Front 242 docu (?) op CANVAS, 16 december 2008

conso

Fold it
Vanavond, 16 december 2008, op CANVAS.
Uitzendtijd: 22:15 - 23:10 uur. Info van de betreffende website:

"Vandaag aandacht voor Front 242, dat eerder een concept was dan een popgroep. Ze zijn de grondleggers van de electronic body music.

In deze aflevering wordt het verhaal verteld van de grondleggers van de ‘electronic body music’: Front 242. Begin van de jaren ’80 beginnen vier jonge gasten Brussel en Aarschot op een heel eigen manier populaire muziek te maken.

Met klankmachines en synthesizers produceren ze industriële geluiden en ontketenen ze een kleine revolutie tegen de klassieke rock ‘n roll scène, waar gitaar en slagwerk centraal staan. Front 242 is geen gewone groep, Front is een concept.

Provocatie en imago staan bij hen centraal. Hun loeiharde optredens hebben veel weg van commando raids: de groepsleden dragen uniformen en zonnebrillen, gooien rookbommen in het publiek, zaaien angst, verwarring en terreur.

In de pers worden ze verguisd en omwille van hun looks en sommige van hun Duitstalige nummers worden ze verkeerdelijk geassocieerd met extreem-rechts. In het buitenland wordt de muziek van Front meer geapprecieerd. Anton Corbijn maakt video’s voor Front.

The Prodigy, Ministry en andere elektrogroepen halen bij Front de mosterd. Johnny Rotten feliciteert hen en doet hen een bezemsteel cadeau. Ze staan op de cover van Melody Maker en nemen als enige elektro-groep deel aan de Lollapalooza toernee in de VS.

De groep geeft optredens over de hele wereld en doet dat 28 jaar later nog altijd. Belpop volgt de Front 242-leden voor, tijdens en na een optreden en laat hen zelf vertellen over hun voortdurend gevecht om hun originaliteit en integriteit te bewaren."

Yes! Ik ben al aan 't aftellen voor die docu sinds de Belpopreeks met Arno begonnen is... Front 242 speelt wel niet zoveel in Nederland, hé! Soit, zolang ze maar veel in België spelen :D Zonder Front 242 was ik nooit naar electronische muziek beginnen luisteren :halleluja

Front 242 is te gek, veel mensen zien niet in hoe briljant hun muziek in elkaar zit...

ook Male or Female is te gek, sideproject van Patrick en Daniel

Yep, verplichte kost voor je algemene ontwikkeling.

Male Or Female (MorF) is idd ook te gek maar ik vind vooral de laatste cd van C(yber)-Tec (Darker) echt wel de max. En sideprojects heeft Front wel genoeg: Cobalt 60, Latchak, Holy Gang, ... en nog zoveel andere, 't zijn bezige bijtjes! Jean-Luc heeft al redelijk veel vocals ingezongen bij verscheidene groepen, Daniel en Patrick producen aan de lopende band en Richard ... die zit bij "de groene partij" :D

Is die Belpop elke week op hetzelfde tijdstip? Heb het al eerder gezien maar weer niet of het ook op diezelfde tijd en dag werd uitgezonden.

Dan laat ik me dvr gewoon elke week opnemen ipv alleen vanavond namelijk ;)

jah ik hoop dat t snel op youtube staat anders moet ik snel mn VHS weer aansluiten amai..

Belpop is (was) altijd op hetzelfde tijdstip: elke dinsdag om 22u15. Er zijn in totaal 6 afleveringen (Front 242 is de 5de). Andere afleveringen waren Arno (1), The Kids (2), De Kreuners (3), Lou De Pryck (4). Volgende week is het de laatste aflevering met Raymond Van Het Groenewoud. Een vriend van me heeft ze gelukkig opgenomen met de dvd recorder.

Alé 't is uitgezonden geweest...

Jammer genoeg weinig studio beelden,
MAAR!!
Ik heb toch in een, flits ne C64 of AMiga Gezien !!??

Als front242 fan van het eerste uur,..
... als ze alles zo eens op een rijtje zetten toch straffe gasten !

Een chaotische wall-of-sound die volgens mij nadien niet echt geëvenaard is.

Uit het feit dat ze met één bandopnemer en slechts enkele keyboards eigenzinnige muziek maakten en opnamen in een woonkamerstudio, om nadien het "establishment" en de muziekwereld te schijt te zetten,.. kan menig muzikant noch iets leren.

... laat de sequencers maar rollen heren !

Jammer genoeg weinig studio beelden,
MAAR!!
Ik heb toch in een, flits ne C64 of AMiga Gezien !!??

Dit gebruiken ze (alleen maar) live beweren ze volgens hun website :

Roland Vdrum td 20
Roland keyboards : Vsynth and juno D
Various apple portable computers
Korg R3 synth
tc electronic 2290 and roland sde 1000 delays
edirol UA 101 and FA 60 interfaces
edirol V4 for video

http://www.front242.com/site/content/news.asp

Bwa, 'okey dan' !!

Ik wil eigenl'k alleen maar zien hoe ze dat vroeger deden,
voor de USB en DAW toestanden...