oscilator/filter/effect bouwen uit transistorversterker onderdelen

SirSickSik

zwaar behaard lid
hey mensen,
ik had zo het idee om een paar simpele oscilatoren, filters of anders effecten (desnoods als ze enigzins eenvoudig te maken zijn) te maken met een berg weerstandjes, transistoren, caps, pods, switches etc etc die ik uit een (behoorlijk) oude versterker heb geplukt.

De caps lopen van 10 microF tot 3000 microF
weerstanden van 1.5 Ohm tot 57,1 gigaOhm
bij de transisoren heb ik nog geen idee (2SB73 en 2SB443 van Hitachi, 2SB56 en 2SB54 van Toshiba)
Ook iets van groene 'blobs' van Nissei met 2 pootjes en 50 volt (zouden vergelijkbaar moeten zijn met die oranje bobbels), komt soms 1 a 2 volts uit (terwijl er al jaren geen stroom op heeft gestaan?!?)
Daarnaast heb ik dus 1naar6, 1naar2, 1naar3 switches
pods (weerstand moet ik nog doormeten maar deze waren voor pan en volume)
een zooi aan/uit knoppen (eentje 3 standen)
ledjes, motoren (zie ik nog wel of ik hier uberhaupt nog iets aan heb haha, samen met een LDR zou ik hiermee een LFO/oscilator moeten kunnen bouwen)
transformator van wisselstroom naar gelijkstroom

ik heb desnoods nog 2 versterkers (een oude marantz en een behoorlijk oude dual) staan een volgens mij ook nog iets van een tuner als ik het me goed kan herinneren (met een goeie hoge resonantie-filter zou ik vanuit de tuner-ruis dus ook tonen moeten kunnen halen).

Bedenk me ook net dat ik nog een buizer-radio heb (die buizen zijn wel behoorlijk groot..ongeveer 5 cm lang)

Ik ga ook nog sharp IR afstandsmeters kopen waarmee ik een miditheremin wilde bouwen met de arduino en aangezien ik er waarschijnlijk een paar zal overhebben, zal ik dus ook nog deze meters willen kunnen gebruiken als bestuing.

Het lijkt mij dat ik bij dit alles genoeg spullen heb om oscilatoren, filters of effecten te kunnen bouwen.. Ik heb alleen geen idee waar ik de handigste schema's kan vinden. Als ik op oscilatoren en filters zoek, kom ik elke keer bij die :duivels: :o::Z:confused: radiosites uit...

Ik wil gewoon een leuk hebbedingetje bij mijn set bouwen die lekker ranzige/irritante glitchachtige geluiden kan maken (denk aan de "kraakdoos" als je die kent..)
Het mooiste zou zijn als ik dit met een geluid/envelope kan triggeren (doe ik dan vanuit mijn nord G2, Akai MPC of, als ik die binnen heb, de arduino. Ik kan m natuurlijk ook nog altijd als theremin gaan bespelen met die afstandsmeters).

als iemand hiervoor een handige site weet, heel erg bedankt!
sik

Laatst gewijzigd:
ok bedankt,
ik moet alleen zeggen dat het 'definitieve schema' wel behoorlijk onleesbaar is :P bij sommige dingen zit ik echt te kijken van: .....tja, dat is een rondje...maar waar staat dat rondje voor?

heb je anders geen simpele schema's van een VCO, LFO en filter? Dan kan ik die eerst maken en dan kijken of ik mijn oude synthedit-synthjes na kan bouwen...

Ik zou wel heel graag een filter-schema hebben met simpele cutoff en resonantie parameter, aangezien ik ook nog twee mooie dubbele pods heb (twee knoppen in 1)
sik

filter

filter

Relaxt! hey bedankt, ik had deze inderdaad een tijdje geleden gezien, maar was vergeten waar die stond. Deze wilde ik eigenlijk gaan bouwen met behulp van mijn ir afstandsmeters (werken toevallig ook logaritmisch..)
nu nog een oscilator schema :P
is het eigenlijk enigzins te doen om een adsr&vca te bouwen?

weerstanden van 1.5 Ohm tot 57,1 gigaOhm

Giga-ohm is zo groot, daar bestaat niet eens een kleurcodering voor.
Dus ik denk dat daar wat mis gaat...

