Welke microfoon voor vocoding en opnamen?

Stabby

Ouwe rot
Ik zoek een goede microfoon maar heb geen flauw idee waar ik precies naar moet zoeken. Ten eerste dient deze om de brakke mic van de Microkorg te vervangen zodat ik verstaanbaar ben op de vocoder.

Ten tweede wil ik deze ook op mijn PC aansluiten om heldere opnamen te maken van een aantal instrumenten. Momenteel heb ik een Ocarina, maar dit zal ik later uitbreiden met o.a. een percussie instrument (djembe of iets gelijksoortig) en misschien een strijker zoals een erhu.

Een leuke extra zou zijn als ik ook natuuropnamen kan maken, maar dat is geen noodzaak.

Iemand enig idee waarnaar ik moet zoeken? Budget is zo'n €100.

voor vocoder vind ik de sm58 wat te dof.
daarvoor vind ik de sennheiser e835 wat beter, iets verstaanbaarder. ligt natuurlijk ook aan je stem en vocoder.

je zou ook een condensator mic kunnen kiezen, als je hem niet live wilt gebruiken. Oktava mk-012 bijvoorbeeld.

Ik zie het zo: alles is beter dan de crappy mic van de Microkorg. Het belangrijkst is de geluidskwaliteit van opnamen van instrumenten.

Die oktava vind ik helemaal nergens, ook niet op 2dehands sites. Ik ben 1 prijs tegengekomen en dat was €250. Zelfs 2dehands is dat ver boven mijn budget.

Gewoon een sm58 of 57 (die laatste is iéts beter voor instrumenten, minder voor vocals). Als het gaat om vocoding maakt dat niet veel uit. Dan moet je kijken waar je hem voor de rest meest gaat voor gebruiken. Je moet dan wel een mic-pre-ampje ook hebben, want die gain op de korg is niet genoeg. Dit kan je goedkoop vinden.

Is gewoon dé standaard, werkpaarden in élke studio. Wil je hem niet vasthouden, dan koop (of maak) je een statiefje zodat je de handen vrij hebt.

Deze kan je best wel vinden voor een prijs onder 150 euro, en dan weet je ook zeker dat je een goede mix hebt voor allerlei allround situaties... kZou niet weten waarom je een andere neemt. Ik heb trouwens heel wat vocoding gedaan door de microK met een sm58.

Kijk eens rond op thomann.de of musicstore.com...

Back