Front 242 docu (?) op CANVAS, 16 december 2008

was best een goeie docu, toevallig naar toe gezapt. veel leuke ouwe troep gezien... Roland System 100m, 909, Emulators, Atari. maar zoals altijd op tv: teveel gelul, te weinig muziek!

had thread nog niet gezien!
was vet!
ook hun houding tegen CC/Livenation.
respect!
ik was ook op deze aan't wachten, ...
en ook een beetje op de kids! :duivels:

zker opnemen op video, als ik hem kan capturen van de VHS...

Nee, niet doen. VHS klinkt warm analoog, dat kun je nooit capturen! :biertje:

Je zag een Amiga dacht ik... maar die gebruikten ze vooral voor hun graphics.

Eventjes een overzicht van het Front 242 materiaal in 1990:
SOUND STUDIO
ANALOG SYNTHESIZERS:
- Roland System 100/100M/101 (+Roland Midi Interface MPU-101)
- Oberheim Matrix 1000

DIGITAL SYNTHESIZERS:
- Yamaha DX-7 (2)
- Ensonic VFX
- Roland DDR30

SEQUENCER:
- Atari 1040 (Sequ. Cubase 2.0)

SAMPLERS:
- Akai S9000 (2)
- Akai S1000 (8Mg + Hard-Drive Mfile 44)
- Akai S1000PB (4Mg)
- Emulator II

EFFECTS:
- Lexicon 480L
- Yamaha SPX90 II (2)
- Roland SRV-2000
- Roland SDE-3000
- Alesis Midiverb II
- Alesis Quadraverb
- ART DRX

MIXING:
- Table TAC Scorpion 32/16
- Recorder Tascam MS16 Tracks
- Recorder DAT Luxman
- Speakers Yamaha NS 10M Pro ATC SCM 50
- Versterker QUAD (voor NS-10M)
- Diverse: compressor/limiter, noise gate, equalizer

LIVE
BACKLINE:
- Akai S9000
- Roland DDR30
- Simons & Roland Pads
- Emulator II
- Tascam238 8 - Tracks-Recorder (+Backup)

Bron: Rock This Town

Eind jaren '90 toen ze aan het Re:Booten waren gebruikten ze vooral de Akai S5000/6000 voor live samples (ik denk dat ze die nu vervangen hebben door de Apple Computers). De sampler stuurden ze aan met een gewoon midi keyboard die de organisator van het optreden moest voorzien. Zo kon het dus zijn dat je Front soms op het podium zag met een Nordlead en daarna terug de JP-8000 (waarvoor Patrick nog reclame heeft gemaakt in een folder van Roland over dance gear). Nu zie je zelfs Richard op de Juno-D op 't podium, waarschijnlijk gekregen als sponsoring van Roland (Roland was zelfs aanwezig op de 25 Years Front 242 concerten in de Ancienne Belgique, Brussel). Soit, normaalgezien moet er zelfs een grote fan van Front 242 hier op 't forum zitten... Die weet er nog meer van. Greetz,

Pfr.

En nog vergeten te vermelden... Op hun eerste lp 'Geography' hebben ze de Roland TR 808 gebruikt maar daarna verkocht omdat ze geld nodig hadden. En bij hun 'Geography' optreden in Aarschot (zonder Richard maar wel met eerste lid Dirk Bergen (jammer dat die niet op de Belpop special te zien was)) hebben ze hun Yamaha CS (ik weet niet juist de welke, ik denk de CS15 (of CS30)) terug opgeknapt en speelde zowel Dirk Bergen als Daniel B. met de MFB Synth II. Die MFB Synth II heb ik daarna Daniel B nog zien gebruiken bij gewone optredens van Front samen met een Roland PCR controller.

Alé 't is uitgezonden geweest...

Jammer genoeg weinig studio beelden,
MAAR!!
Ik heb toch in een, flits ne C64 of AMiga Gezien !!??
en emu 2 / poly morph live

Ik ben ook fan van t eerste uur...

de Yamaha CS40M was het ook te zien in de clip van take one...

De albums Up Evil en Off staan trouwens bol van de Emu Procussion qua drums en percussie...
de track Mutilate gebruikt zelf de preset kit Amphitheater van de Procussion en volhens mij ook de bass sound...

En nog vergeten te vermelden... Op hun eerste lp 'Geography' hebben ze de Roland TR 808 gebruikt maar daarna verkocht omdat ze geld nodig hadden. .

Onvergeeflijk natuurlijk hehe.

Ik vind toch bijna alles van F242 wel okay ook die Angels vs Animals en die Fuck Off releases.Na Pulse en wat er later kwam heb ik niet meer gevolgd, want dat is imho allemaal herkauwen.

En Front 242 bewijst ook gewoon dat je geen muren vol met gear nodig hebt om gewoon echt goede muziek te maken!

Dit is namelijk hun Art & Strategy studio :'

studio_klein.jpg

Als fan hemel je je helden natuurlijk graag wat op, soms onbewust, maar 'een ongeevenaarde wall of sound'? Dat vind ik complete onzin. Er was in die tijd overal veel en hard lawaai. En in hun begintijd had bijna niemand in de alternatieve muziek een gearlist met meer dan drie of vier dingen, en ook bandrecorders werden door zeer velen gebruikt, want wat had je als alternatief (naast een cassettedeck) voor je backingtracks? Het ontbreekt ze daarbij ook nogal aan zelfrelativering. Je eigen clip (Eggheads gemaakt door Corbijn) zelf 'nog altijd van de beste clips ooit gemaakt' benoemen...? En zelfs nu nog denken dat Corbijn de titel van de song verkeerd verstaan had?