Ook iets van groene 'blobs' van Nissei met 2 pootjes en 50 volt (zouden vergelijkbaar moeten zijn met die oranje bobbels), komt soms 1 a 2 volts uit (terwijl er al jaren geen stroom op heeft gestaan?!?)

Waarschijnlijk tantaal elco's.

zouden ook heeele dure weerstanden zijn.
ik had ze pas van 220Meg en 470 Meg, die waren 6,- per stuk
(gaan in buizenmicrofoons)
zulke weerstanden mag je ook niet met je handen aanraken, dan hebben ze gelijk een andere waarde.

dus weerstanden van >1Gig lijkt mij idd sterk.
groeten,
jeroen

Giga-ohm is zo groot, daar bestaat niet eens een kleurcodering voor.
Dus ik denk dat daar wat mis gaat...
ik vond het ook al een beetje raar inderdaad, maar ik was de kleurcoderingen op internet aan het checken, waarbij je de kleurvolgorde moet invullen. Die gaf aan dat het zoveel zou moeten zijn bij die kleurcombo..
ik zal m wel gewoon even zelf doormeten haha

wat betreft mijn caps... deze beginnen vanaf de 10 microF.. dit is echt al een stuk meer dat die nano eenheden die in die filter gebruikt worden. Is dat een probleem of moet ik dan met andere voltages gaan werken (of gewoon maar even de goede kopen in de winkel)?

die groene 'blobs' kon ik niet terugvinden onder tantaal elco, maar ze lijken er wel op qua vorm.

opfrisser:
de pods die ik heb gaan dus tot om en nabij 66 kOhm.
die weerstand was dus inderdaad lager, ik heb er geen teruggevonden die zo hoog was... Denk dat ik dus niet eens een weerstand van 1mOhm heb.

Laatst gewijzigd:
wat betreft mijn caps... deze beginnen vanaf de 10 microF.. dit is echt al een stuk meer dat die nano eenheden die in die filter gebruikt worden. Is dat een probleem

Dat is inderdaad een probleem, dus daar zul je gewoon de juiste voor moeten halen. Sowieso kun je een gewone condensator niet zomaar vervangen door een elco. Kan me alleen niet voorstellen dat er in een versterker niks kleiners zit.

de pods die ik heb gaan dus tot om en nabij 66 kOhm.

Da's een rare waarde voor een potmeter. Staat er niks op?
Je meet wel op de buitenste twee aansluitingen?

podmeters komen van een oude versterker:
Nikko sollid state amplifier
model TRM 40LA Japan
no. 0477
220V (dat dan weer wel haha)

dit model is het: http://www.marktplaats.nl/index.php...3375791-nikko-versterker-trm-40la.html?xref=1

ah, zie net achter de aansluitingen de weerstandwaarde erin gekrast:
enkelvoudige stereo-pods: 20kOhm
dubbele monopods: 50kOhm

dus de weerstand is in al die jaren iets omhoog gegaan...

die ouwe marantz niet slopen, zijn normaal prachtige versterkers qua geluid

op zich wel inderdaad, maarja, ik gebruik mijn computer om mijn muziek af te spelen... en als ze zo'n mooi geluid geven, zitten er dan ook geen mooie, handige onderdelen in? *D
ik heb dat ding toch ooit eens gratis gekregen..

Wat voor model is die Marantz? Die Dual? (typenummers) Vooraleer je iets sloopt dat zonde is...

ach je koop gemiddeld by elke 2e hands winkel oudere typen versterkers
/ banrecorders
cassette decks ...met pitch

voor 5-10 eu
tegen over mn huis zitr 1 ga morgen gelijk weers kijken ,..
kheb een case nodig voor mn paia fattman ,...hehe eens een oude versterker bak met neon lampjes erin slopen voor mn paia

winter ister klussen time ..!!

kvindt de topicstarter wel vreemde manier van werejken hebben
bv eerst kijken welke onderdelen je hebt en dan bv gaan kijken wat kanje der meemaken
je kijkt toch eerst watje wil maken
bv simple filter circuitje
en dan welke onderdelen je nodig
hij / je werkt andersom

opt forum is alles wel treug tevinden sites / parts waar te koop enbs o
check de zelfbouw modulair draadjes
leerzaam :doei:

hehe, ik weet dat het een beetje de andere kant opwerken is wat ik doe
maarja, ik heb in al die jaren vanalles zitten verzamelen en ik doe er niets mee..
dan kan ik het net zo goed uit elkaar halen toch?8D

ach je koop gemiddeld by elke 2e hands winkel oudere typen versterkers
/ banrecorders
cassette decks ...met pitch

OK, versterkers enzo interesseren je niet echt, dat begrijp ik en is je goed recht. Als iemand echter zegt dat hij een oude versterker wil slopen, dan wil ik wél graag eerst weten wat voor iets het is, want mij interesseren ze wél.

