2de Hardeschijf program files

Schuiven met program files doet niks met de snelheid, het geeft je alleen maar extra koppijn.

Ik heb dit fabeltje ja-ren geloofd en keurig altijd op de D-schijf indelingen gemaakt met D:\Graphics\Adobe\Photoshop, en je schiet er niks mee op. Geen zak. Nada. Noppes.

Nou is Photoshop nog een uitzondering in die zin omdat deze een scratch disk gebruikt waar 'ie tijdelijke meuk neerdumpt, dus als je dat naar een aparte fysieke harddisk laat verwijzen heeft het nut.

De enige koppijn die ik nu nog heb is omdat elke plugin denkt dat ik alles in C:\Program Files\Steinberg\Vstplugins wil zetten terwijl ik geeneens Cubase meer gebruik.

Program files zijn geen kostbare data. Je hebt je originele setup.exe bestanden altijd nog op een CDtje of DVDtje staan, en zo niet, dan wordt het tijd om eens een middag te gaan branden.

Sample libraries zijn geen kostbare data, om dezelfde reden. Je hebt het origineel. Omdat ze wel een hele hoop plaats gebruiken en je er alleen maar van leest wil je ze liever op een aparte fysieke harde schijf hebben; als Windows dan dingen moet schrijven betekent dit dat de kop van de harddisk niet de hele tijd heen en weer zit te springen - lezen, schrijven, lezen, schrijven.

Eigen creaties zijn wel kostbare data. Die zet je op een andere fysieke harde schijf, niet op een partitie. Daarom is 1 drive van 500 gb ook zo onzinnig: pak een relatief klein exemplaar voor je OS, gebruik de grote voor wat je maakt en de sample libraries.

Dus, totaal, 3 harde schijven:

1) Windows met alle program files
2) Sample libraries
3) Eigen creaties

en wil je het helemaal goed doen:

4) Externe harddisk die alleen maar voor backups wordt gebruikt
5) Datacentrum (Amazon S3 oid) waar je van tijd tot tijd je backups naar toe stuurt, voor het geval er ooit brand uit breekt.

Mijn Sinterklaas was overigens prima.

Jaccis,

LUISTER NAAR YOOZER!

Laat dat gedoe over Program Files dus los, er hebben mensen fabeltjes in jouw hoofd gezet!

Ik heb je aangegeven hoe ik het heb ingedeeld, Yoozer schrijft hetzelfde, incl. een backup disk. Die gaat er bij mij ook nog komen trouwens, een 1TB schijf voor backup van mijn audio.

wordt me veel te ingewikkeld zo... veel te veel gedoe en werk...

Laat het nu zoals het is. Had al ongeveer 85% gebackupt denk ik.
Kijk wel hoe ver ik kom...
Dank voor jullie hulp:kroon:

jaccis;

Je maakt het te ingewikkeld voor jezelf.
Je C partitiie hoeft alleen maar te bestaan uit 3 mappen:
Programfiles, Documents and settings en je Windows.

In documents and settings sla je NIET je foto's en shit op.
Dat doe je op een andere schijf / partitie.
Samen het al je documenten.

Zo hou je de C zo klein mogelijk.

Thats all.

simpel toch?

VINNY: Jij doelt dus ook op: besturingsysteem en programfiles op C en al de libaries/samples van vsti's op een andere HD.... Hetzelfde als Yoozer en Arnomusicman dus...?

Eventeel eigen muziek enz... op een derde HD.

Er worden nl. in deze thread een aantal verschillende manieren van beschreven...

Er zijn maar 2 verschillende manieren die aangehaald worden; wat arno, vinny en ik zeggen (optie 1) en wat MonoTron en Stephen zeggen (met het verschil daarin dat Stephen voorstelt om een andere partitie te kiezen en MonoTron een andere schijf) (optie 2).

Dan nog blijft het zo dat het geen nut heeft om je program files op een andere schijf dan C te zetten. Gaat de boel in de soep, dan moet je toch alles herinstalleren, en is optie 1 beter.

Dus:

harddisk 1: Windows
harddisk 2: sample-libraries
harddisk 3: eigen werk / films / cd's

en eventueel kun je voor de derde schijf dan ook nog aparte partities maken zodat je niet met 1 druk op de knop de 50 gb map met "al mijn mp3tjes" weggooit.

