Alesis Micron... wat vinden jullie ervan?

PrayersForRain

Ouwe rot
Hey forummers,

Nu ik me de Alesis Micron heb aangeschaft (moet hem nog ontvangen) en ze bij Thomann/Musicstore weggaan voor belachelijke prijsjes (255 euro) zou ik graag van andere gebruikers/Synthforummers willen weten wat jullie van deze synth vinden... Wat zijn de voor- en nadelen en zijn jullie er tevreden van? Laat maar weten! Greetz,

Pfr.

Ik heb er een gehad, onlangs weer verkocht... maar was er eigenlijk zeer tevreden over. Belachelijk veel mogelijkheden, fantastische prijs/kwaliteit verhouding en gewoon een heel erg goede (VA)synth!

Enige minpunt is het programmeren, weinig (performance) knoppen, werkte niet echt inspiratie-stimulerend, dus een pc/mac editor is toch wel aan te raden.

Maar idd voor dat bedrag, gewoonweg een superbak :)

tja voor 255 kan je er geen buil aan vallen idd, dat ding zit volgestouwd met van alles en nog wat (behalve veeel knoppen maar dan moet je maar een ION kopen :D )

Waar ik mij wel erg aan erger(de) was dat de knoppen DIE erop zitten (de x,y,z knoppen) heel slecht reageren op langzaam draaien, een pan naar L of R was heel lastig op Center te krijgen...

Onderhand staat de mijne al een tijd ongebruikt aan de kant, ik vond het programmeren gewoon niet leuk/inspirerend maar de sound die eruit komt vind ik wel erg okee :okdan:

Ik heb de Micron onlangs van Puppetmaster weer overgenomen en ik moet zeggen dat ie erg dik klinkt!!

Ik heb ook een Nord en qua sound doet ie er (m.i.) niet voor onder.

Vette bak, kopen die shit! :okdan:

Qua programmeren zit ie vol shortcuts, dat is inderdaad wat lastiger en is bij mij nog in ontwikkeling... :D

Al bedankt voor de reply's... Wat ik ook zou willen weten is hoe het zit met die ingebouwde sequencer/drumsequencer. Zijn de drumgeluiden wat ok? Ik weet natuurlijk dat er geen Machinedrum inzit maar ik vind het wel interessant dat ze die (drum)sequencer erin hebben geplaatst (precies een synthgroovebox-iets of ben ik verkeerd?).

Drumgeluiden zijn zwaar oke, maarja dat programmeren he.... ;)
beste werkt toch om gewoon pattern te recorden ipv via stepsequence te programmeren, dan draai je je een ongeluk aan die edit-knop :P

gewoon inspelen dus met de toetsen, dan kun je best leuke/onverwachte ritmes ermee uithalen :)

Dat programmeren is dus duidelijk niet gemakkelijk op de Micron. Ik vond dat bij de Microkorg ook niet zo gemakkelijk maar ik vind het toch een voordeel van de Micron dat ze de (drum)sequencer erbij hebben gestoken. Ik kijk er al naar uit! Bij Thomann zijn de Micron's blijkbaar al uitverkocht (bij Musicstore nog niet)... Tja, wat vind je nog voor die prijs?

Heb de mijne binnen een week weer verkocht. Er zitten goede geluiden in en er zijn vast nog betere geluiden uit te halen.
Mijn reden om 'm te verkopen is simpelweg het ontbreken van geduld om goede klanken te programmeren.

alesis micron

alesis micron

ja de micron..ik heb er 1 en ik vind'm geweldig! echt hele goeie sound, karakter en veel mogelijkheden.
en ding kan midi 16 geluiden tegelijk uit sturen, nice!
het enige wat lastig is is het programmeren. het is geen hand on knoppendraaien met de micron. deze machine is speciaal voor mensen die niet doen aan presets en die moeite willen doen voor een eigen sound.

de enige minpunten die ik kan noemen zijn;
-de sequencer stelt niet veel voor, extern sequencen dus!
-drums klinken erg goed maar nauwelijks te editen.

als je een hele goeie drumdoos hebt, bv een rolandje of een machinedrum en dan de micron .. dan zou je een uur lang live kunnen zonder dat het publiek zich verveelt!

kopen dus! :D

Ik heb geen Micron maar er wel verschillende keren mee lopen rommelen:

Soundtechnisch prima bak, lekker veel kiesbare filterkarakters, OSC's klinken niet verkeerd voor een VA.

Editting is een ramp, je kunt best de kosten van een synth beperken door de user interface te beperken maar je kunt een synth ook totaal kreupel maken en de hele fun uit het gebruik ervan halen. Dat is bij de Micron gebeurd.

Verder: Als je er de meest crappy toesten ooit op gaat zetten doe dan helemaal geen toetsen maar een desktop bak ala Virus. Dan heb je tenminste nog een volwaardige userinterface kwa knoppen en dan kunnen mensen voor toetsen wel iets anders inzetten.

