Welke wijze forummer kent KID BALTAN?....

Nou das toevallig ben hier dus de afgelopen maand al helemaal wild van....zit ik 2 weken geleden bij een interview van spinvis heeft die het ook over Natlab..freaky:maffia:

Heb die 5 cdbox van het Natlab ook inc.boekje en heb 4 weken geleden de John Baker Tapes deel 1 & 2 aangeschaft op cd.
Er zwerft ook nog ergens een BBC docu rond (alchemists of sound) over de BBC Radiophonic Workshop en ook nog een audiointerview met Delia Derbyshire.
Heb tijdens het signeren van mijn spinvis cd (ikke verrekte wup :dubbel: )een tip gehad van de beste man namelijk ''Kamer 306'' dit is een docudvd over ik geloof het Natlab (online te bestellen)

Zag hier eerder deze week ook iemand een bericht had geplaatst over de zogenaamde originele dr.Who tune d.m.v. synths..dit dus niet...
Alles tape,klanken van gewone dingen en de wobulator 8~
Reteknap in elkaar gezet..

Zoek eens op ''het kleinste geluid'' van Dick Raaijmakers..de manier en de overgave van die man...en die geigerteller op het einde haha

BBC docu rond (alchemists of sound)

Das echt een hele vette docu, als die nederlander met dezelfde dingen bezig was, kan ik je nu al vertellen dat het in mijn ogen idd ook een guru/pionier is.

Ik geloof dat Dick Raaijmakers eerder was...en misschien zelfs die belg Karel Goeyvaerts (althans het stapelen van zoals in die docu torentjes genoemd)
Laten we eerlijk zijn,hoe fascinerend het nu ook is (en terecht) ik begrijp wel dat er toen mensen zijn geweest die zoiets hadden van kap er ff mee!

Ik heb dat nu namelijk met Merzbow :dubbel: vin er gin flikker aan maar misschien heeft dat later zelfs nog historische waarde:duivels:

Dat filmpje van Raaijmakers en Dissevelt is ook wel gaaf...dat hele sfeertje..die sweep die je hoort,Dissevelt die staat te roken als een ketter (dat mocht toen nog) en het magistrale taalgebruik van die tijd...friemelig geluidje,bandopnemer en kijk eens naar die geweldige delay.....

ff opgezocht..

BBC Radiophonic Workshop was van 1958 t/m 1998
En Dick Raaijmakers was werkzaam bij Philips (dus Natlab) van 1954 t/m 1960

Wat ik ook nog ff wil toevoegen is dat wij (of sommige van ons inc.mijzelf) ontzettende zeikers zijn...
Met cubase kan je meer dan zo'n tape recorder,we bulken van de effecten,mogelijkheden en synths (wobulators haha) en soms is het nog niet genoeg..(tis ook wel erg leuk natuurlijk haha)

Wat luistertips:

Delia Derbyshire (sja alles) maar vooral Pot au feu
,Dr.Who,Blue Veils and Golden Sands,Ziwzih Ziwzih OO OO OO,Air,Happy Birthday en Delian Mode

John Baker (ook veel lullige reclameriedeltjes) Structures,Festival Time,Building the bomb,The sugarman maar ook heel veel freaky korte dingetjes..

Voor Tom Dissevelt,Kid Baltan en Henk Badings koop gewoon die cd je krijgt er geen spijt van..
Ik heb dus die Natlab box en de John Baker Tapes (1 & 2) maar ga je voor muziek dan moet je voor de Natlab box gaan...baker tapes zijn ook veel reclameriedeltjes en jingles.

Laatst gewijzigd:
Whoow. zo, dus nog eerder... enfin, het is geen wedstrijd :D

Maaruh die film van DR heb ik nog niet gezien.

Vorige week nog een cd besteld van de BBC workshop,vertrek morgen voor een midweek naar Londen dus zal daar ook eens neuzen..

Ow ja en heb kamer 306 besteld (DVD over Natlab)
Ben benieuwd...

Wat de muziekproductie aangaat in die periode moet toch de toegankelijheid tot de studio meegewogen worden: er kon maar één productie per, misschien, twee maanden gemaakt worden. Dan blijft de opbrengs karig...

Wat de serieuze componisten aangaat was de NatLab periode belangrijk aangaande Varèse en Badings. De laatste is natuurlijk een apart verhaal. Gedurende de Duitse bezetting van Nederland was Badings een stuwende kracht achter de KulturKamer afdeling muziek, vooral om de NSB'er Goedewagen wat af te remmen. Dat gold na de bevrijding als collaboratie en Badings werd gestraft door een componeerverbod. Hij mocht geen muziek op papier meer uitgeven, wat betekende dat het ook nooit uitgevoerd kon worden. Ook verspreiding van grammofoonplaten was zeer moeilijk. Echter, dit gold niet voor electronische muziek: de rechters hadden daar geen rekening mee gehouden... Waarschijnlijk vonden de rechters electronische muziek veel erger, want het verbod werd weer ingetrokken. (Door ontlastende verklaringen)

Voor de duidelijkheid, Badings was geen Nazi noch fascist. Hij vond het muziekleven in Nederland gewoon te belangrijk om het aan een willekeurig lot over te laten, ergo, als een 'goede' Nederlander het niet deed, dan zou het zeker door een NSB'er gedaan worden, die wel degelijk een smallere visie op de praktijk zou invoeren. De meeste hoge Duitsers (eigenlijk Oostenrijkers) hadden een grote betrokkenheid bij de muziek en hebben veel voor de uitvoerende musici betekend, bijvoorbeeld een vast inkomen voor orkerstleden! Badings was heel bedreven om de Duitsers te lijmen, vooral waar het Joodse musici betrof, en heeft zodoende levens weten te redden, zoals de oud-directeur van het Koninklijk Conservatorium, Sem Dresden. Ontheven van zijn functie liep deze de kans gedeporteerd te worden. Het is tot op heden een controversiële affaire.

