Midi vraagje van een beginner

16thcenturymonk

Nieuwkomer
Ik heb voor me staan een m-audio axiom 25 en een laptop met reaper en absynth 4.0. Ik wil graag weten hoe ik verschillende patches toe kan wijzen aan verschillende midi kanalen. Mijn methode nu is om voor elke nieuwe patch/sound een nieuwe absynth op te starten waardoor m'n laptop het na een tijdje niet meer trekt. Ik zit al uren in absynth te scrollen maar ik kan niet een simpel menuutje vinden waar ik verschillende sounds in kan laden en ze simpel een midi kanaal toe kan wijzen. Ik realiseer me dat het nogal een beginners vraag is maar ik kom er echt niet uit. Alvast bedankt voor de hulp

Wellicht kan je meerdere instanties van Absynth aanmaken? Bv. in elke track 1? Als je dan aan elke track een andere MIDI kanaal toewijst, is je probleem toch opgelost?

Dave

Wellicht kan je meerdere instanties van Absynth aanmaken? Bv. in elke track 1? Als je dan aan elke track een andere MIDI kanaal toewijst, is je probleem toch opgelost?

Dave

Eeh... dat is juist z'n probleem. (lees de post nog eens goed). Als hij meerdere Absynths start dan trekt z'n computer het niet meer.

Ja je hebt inderdaad een multitimbrale synth nodig.
DWZ 1 synth die je op meerdere kanalen aan kan sturen voor verschillende sounds.
VB. Hypersonic, Kontakt, Shortcircuit (Gratis van Vember audio = aanrader!),
Sampletank en Omnisphere.

Zelf vind ik hypersonic 2 echt lekker werken op deze manier.

Ja je hebt inderdaad een multitimbrale synth nodig.
DWZ 1 synth die je op meerdere kanalen aan kan sturen voor verschillende sounds.
maar dat wil nog niet zeggen dat het dan aanzienlijk sneller word... elke stem (ook al komt ie uit dezelfde VSTi) kost CPU tijd.
tenzij de multitimbrale softsynth in questie aanzienlijk minder zwaar is in vergelijk met meerdere instances van absynth...

blijkbaar is dat voor de topicstarter niet direct zo logisch anders zou 'ie het niet vragen.
in principe is elke softsynth natuurlijk multitimbraal alleen betekent dat in de praktijk meestal gewoon een nieuwe instance op een nieuw kanaal laden.
16thcenturymonk, er is simpelweg geen uitweg om dezelfde rekenkracht te gebruiken en toch meerdere geluiden te krijgen.
Dus zelfs al zou het via een simpel menutje onder dezelfde interface kunnen, dan zou je toch die extra belasting op je processor krijgen, wat op zich natuurlijk logisch is. :)

Misschien dat die softsynth de mogelijkheid biedt de polyphonie te beperken? Dan zou je de CPU kost wat onder controle kunnen houden.

Dave

Weet niet of Reaper het zo direct ondersteunt, maar dit is iets waar Freeze nuttig voor is - je rendert de audio zodat het een .wav bestand wordt dat afgespeeld wordt. Je kunt dan je reguliere Absynth-spoor uitzetten zodat het niet gebruikt wordt en dus ook geen CPU kost.

Back