of kan ik beter de desbetreffende vsti re-instaleren en dan op nieuw de directiry aangeven (E schijf)... :confused:

Verschilt per VST natuurlijk. Bij samplers kun je vaak explorer-like browsen naar de juiste mappen. Verder doen manuals hier vaak hele goede uitspraken over. :gaap:

Vaaak mopperen de VST's vanzelf wel dat ze de library niet kunnen vinden.
Dan kun je idd zelf aangeven waar hij dan wel staat.

Ik zou idd de muziek ook zeker niet op je C bewaren.
Wordt ie alleen maar trager van.

Mijn PC staat vol met software maar mijn Cschijf gebruikt maar 8 GB.
Zo worden ook de imagefile lekker klein.

Let er op bij het maken van een snelkoppeling naar de betreffende library dat deze snelkoppeling exact de zelfde naam heeft als het origineel.
(dus niet "snelkoppeling naar...")

2de partititie...

2de partititie...

Misschien is het toch niet zo verkeerd om eens nader te kijken naar inderdaad al mijn program files over en muziek gerelateerde dingetjes over te zetten naar een andere schijf dan C...

Ik heb hier eerlijk gezegd niet zo veel verstand van... Wat precies zou er dan wel op mijn C schijf blijven staan en wat zou logischerwijs dan op de andere E schijf (zal het wel worden dan...) komen te staan ?

Heel belangrijk hoe ga ik mijn ongeveer 85 GB aan program files overzetten naar die andere schijf ? Dien ik zit alles te her-instaleren, dat zie ik niet zo zitten... :r

Ik zit een beetje met hoe ik dit allemaal moet gaan organiseren :(

Misschien is het toch niet zo verkeerd om eens nader te kijken naar inderdaad al mijn program files over en muziek gerelateerde dingetjes over te zetten naar een andere schijf dan C...
Ik heb het even gehad met geduld hebben: nee, dit is fucking stupid en je bent fucking stupid als je het doet, en als je er na je gepruts achter komt dat je een halve dag mag spenderen aan alles opnieuw installeren - naja, had je maar moeten luisteren naar wat iedereen je al 20 keer probeert te vertellen.

Stap 1: koop er een harddisk bij
Stap 2: installeer deze of laat het door iemand anders doen
Stap 3: smijt daar al je mp3tjes, "mijn documenten", filmpjes en overige rommel op
Stap 4: Voila, je hebt ruimte vrij op je C-schijf.

Heel belangrijk hoe ga ik mijn ongeveer 85 GB aan program files overzetten naar die andere schijf ? Dien ik zit alles te her-instaleren, dat zie ik niet zo zitten... :r
Je hebt geen 85 gb aan program files.

Kijk eens in de inhoud van Documents and Settings/jaccis/My Music of My Movies en ga daar mee schuiven.

Kijk ook eens in de inhoud van C:\Program Files\Vstplugins\Nexus\ of welke plugins je dan ook hebt en verplaats de library. De software gaat er vanzelf over zeuren dat 'ie het niet kan vinden en je kunt dan in de instellingen zeggen dat 'ie ergens anders moet kijken.

Maak een map op je D of E schijf genaamd "Sample libraries" en maak hier mappen in die je naar de plugins vernoemd, dus Nexus, Kontakt, Battery, etc. In elke map kopieer je dan de mappen met .wav files van de libraries.

Yoozer! Het is zondag! relax... Je hebt toch geen vervelende sinterklaas-cadeau's gehad, mag ik hopen :(

Nou er zijn een paar mensen die wel die manier van werken prefereren in deze tread...

Even voor alle duidelijkheid: Ik doel nu niet meer op die paar vsti'tjes die ik nog wilde instaleren en waar ik met een ruimte probleem mee zat...
Ik heb het er nu over de gehele computer opzet (nu we toch bezig zijn) te reorganiseren zeg maar.

Het besturingsysteem zelf splitten van de data (program files,samples,libaries enz)...

Het is inderdaad zo dat mocht ik virussen,foutmeldingen (die heb ik best vaak; redelijk ernstige) en complete schijf crash hebben: ben ik al mijn data kwijt. Dan moet ik niet anders dan alles her-instaleren...:(

Plus ik heb begrepen dat het ook ten goede zou kunnen komen ta.v. de computer stabiliteit en snelheid.

Het viritueel aanmaken van een 2de partititie zie ik niet zo direct zitten: als de c schijf crasht crasht de 2de partititie net zo hard mee...

Ik ben alleen nog even aan het kijken of dit alles iets is. Het is niet gezegd dat ik uiteindelijk dit ook zo ga doen:dj:

Back