Stel je voor dat iemand zegt dat hij "een oud orgelkeyboardje ofzoiets" gaat slopen, dan panikeer jij toch ook lichtjes vanbinnen en wil je eerst zeker weten dat het om een casiootje ofzo gaat en niet om een Moog? Dan werkt het argument "Marktplaats staat vol met keyboardjes voor 20€" ook niet echt...

Vandaar dus mijn vraag: wat voor modellen zijn het? Vooraleer je pareltjes gaat slopen...

BTW cassettedecks met pitch? Volgens mij heb ik dat alleen nog maar op een Nak600 ofzo gezien. Zelfs mijn M63 heeft dat niet.

hehe, ik weet dat het een beetje de andere kant opwerken is wat ik doe
maarja, ik heb in al die jaren vanalles zitten verzamelen en ik doe er niets mee..
dan kan ik het net zo goed uit elkaar halen toch?8D

Of eerst zeggen wat voor modellen het zijn. Wie weet zijn het specialletjes, dan voel je je achteraf ook wel stom als je een versterker die een paar honderd euro waard is uit elkaar gehaald hebt voor 5€ aan componenten...

Ik zal je eerlijk zeggen of iets al dan niet veel geld waard is, dan weet je tenminste wat je sloopt vooraleer je eraan begint.

Ik sla je dood als je een Marantz model 500 of model 9 sloopt. ;)

Zowel Dual als Marantz hebben versterkers die quasi niks waard zijn en heel speciale modellen, vandaar dat ik je hierover even op de hoogte breng.

OK, versterkers enzo interesseren je niet echt, dat begrijp ik en is je goed recht. Als iemand echter zegt dat hij een oude versterker wil slopen, dan wil ik wél graag eerst weten wat voor iets het is, want mij interesseren ze wél.

Stel je voor dat iemand zegt dat hij "een oud orgelkeyboardje ofzoiets" gaat slopen, dan panikeer jij toch ook lichtjes vanbinnen en wil je eerst zeker weten dat het om een casiootje ofzo gaat en niet om een Moog? Dan werkt het argument "Marktplaats staat vol met keyboardjes voor 20€" ook niet echt...

Vandaar dus mijn vraag: wat voor modellen zijn het? Vooraleer je pareltjes gaat slopen...

BTW cassettedecks met pitch? Volgens mij heb ik dat alleen nog maar op een Nak600 ofzo gezien. Zelfs mijn M63 heeft dat niet.

td w718 jvc double deck hebik
met idd pitch knobbie int midden
omdat ik nogal een bandjes freak was vroeger
kwam altyd thuis van feestjes met muziek van dat weekend waark was hecht noga l waarde aan cassetes
en neemt makkeleijk op ask bv wat aan freaken ben met mn spullen ,..draik wel terug tyden de afwas / stofzuig ...bezigheden haha

idd soms zie ik bv ook van sony 19 inch dingen langs de" kraak " staan die netjes nog in zoo karretje zitten
daar heb k gewoon twee karretjes vandaan
en die sony grote verstekers / radio s enso die er in hangen zitten egt dikken travos in ,..bv in je zelf et bouden modulair ...denkik
dan

vorig jaar had ik dus zo een hele kamer vol met zooooooi
alles wegedaan van tvs / raqdios en meer shit
kon niet meer lopen wist niet eens meer wat er stond heb wat dingen nog bewaard in en gereedschaps karretje
das alles
egt beter ! pfoe pure chaotica

Ik zou er echt niet aan beginnen 't is monniken-werk en heb je wat eindelijk losgesoldeerd.........dan past 't niet want de pootjes zijn dan te kort (alles wordt op maat afgeknipt).
Elco's heb je niks aan want die zijn te oud en gaan dan meteen stuk.
Wat je zou kunnen bewaren zijn potmeters,instelpotmeters.......en als je hele oude versterkers hebt germaniumdiodes en evt transistors buizen en voetjes.

Back