Nu gebruiken die toetsen 3/4 van het synth oppervlak terwijl ze ontzettend weinig toevoegen (ok een deel van de bediening gaat ook via de toetsen, alleen simpelweg niet handig).

Gemistte kans vind ik.

Tja, idd al een paar keer gelezen dat de Micron een k*tbak is om te programmeren. Maar met zo'n Behringer Bcr 2000 en eventuele software Microzune, Midictrl denk ik wel dat het voor een deel is opgelost. Hij wordt precies vergeleken met andere (veel duurdere) VA's dus ik denk wel dat ik met mijn aankoop van de Micron voor 255 euro wel goed zit. En maandag moet ik hem normaal ontvangen :mega: Ga hem direct naast zijn vriendje Roland SH32 zetten :D

De Micron is een heerlijke machine om met koptelefoon op onderuit op de bank heerlijk te jammen. De drie octaven slechts zijn soms een beetje hinderlijk maar wennen wel. En wat het scheuren betreft, je kunt er de meest rauwe geluiden uit halen maar evenzo de meest gepolijste a la 'Wish you were here' van Pink Floyd.

Ik heb hem op aanraden van een broer aangeschaft en ben hem er elke dag nog dankbaar voor, mijn beste aankoop ooit.

Stress van je werk of studie? Even koptelefoon op en weg ben je. Heerlijke machine!

Voor dat bedrag zou ik eerder een Microkorg aanschaffen.
die zijn beter te programmeren en klinken ook warmer (zitten ook
betere FX op) Die krengen kunnen heerlijke en geloofwaardige 90's house
pump-up-the-jam sounds produceren. De micron is kouder en blikkeriger.
De microkorg heeft een vocoder met mic aan boord en die is zeker je van
het waar je u tegen zegt. (Maar daar vroeg je niet om :)

Maar de alesis micron zeker geen slechte bak kan ik melden uit ervaring (1 jaar
op geknooit). Lekker cult dingetje om los op te gaan. Als 303-freakbak komt ie
bijzonder goed uit de verf. Epische padjes komen er nm echt niet uit.
Bovendien is het contrast tussen lompe sounds en bart-smit looks geniaal.

"... maar evenzo de meest gepolijste a la 'Wish you were here' van Pink Floyd."

"Wish you could met de micron" zou ik zeggen.

Laatst gewijzigd:
zodra ik ruimte heb is de micron de eerste synth die erbij komt. Ik heb hem dus moeten inruilen voor andere toetsen spul (en aangezien ik maar 1 keys kan hebben staan wilde ik er 1ntje met veel handson control).
Voor een VA klinkt hij erg warm en gruizelig (als je wilt). De drumsounds klinken erg ok, als zag ik dat meer als een extratje zo nu en dan (en heb de interne seq ook niet gebruikt). Met de editor (die er toen niet was) lijkt het me helemaal super.

(misschien toch maar ff ruimte maken ofzo hehe :bekdicht:)

Verdomme ik mis m'n ION!!

Hele mooie bak die micron en belachelijk goedkoop!
Een soort van blofeld zeg maar ;)

Programeren was best te doen imho

Ik heb hem hier ondertussen 2 dagen staan en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Ik heb de Microkorg gehad maar ik vind de Micron toch leuker (al is dat waarschijnlijk persoonlijk). Het programmeren is op beide niet gemakkelijk/overzichtelijk maar het voordeel is wel dat je bij de Microkorg de editor er gratis bijkrijgt (al ziet die er niet zo mooi uit als de Midictrl). Ik heb al veel low budget stuff gekocht (Microkorg, Electribe A/R, MC303, SH32) en dit is mijn beste aankoop (al heb ik wel spijt van de Electribe R). En, nu ga ik ff miereneuken, de Micron scheelt toch nog altijd 100euro met de Microkorg, hé (toch wanneer ik hem gekocht heb)! Nu aansluiten op Fruityloops (als sequencer) samen met mijn SH32 en meer heb ik niet meer nodig...

ik heb m ook een paar maanden voor mn dinnertable muziekjes...
mn vriendinnetje speelt er ook graag op :D :

Attachments

• Miley_Cyrus_Concert.jpg
    Miley_Cyrus_Concert.jpg
    151,4 KB · Bekeken: 71
ik heb er ook een gehad en weer verkocht, ik vond hem vrij goed klinken, maar ik vond zoals iemand anders hier ook al zei de interface dusdanig demotiverend dat ik er gewoonweg te weinig gebruik van maakte...

Voor de rest een hele leuke synth met een heel mooi uiterlijk! Vooral het licht onder de pitchbend vond ik erg kicken :)

Maar ja, ik heb nu een virus snow, en daar ben ik een stuk blijer mee, maar das ook wel weer een andere prijsklasse natuurlijk...

Back