Nog maar eens het voorgaande met iets andere bewoordingen herhalen. Misschien dat het dan nog iets duidelijker wordt. Ik ben het trouwens helemaal met Yoozer eens! :eureka:

Schijf 1: Windows, Program Files en al het andere spul wat je installeert. Hier wordt dus automatisch een hoop spul op gezet als je programma`s installeert. Dit is prima, wat je hebt de installatiebestanden nog op cd of dvd. Als je dit kwijt raakt is het dus geen ramp.

Schijf 2: Alle data die je er zelf op zet. Denk aan documenten, foto`s, films, muziek, maar ook losse samples die niet in libraries zitten etc.

Dus niet de map "mijn documenten" op je C schijf gebruiken. ALLE eigen data moet op de 2e schijf. "mijn documenten" kun je eventueel wel verplaatsen: op je bureaublad: rechtermuisknop op "mijn documenten" en dan het doel veranderen naar een map op de 2e schijf.

JBOD is volgens mij geen handige optie. In ieder geval niet om er 1 grote schijf van te maken. Ik weet het niet helemaal zeker, maar dat werkt dan waarschijnlijk maar op die ene raid controller. Je kunt je schijven dan niet zomaar overzetten naar een ander systeem en je hebt geen controle over waar de data staat. Ik heb JBOD maar dan gewoon met losse schijven.

Voor je libraries maakt het volgens mij niet zoveel uit waar je het zet. Meestal kun je in programma`s gewoon een map selecteren waar de library staat? En mocht je Windows crashen en je installeert zo`n applicatie met library opnieuw, dan wordt de library meestal ook opnieuw geinstalleerd. Als je tijdens de installatie aan kunt geven of de library al ergens op je pc staat, alleen dan is het handig om deze op een andere schijf te zetten.

TIP: maak een image van je hele installatieschijf of partitie. Mocht er iets fout gaan, dan heb je in een half uurtje weer een schone Windows installtie met alle programma`s, instellingen etc. Scheelt een hoop frustratie als er eens wat mis gaat. Een kwestie van 1 keer alles goed installeren.

Even als voorbeeld hoe ik het thuis heb:
Schijf C, partitie 1: Windows, Program Files, alle installatiefiles etc.
Schijf C, partitie 2: eigen bestanden waarvan ik een back up heb.

Schijf D, partitie 1: een schone, 2e windows installatie, dan kan ik snel doorwerken als de C schijf crasht. (image van de C schijf)
Schijf D, partitie 2: muziek, samples, producties

Schijf E: scratch disk, downloads, pagefile (geen waardevolle data dus)

Schijf F: ontkoppeld, met back ups van de belangrijkste bestanden. Even inpluggen en die data is zo te gebruiken.

Waarom partities op de C en D schijf? Omdat 320 Gig voor een installatieschijf inderdaad overdreven veel is. Ik heb 25 Gb hiervoor gereserveerd. Aardig wat ruimte over, dus ook makkelijk met defragmenteren etc.

Laatst gewijzigd:
Oke jongens:biertje:

Allemaal super bedankt voor jullie meedenken...! Zal het eens nader bestuderen allemaal.

:halleluja

na het nog eens nader bestudeerd te hebben...

na het nog eens nader bestudeerd te hebben...

Het meest makkelijke, minste werk en het meest stabiele (zo hoeft de comp niet steeds te lezen,schrijven enz... tussen de 2 schijven, lijkt me) is als volgt...:

- C schijf: enkel en alleen Besturingsysteem windows (zo weinig weinig mogelijk data) + belangrijke bijbehorende besturingsysteem data...

- E schijf: Program files + libaries/samples...

(eventueel een derde schijf voor eigen werk e.anders)

Als dit zou kunnen lijkt het me het meeste perspectief te bieden *D

Wel, deze week terug van een lege recovery of xp installatie begonnen...

