oscilator/filter/effect bouwen uit transistorversterker onderdelen

de marantz is een 1050... zegt iemand dat iets?
moet ik nu onderduiken of maakt het niets uit? :P
die dual shit staat ergens op de vliering achter heeeeeeel veel shit....daar ga ik niet voor de lente bij kunnen...

Die Dual zal waarschijnlijk meuk zijn, tenzij het uit de 1500 serie is. Ik ken verder niet meteen goede Dual versterkers. Dus voor dingen als potmeters en schakelaars misschien een goede donor. Maar die rol alleen waardig als het verder echt meuk is.

Een Marantz 1050 is niet écht heel veel waard, maar aan de andere kant algauw een heel paar tientjes. En voor een paar tientjes kan je véél meer nieuwe componenten kopen dan je ooit uit die Marantz haalt. Bovendien is de 1050 nog een "echte" Marantz, met een leuke klank. Dus het is sowieso zonde om die te slopen, al helemaal omdat je er dus geen financieel voordeel mee doet.

Onlangs is er eentje voor 60€ verkocht. daarvoor koop je een BERG componenten. Niet slopen dus! Zonde langs alle kanten, zowel voor jou als voor de versterker. Je zou hem zelfs voor een SK-1 kunnen ruilen.

Ofwel bijhouden en gewoon componentjes gaan kopen, ofwel verkopen en van de opbrengst componentjes kopen, als je om geld verlegen zit.

Ik vind al dat slopen van apparaten voor onderdelen een beetje zonde, tenzij het apparaat toch al quasi waardeloos of reddeloos verloren is.

Als iemand een extra input een tikje scheef op een mooie synth zet, zit de helft van het forum te huilen, maar heler transformatoren en potmeters uit een prachtversterker rukken zou OK zijn? Ik vind van niet.

idd soms zie ik bv ook van sony 19 inch dingen langs de" kraak " staan die netjes nog in zoo karretje zitten
daar heb k gewoon twee karretjes vandaan
en die sony grote verstekers / radio s enso die er in hangen zitten egt dikken travos in ,..bv in je zelf et bouden modulair ...denkik
dan

Je weet dat sommige 19" sony versterkers en anderen zoveel waard zijn dat je van de opbrengst een prachtige modular kan kopen? Dat is natuurlijk alleen zo als je er de trafo's nog niet uitgerukt hebt...

Zoals ik al zei, ik heb het niet voor dat blind slopen en donorapparaten leegroven. Als je niet perfect weet wat je aan het slopen ben, kan het wel eens een heel domme actie zijn. Als het echt meuk is, dan kan je het doen natuurlijk, maar dan moet je je zaakjes wel kennen. "grote 19 inch sony versterkers" klinkt gevaarlijk dicht bij doodzonde. Als het een (pre-)esprit was ofzo, dan wil je daar ECHT niet de trafo's uit gaan rukken voor een DIY paneeltje...Je kan ze dan beter verkopen en van de opbrengst 1 of meerdere Buchla paneeltjes kopen, wat inderdaad financieel mogelijk zou zijn bij de juiste versterker.

Kijk hierboven al op een kleinere schaal: een leuke versterker die 60€ waard is gaan slopen voor wat torretjes, dat zou toch zonde en waanzin zijn? En dat is dan nog maar 60€. Er zijn 19" Sony versterkers (en andere merken ook uiteraard) die 1000€ waard zijn. En meer ook nog. Er zijn trouwens ook Sony versterkers die quasi niks waard zijn, dus je moet algemeen gewoon heel goed weten wat je sloopt voor je eraan begint. En weten wat de te winnen componenten nieuw zouden kosten.

Leuk cassettedeck heb je trouwens!

Laatst gewijzigd:
ehhh, cassetedeck?? volgens mij heb ik die al jaren niet meer.. (heb ik toendertijd gewoon bij het grofvuil gegooid....jammer genoeg achteraf gezien...)

Dat van dat cassettedeck was tegen R-Ond. :)

De boodschap voor jou was dat het zowel technisch, financieel als voor de verzamelaars onder ons beter is om de componentjes gewoon nieuw te gaan kopen en de versterker in ere te laten (bijhouden of verkopen, maar niet slopen).

Aan de ene kant begrijp ik Nicolas wel aan de andere kant Sick. Ik vind wel dat je pas iets moet gaan slopen als het echt niet meer werkt. Zoals laatst was mijn ouwe Lenco overleden....dikke 300 w versterker maar een ruisbak geworden en het linker kanaal werkte niet meer. Dus dan maar uit elkaar en wat blijkt zitten er hele ouwe transistortjes die absolete zijn. Nog wel te krijgen op een adresje maar per stuk 11 GBP!!!! en daar heb ik er nou een stuk of 10 van liggen....toch grappig voor een DIY projectje in de toekomst. Ook een paar mooie VU meters rijker en nog wat andere hard to get onderdeeltjes. Dus.....pas slopen als het niet meer te fiksen is. En korte pootjes dat valt wel mee...desnoods nog een stukkie eraan solderen.

Een 300W versterker van Lenco? Welk model was dat dan wel? Ik gok dat je een A50 had, maar die is lang geen 300W (per kanaal afgegeven vermogen RMS).

Als je werkelijk een 300WPC vintage versterker had, dan klinkt deze slopen -zelfs al was hij defect- niet als een slimme zet. Een beetje zoals een defecte Pro-One slopen voor de CEM chips omdat die obsolete zijn en wat euro's per stuk kosten. Hoe weet je trouwens of de torretjes die je eruit gehaald hebt nog OK zijn (naar de pro-one analogie: hoe weet je dat hij niet stuk is omdat zijn CEM's stuk zijn)?

Zoals ik voordien al zei: slopen is enkel financieel en materieel interessant als het apparaat weinig waard is, herstelling realistisch beschouwd uitgesloten is, de te winnen onderdelen nog werken en nieuw niet minder waard zijn dan het apparaat dat je ervoor sloopt, en nut hebben (als je er eindtorren uit hebt gehaald, weet ik niet goed wat je daarmee gaat doen in DIY projecten, daar zou ik eerder lijntorren voor kiezen).

Back