Wat was er trouwens nog origineel aan "het establishment en de muziekwereld te schijt te zetten" na bijvoorbeeld de Sex Pistols en die hele punkgolf?

Ik had al zeker 15 jaar geen Front242 meer gehoord en vond het een aandoenlijk schreeuwerige bedoening. Een persiflage van zichzelf.

Als front242 fan van het eerste uur,..
... als ze alles zo eens op een rijtje zetten toch straffe gasten !

Een chaotische wall-of-sound die volgens mij nadien niet echt geëvenaard is.

Uit het feit dat ze met één bandopnemer en slechts enkele keyboards eigenzinnige muziek maakten en opnamen in een woonkamerstudio, om nadien het "establishment" en de muziekwereld te schijt te zetten,.. kan menig muzikant noch iets leren.

... laat de sequencers maar rollen heren !

En wat was er nog origineel aan "het establishment en de muziekwereld te schijt te zetten" na bijvoorbeeld de Sex Pistols en die hele punkgolf?

Misschien omdat het zonder die eeuwige gitaren was? :bekdicht:

Ik heb het vermoeden dat jij al een tijd geleden ergens een belangrijke afslag hebt gemist en dat zelf nog altijd ´niet door hebt.

Het maakt geen reet uit of je een gitaar of synth of een Sherman gebruikt als je geluidsbron. Maar ga er eens echt voor, en probeer iets origineels te maken. Iets harder werken dan richtingloos gepiep en gekraak opnemen, en een beetje lullige opmerkingen maken bij tracks van anderen. Daarmee maak je op niemand indruk.

Duik eerst eens in de geschiedenis en luister bijvoorbeeld eens naar Pauline Oliveros, Eleh of vraag mono/poly eens om je een tips (namen) te serveren.

Misschien omdat het zonder die eeuwige gitaren was? :bekdicht:

Man waar HEB je het over?
Nee, die opmerking over gitaren ging over jouw opmerking over de Sex Pistols, ergo die gitaren want in de sex pistols speelden ze GITAAR snap je?

dus ga nou niet betweterig zitten doen en wat heeft mijn muziek en Mono Poly in godsnaam met deze topic van doen?

Ik heb het vermoeden dat jij al een tijd geleden ergens een belangrijke afslag hebt gemist en dat zelf nog altijd ´niet door hebt.

Het maakt geen reet uit of je een gitaar of synth of een Sherman gebruikt als je geluidsbron. Maar ga er eens echt voor, en probeer iets origineels te maken. Iets harder werken dan richtingloos gepiep en gekraak opnemen, en een beetje lullige opmerkingen maken bij tracks van anderen. Daarmee maak je op niemand indruk.

Duik eerst eens in de geschiedenis en luister bijvoorbeeld eens naar Pauline Oliveros, Eleh of vraag mono/poly eens om je een tips (namen) te serveren.

Kan er een moderator deze onzin uit de thread verwijderen aub ? Of scheep voor mijn part dit stuk onbenul naar Irak om hem daar te laten stenigen. Een beetje Front komen dissen omdat je hier blijkbaar persoonlijke shit hebt met iemand van het forum. Loop toch neuken man.

Kan er een moderator deze onzin uit de thread verwijderen aub ? Of scheep voor mijn part dit stuk onbenul naar Irak om hem daar te laten stenigen. Een beetje Front komen dissen omdat je hier blijkbaar persoonlijke shit hebt met iemand van het forum. Loop toch neuken man.

Is alleen euforie welkom hier? :okdan:

Ik vond Front 242 altijd ZWAAR K U T
was in die tijd op zoek naar Jack your body Chicago en detroit en ACID...
komen zij en Cicone Youth aankakken met hun electronische bagger dat als electronice vermarked werdt. ECHT de grootste waste of money in m'n Vinyl en CD colectie uit die tijd, als er nog forumleden zijn die hun CD's willen hebben, stuur maar PM.

Het was gewoon non conformistische takkeherrie waar de vraag niet echt was van wat klinkt VET, maar meer van hoe kunnen we deze track nog verder de vernieling in helpen zodat nog meer mensen zich er aan gaan storen.

Dus eigen "non conformistisch kuddegedrag" wat heel typerend was voor de non conformische schaapjes uit die tijd (krakers, VPRO e.d.)

Zoals 6-traks nu zou zeggen: KUT omdat het moet.......:D

ik ben grote fan van het album Geography, met name Operating tracks. wereldplaat ! de latere werken vind ik wel weer minder, sommigen zelfs ruk.

Het was gewoon non conformistische takkeherrie waar de vraag niet echt was van wat klinkt VET, maar meer van hoe kunnen we deze track nog verder de vernieling in helpen zodat nog meer mensen zich er aan gaan storen.
Dus eigen "non conformistisch kuddegedrag" wat heel typerend was voor de non conformische schaapjes uit die tijd (krakers, VPRO e.d.)

als je dit had weggelaten was je reply nog enigzins credible geweest :D

ik ben grote fan van het album Geography, met name Operating tracks. wereldplaat ! de latere werken vind ik wel weer minder, sommigen zelfs ruk.

als je dit had weggelaten was je reply nog enigzins credible geweest :D

smaken verschillen natuurlijk, maar als ik in die tijd moest kiezen tussen F242 en Farley Jackmaster Funk, Bomb Da Bass, Eric B & Rakim en M.A.R.S (pump up the volume! zeg maar de stars on 45 van de house :duivels: )

Dan is de keuze snel gemaakt. bovenstaande namen waren verniewend. het enige wat F242 probeerde was hierop mee te liften in een non conformistisch VPRO jasje... intro's begonnen vaak nog ok, maar met de eerste scheurende leads detunes en distortions begon de chaos al.......

Back