Hier zijn m'n tips:
1) gebruik minstens 2 partities !!, bv 20+140 voor een 160GB
één voor windows (+ al de registers ...)+ firewall-antivirus, winamp , en één voor al de rest: data, itunes library, programs, vst's
2) Nu m'n eigen truck: maak een subdir _ToInstall aan in elke program dir op de d: schijf! Hier zet je al de install .exe files in!!!
ZO hoef je achteraf niet al die cd's opnieuw in te laden...
3) Eens je tevreden bent over de installatie, maak je een image van de C: schijf aan, ik gebruik er driveimage van powerquest voor...
4) Eens je een image hebt gemaakt, maak je een .doc file aan,
en zet 'm in het 'snel start menu', waar je al de dingen intypt die met installatie en prefs te maken hebben...
5) Na een maand of twee, kun je terug 'een nieuwe' c: installatie terugzetten, nl. de image file die je een maand ervoor hebt aangemaakt...
VErgeet wel niet de firefoxfavorieten en itunes library van de c: schijf over te zetten...
6) Eens terug gerecoverd, ga je dat lijstje af waar je alles kwa installatie en prefs achteraf nog hebt toegevoegd, en dus ook enkel die dingen die intessant waren... (ipv steeds de uninstall te gebruiken en windows 'te verzadigen' of zo....)

Zo heb ik in een goede 5 uur twee laptop's volledig terug met een nieuwe C geinstalleerd + al de bijbehorende drivers en programma's...

!! Maar dat gaat over een nieuwe installatie !!..
anders heb je na een goeie 20 minuten al terug de vorige 'fresh'
c: image terug !!

".... dus vergeet die c:program files <dir>"

Laatst gewijzigd:
Stephen,

Super dank voor je verhaaltje...:halleluja

Maar ik wil nu graag specifiek dit even weten.
Wanneer een C schijf problemen krijgt (welke dan ook) en er zit een D partitie met bijv; de program files en al op. Zijn er problemen voor de gehele C schijf...

Wanneer ik het zo zou doen: C: windows + program files en E: de bijbehorende libaries/samples vd. programfiles, is de pc de hele tijd bezig met schrijven/lezen enz... Ook hier geld dat wanneer er problemen zijn met de besturingsysteem, er ook automatisch incompidabliteit is met de programs files...;{

Wanneer het mogelijk zou zijn om alleen besturingsysteem op C te draaien en program files op E (+samples/libaries). Is het windows bestrungsysteem in ieder geval gescheidde van de program files.

Weet niet of de E schijf dan te kopellen is aan de C schijf ... ?
\
Is dit alles mogelijk:confused:

1) tja, ik werk met Laptop's...
2° maar ik kan zeker aanraden om van de primaire schijf twee partities aan te maken... !! zeker niet op een externe schijf al je programma's....
ik zie er echt 't nut niet van in... om enkel 'windows' op een ganse hd te laten draaien...

Ik heb trouwens jaren met een 40GB hd gewerkt,
en op't laatste was't ook een probleem van : én Itunes en mp3 library én DVD's én VST llibraries op één hd te zetten...

Maar dé oplossing was voor een 160GB interne HD, of zo groot mogel'ke te gaan, en dan nog zoveel externe hd's al je wil.. voor project data, dvd's, backups, maakt niet uit

3) En wanneer cracht een hd of wanneer start windows niet meer op ???
a) 'k heb nog maar één keer een slechte hd gehad,
en idd dan ben je de hd kwijt,
Maar eventueel met recovery programma's kun je de data files
er wel afhalen...

b) maar ik heb al verschillende keren gehad dat windows niet meer wou opstarten!
en dan is't binnen de 20 mnuten opgelost,
nl door op te starten via diskette - of cd,
en de c: image die op de d: partitie staat, terug te zetten...

Zo simple, eens je snapt hoe dat werkt met een image,
én de reden voor mij in den tijd om er naast m'n Amiga's nog een pc bij te nemen...
want om de zoveel weken alles terug van nul installeren is echt niet voor mij weggelegd...

(al heb ik het nu deze week 2 x moeten doen door:
de aanschaf van een nieuwe laptop,
de installatie van NIS2009, die al de vorige NIS versies niet kon verwijderen...)

wederom bedankt...:doei:

Maar kunnen de program files ( en in ons geval libaries/samples) gescheiden worden van een C schijf...?
Nogmaals: C schijf bestruringsysteem en de verdere nodige koppelingen/bestanden en belangrijke data en een E schijf met program files,libaries,samples enz...:confused:

Met een eventuele koppelfoefje voor alround communicatie naar C...?

idd, of bij mij de d: partitie...
Maar dat kan natuurl'k ook een andere schijf zijn!