Wout

Als je wat tijd hebt dan kan je in de Trompstraat in Den Haag iedere ochtend Dick z'n boodschappen zien doen.
Het is een zeer aardige man en altijd bereid tot een praatje, indien hij het gevoel heeft dat je echt geïntereseerd bent.
Early Dutch Electronic music is ook via het Nederlands Muziek Instituut te Den Haag te verkrijgen. (NMI)

Trouwens, vergeet Disselvelt in deze context niet :)

Wout

Hee ik doe ook (bijna)_ elke dag boodschappen in de trompstraat, bij de duizelige eend!:peukie:

zooo, komt er ff een bergje geschiedenis langs
ooo.gif

Leuke docu's :)

Laatst gewijzigd:
Wat mij zo fascineerd is de sfeer die ze weten te scheppen (of die wij nu althans ikzelf eromheen schep)
Vind het helemaal geweldig en echt out of space...OOK zonder Jointje en da's wel uniek vinnik:peukie:

Wat mij zo fascineerd is de sfeer die ze weten te scheppen (of die wij nu althans ikzelf eromheen schep)
Kan je die sfeer omschrijven? Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik die tijd bewust heb meegemaakt. Dat mijn oudere broer met het Eepeetje 'Electronic Movements' thuiskwam. Dat we in het duister op bed lagen en de toekomst hoorden...

Wout

Kan je die sfeer omschrijven?
Wout

Ik denk dat het komt doordat ik goed kan fantaseren en dus goed kan inleven in een bepaalde tijdsgeest OF omdat ik helemaal kan trippen bij een blowtje....maar het werkt het beste op de Ipod s'avonds in bed,licht uit en genieten maar....
Het is voor mij tijdloos en ik probeer me te verplaatsen in hoe het toen was (al kan ik dat niet echt aangezien ik van 79 ben)

Tijdloos en niet van deze wereld en dat is de emotie..ik kan hierbij alles vergeten..

Ik durf ook wel te zeggen dat ik momenteel geobsedeerd ben door deze geluiden.
Heb hier al wat cd's en er is meer onderweg...vertrek morgen naar london voor een midweek en ga naast het verplaatste zebrapad bij abbeyroad ook eens op zoek naar meer materiaal van de radiophonic workshop (ik hoop te slagen)

Ow mijn vriendin die (met alle respect uiteraard) electronische muziek/soundscapes totaal niet boeit hoorde zojuist wat klanken van Dissevelt/Raaijmakers uit mijn laptop en zei dat als er zo een UFO land het mijn eigen schuld is:dubbel:
Dus Wout ik neem aan dat veel mensen hetzelfde gevoel hebben bij het horen van deze klanken.

het gevoel bij deze muziek,......

moeder, moeder,....
met bevroren handjes en geschaafde knietjes kwam de jongen de keuken inrennen.
(hoewel het augustus was, maar ja, is 1965 leek het wel altijd te vriezen om de een of andere reden.)
wat is er ,jongen?
ik heb zo,n honger, antwoorde de knul, (hij zal een jaar of zeven geweest zijn), Wat eten we?.....
RAAP , jongen, met aardappel en jus.
getverdemme, ALWEER!!!, kan je dat niet aan de onderduiker onder de trap geven?
STIL, zei moeder met een verheven stem, strak hoort paps je nog, en je weet hoe hij over onderduikers denkt.
ga nu maar snel voor de spacetv.jpg zitten en wacht tot het eten klaar is.
zoekend keek de jongen de armoedige kamer rond, en vroeg, waar zijn de stoelen?
in de kachel, jongen, zei moeder,en je moet ook weer eens naar de kapper.
WAt NU AL?!!, ik heb helemaal geen haar!!
maar dat mocht niet baten, dus de volgende dag,...
BIJ DE KAPPER....
het was een gezellige drukte zoals altijd bij de kapper, overal boekjes om te lezen, Ja ! Ik zie de Donald Duck!!,,.. en de radio stond zachtjes aan,.. wat mooi, .. een elektriese gitaar, DAT WIL IK OOK!!!! ( Wes Montgomery ),.... Jongen! , Jongen!,... verstoord keek ik op, de kapper riep dat ik aan de beurt was.
ik ging in de voor mij veel te grote kappers stoel zitten, dit werd leuk, zoals altijd moest de kapper mij een heel eind met de voet omhoogpompen!
na deeze pret kwam het minder leuke deel, de kapper pakt een bloempot, en ik deed mijn oogjes stijf dicht, Maar wat hoorde ik daar ??????, vreemde klanken vulde de ruimte, ik hoorde de kapper naar de radio rennen,... maar,.. WAT MOOI, DATWIL IK OOK!!!!, KLIK!, ZO brulde de kapper in mij oor, dat wil ik niet, wat een goddeloze herrie,...
ik hield mijn ogen stijf gesloten.....
(alleen de laatste regels zijn een beetje waar, daarom ben ik gitaris geworden, en dingen met synths gaan doen:D)
/
.

Back