Als je maar dezelfde schijf letter gebuikt!
... en dat is altijd zo met de interne d: partitie bv
of de e: cd-r

of anders met een externe hd:
(deze computer/beheren/schijfbeheer/stationletter en paden wijzigen...)

Soit,
hoe het zit met een raid schakeling van hd's of
multi track harddisk recording,
geen ervaring mee...

Meer ruimte nodig???? Nou das niet zo moeilijk. Laat die program files maar staan. Nieuwe applicaties kan je eventueel ook op een andere schijf installeren. Maak je daar gewoon een map Apps ofzo aan.

Verwijder alle $NtUninstalletnogwat$ mappen in c:\windows
Leeg c:\windows\temp
leeg c:\dokument and settings\gebruiker\local settings\temp
en temporary internet files en kijk in IE hoeveel ruimte hiervoor max is ingesteld.
c:\windows\ie7uppdates
c:\windows\software distribution\download

Zet de system restore uit. Of zet 'm uit en dan weer aan en wijs minder schijfruimte toe.

Zoek naar *.tmp en verwijder alles wat niet in gebruik is. Merk je wel als je die niet kan verwijderen. (alle programma's effe sluiten van te voren).

Zet eventueel je windows swap file op de andere harddisk.

Zo nu heb weer heel wat extra ruimte vrij op c.

En als je altijd al je zooi in de map mijn dokumenten plaatst, wijzig dan de bestandslokatie van die folder naar een andere schijf, rechtermuisknop eigenschappen naar een andere schijf en zeg ja voor vraag verplaatsen.

Defragmenteer je schijf na afloop.

Laat die program files maar staan.
ja, okey Sander !!!
Ik bedoel zeker niet om die map 'program files' te verwijderen...!!!
Maar zelf met alles te verwijderen van temp files en zo,
kom je nog niet een 4 og 8 GB extra ruimte voor sample libs - toch ??

Wat ik niet begrijp is dat 160GB voor Windows en Program files onvoldoende zou zijn. Als je alle persoonlijke data verplaats naar een nieuwe of externe schijf kun je vst's gewoon in program files blijven installeren. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Het verhaal over images is leuk maar totaal onbruikbaar indien C crasht en je een nieuwe (andere) voor in de plaats terug moet zetten. De image zal dan namelijk niet werken. Uiteraard wel handig voor als windows crasht maar een betere investering lijkt mij het voorkomen ervan.

Tjaz, okey,
ik geef het op !!!µ

Weeral iets dat ik niet kan uitleggen!!!:dj:
(zoals die fine pitch tuning....)8o)

ja, okey Sander !!!
Ik bedoel zeker niet om die map 'program files' te verwijderen...!!!
Maar zelf met alles te verwijderen van temp files en zo,
kom je nog niet een 4 og 8 GB extra ruimte voor sample libs - toch ??

Met mijn post bedoelde ik veel vrij te maken op de c zodat je daar al je programma's houd. De rest op een ander schijf. Mocht je C-schijf toch vol gaan lopen, dan nieuwe applicaties in bijv d:\apps installeren. Zowiezo is het fijn en goed voor de performance om wel lekker wat vrij te houden op je C.

...
Het verhaal over images is leuk maar totaal onbruikbaar indien C crasht en je een nieuwe (andere) voor in de plaats terug moet zetten. De image zal dan namelijk niet werken. Uiteraard wel handig voor als windows crasht maar een betere investering lijkt mij het voorkomen ervan.

Dit is onzin. Een image is gewoon een (gecomprimeerde) 1 op 1 kopie van een partitie of schijf. Op het moment dat een schijf kapot is kun je gewoon een nieuwe schijf erin plaatsten en die image er weer op zetten. In die image zit bij mij ook altijd een kopie van de MBR, dus als je die op de nieuwe schijf zet werkt alles weer netjes.

Voor images gebruik ik Acronis True-image en daar ben ik heel tevreden over.

Het enige nadeel van zo`n image is dat het alleen op die specifieke pc werkt. Je kunt dus niet zo`n mooie complete installatie zomaar naar een andere pc overzetten. In principe kun je alles makkelijk vervangen in je pc en de image blijven gebruiken. Alleen een nieuw moederbord betekent bijna altijd een nieuwe installatie.

Back